
Naujausios
Gerovės valstybę kiekvienas apibrėžia savaip
Drąsutaičių kaimo bendruomenei Plikiškiuose gyvenantis Jonas Pidkova vadovauja nuo pat jos įkūrimo 2013 metų. Šiame kaime ir jo vadovaujama bendrovė, plėtojanti ne tik derlingas žemes užkariavusią augalininkystę, bet ir išlaikanti nemenką bandą – 650 galvijų, iš kurių 300 – melžiamų karvių. Kaime gyvena daugiau kaip pusantro šimto žmonių, iš jų 69 priklauso bendruomenei.
– Pravažiuodamas kaime besiganančią karvę jau retai pamatysi, jos tampa eksponatais. Kodėl jūs neatsisakote gyvulininkystės?
– Norint išlaikyti balansą žemdirbystėje, gyvulininkystė tampa pagalbine šaka, padedančia gerinti dirvožemio derlingumą. Dalį dirbamos žemės užima ganyklos, tręšti naudojamas humusas, mėšlas. Gyvulininkystė pratęsia darbų sezoniškumą, kuris augalininkystėje trunka nuo pavasario iki derliaus nuėmimo, o vėliau jo labai sumažėja. Prie gyvulių mūsų žmonės visą laiką įdarbinti.
Kadangi esame vienintelio šalyje pieno gamintojų kooperatyvo „Pienas.lt“ nariai, turime didesnius svertus konkuruoti rinkoje su perdirbėjais. Jeigu ir „neišmušame“ didesnės kainos, ji bent jau išlieka stabili. Pavieniams mažiesiems ūkininkams sunku būtų pareikalauti.
– Ūkininkams pavieniui apskritai sunku derėtis. O kokį matote valstybės požiūrį į dirbančiuosius žemę, į paprastą žmogų? Ką jiems žada šalies Prezidento Gitano Nausėdos deklaruojama gerovės valstybė?
– Gerovės valstybę kiekvienas žmogus gali apibrėžti savaip. Žiūrint pagal ekonominius parametrus: jei sukuriamas pridėtinės vertės produktas ir teisingai paskirstomas, valstybė ir jos gyventojai turėtų gerai jaustis, gyvenimas gerėti, „virti“ proporcingai ne tik didžiuosiuose miestuose, bet ir provincijoje.
Daugiau žmonių pasirinks „šešėlį“
– Bet tai teorija, o kas vyksta realybėje?
– Man atrodo, kad pradėti nuo mokesčių didinimo, – o tokie siūlymai ateina iš Prezidentūros, – nėra tinkamiausias pasirinkimas. Dar daugiau žmonių pasirinks „šešėlį“.
Ruošiamasi priimti automobilių taršos mokestį. Niekas nesako, reikia saugoti gamtą, laikytis taisyklių, bet ar jis duos apčiuopiamą naudą? Jeigu jau apmokestiname, surenkamos lėšos turi būti tikslingai panaudojamos, tarkim, kaip parama mokesčio mokėtojams automobiliams įsigyti. Jeigu pinigai nutekės į bendrą katilą, jokio gėrio nepajusime, o nukentės gaunantieji mažesnes pajamas.
Prezidentūra ragina apmokestinti didesniu akcizu žymėtąjį dyzeliną, vadinamąjį „žalią kurą“. Šis klausimas jau pateiktas Seimui. Tad pradėta nuo sunkiausiai dirbančių, žemdirbių, kurie ne tik pluša nuo ryto iki vakaro, bet dar ir suteikia gyvastį kaimui, sukuria kelias darbo vietas. Žemdirbio darbas – labai kitoks, jis ir pavojingas, nes reikia mokėti valdyti sudėtingą techniką, padargus, priklausomas nuo oro sąlygų. Ir daugiausia save atiduoti tenka gražiausiu metų laiku, vasarą, kai kiti gali džiaugtis saule, atostogomis. O gyvulininkystėje išvis „parduotos vasaros“.
Lietuvos žemdirbiai tam tikra prasme nuskriausti, nes išmokomis labai atsiliekame nuo Europos Sąjungos šalių senbuvių. Mums sako: pas jus darbo jėga pigi. Pigi, nes neturime iš ko mokėti, o tada žmonės išvažiuoja svetur, kur didesni atlyginimai. Ir ratas apsisuka. Jaučiame neteisybę.
– Ar jūs darbininkams mokate minimalų atlyginimą?
– Mūsų bendrovėje atlyginimai didesni maždaug 57 procentais už minimalų. Gal tik vienas kitas yra gaunantis mažiau.
Apskritai, gyvulininkystėje mokamos geros algos, bet ne visi nori tokio darbo: nemalonūs kvapai, iš ryto tenka penktą valandą keltis karvių melžti, o jeigu yra šeima, vaikai, kuriuos turi į mokyklą išleisti... Visi nori komforto. Anksčiau kiekviename tvarte kiaulės kriuksėdavo, karvės mūkdavo, tad vis tiek reikdavo prie savų gyvulių iš lovos judintis ir darbas nuo aušros sulig sutema neatrodė problema.
– Tai kas pas jus dirba, – gal tik vyresni žmonės, kurie ir prie kvapų, ir prie fizinio darbo pratę?
– Yra 60-mečių, bet turime ir 30 metų, ir dar jaunesnių. Kai kurie mūsų žmonės baigę žemdirbiškas specialybes, bet yra atėjusių ir iš kitų sričių. Jei reikia, apmokome. Galėtume ir dar gyvulininkystėje papildomai žmonių priimti. Darbuotojai ne tik vietiniai, atsivežame iš aplinkinių kaimų, iš Joniškio. Jiems patogiau gyventi mieste, nes ten veikia darželiai, mokyklos. Gal atsikeltų ir į Drąsutaičius, jeigu būtų geras kelias.
Per vėlu – darbingų žmonių neliko
– Jūsų kaimą iš tiesų galima pasiekti tik žvyrkeliu iš visų pusių, nors Joniškis vos už 15 kilometrų... Kurgi ta 2018–2020 metų Lietuvos žvyrkelių asfaltavimo programa, kam ji skirta?
– Dėl to varstėme daug durų: ankstesnio mero, rajono tarybos ir Seimo narių. Jau esame įtraukti į kelių rekonstrukcijos planą, šiemet turėjo būti pradėti darbai. Atliko matavimus, automobilių srauto skaičiavimus, ėmė grunto mėginius ir – viskas sustojo. Dabar laukiame nežinomybėje. Jei šį tikslą pasieksime, gyvenimo kokybė Drąsutaičiuose pagerės. Paklojus asfalto dangą iki Plikiškių, jau ir į Joniškį – lyg ranka paduoti, vos 11 kilometrų. O ir Plikiškiuose veikia daugiafunkcis centras, vyksta įvairūs užsiėmimai.
– Ar be jūsų bendrovės kaime kas nors dar įsteigia darbo vietų?
– Yra keli ūkininkai, gal keturi jų įdarbinę ne tik savo šeimas, bet ir samdo žmones. Veikia viena parduotuvė, ten turbūt dvi darbo vietos sukurtos. Tai viskas.
Kai kalbama apie gerovės valstybę, atrodo, kad pyragą dalija ir iš naujo perdalija. Jei vidutiniokas daugiau uždirba, nori paimti ir kitam atiduoti, gal net visai nesistengiančiam. O žmogus, turintis 40 metų darbo stažą, gauna pensiją, kuri nelabai skiriasi nuo gyvenusio iš pašalpų.
– Tai kaip susigrąžinti į kaimą jaunus žmones, jei valstybė investuoja ne į darbo vietų kūrimą, o į trinkeles?
– Jau per vėlu, nebėra darbingo amžiaus žmonių. Darbo vietas kurti reikėjo prieš dvidešimt metų. Kaimas taps tik gyvenamąja arba miegamąja vieta tiems, kurie dirba miestuose, miesteliuose, bet nori vakarais, laisvalaikiu mėgautis ramybe, turėti savą poilsio zoną. Juk Lietuvos gamta tokia graži.
Dėl laisvės ginčytis negalima
– Jūs pats irgi neabejingas Lietuvos grožiui. Kokią ją matote keliaudamas? Ar žmogaus, gyvenančio mieste ir kaime poreikiai skiriasi?
– Kaimas turi privalumų, kuriuos jau minėjau, bet žmonės nori pramogų, laisvalaikio, kultūrinio peno, kad laisvi savaitgaliai ir šventės būtų, parduotuvės arti, graži aplinka. Mūsų bendruomenė irgi stengiasi sukurti malonesnį būvį. Įrengėme vaikų žaidimų aikštelę su sūpynėmis, lauko šachmatais, smiginio lenta, tinklinio aikštelę, pastatėme pavėsinę, įsigijome smulkiosios technikos aplinkai tvarkyti: žoliapjoves, trimerius. Kadangi kaimo bendruomenė nuosavų patalpų neturi, priimame susirinkimams, susitikimams į bendrovės kontorą.
Šiemet kaimo kryžių atstatėme, kad saugotų čia gyvenančius. Jis buvo gal 1993–1994 metais statytas, bet nelabai kokybiškos medienos, nuvirto ir perlūžo. Žmonės dėjo pinigus. Toks bendrumo jausmas atsiranda.
– Jums rūpi ne tik vieta, kur gyvenate, esate Lietuvos patriotas, nors to neafišuojate. Ne vienerius metus žirgais keliaujate po šalį.
– Šiais metais dalyvavau Vyčių žygyje su žirgais maršrutu Kaunas–Rukla–Kernavė–Vilnius. Turiu tai liudijantį sertifikatą. Apie 50 raitelių per tris dienas įveikėme 169 kilometrus. Kartu jojo Lietuvos kariuomenės ir NATO pajėgų kariai.
Žygis buvo skirtas Lietuvos valstybės šimtmečiui, siekiant pagerbti žmones ir žirgus, kūrusius ir kuriančius tautos istoriją, įprasminti nuo seno neatsiejamą lietuvio ir žirgo draugystę.
– Kodėl svarbu žinoti savo istoriją? Jums turbūt tai artima, nes giminėje būta partizanų?
– 1945 metais Lazdijų rajone vykusiame Kalniškės mūšyje žuvo dėdė partizanas Vaclovas Brazaitis. Vienas didžiausių lietuvių rezistencijos istorijoje mūšių tęsėsi dvi dienas miške. Apie 100–120 partizanų, vadovaujamų Jono Neifaltos–Lakūno, kovėsi apsupti kelis kartus gausesnių NKVD kariuomenės 220-ojo pasienio pulko pajėgų ir išsiveržė iš apsupties. Buvo nukauta bei sužeista keli šimtai NKVD narių. Pagal skirtingus dokumentus, žuvo nuo 40 iki 62 partizanų.
Sovietiniais laikais apie tokius dalykus nebuvo galima kalbėti. Mano mama, sulaukusi garbaus amžiaus ilgą laiką nežinojo, ar brolis žuvęs, ar jis kur nors slapstosi, gal išvyko svetur. Atkūrus nepriklausomą Lietuvos valstybę po 1990-ųjų ėmėme ieškoti pėdsakų, jį pažinojusių žmonių.
Po ilgų paieškų archyvuose, dokumentų skaitymų ir susitikimų su dar likusiais tų tragiškų įvykių liudytojais išsiaiškinome, kad Vaclovas Brazaitis tikrai žuvęs. Liudininkų paskojimu negyvi partizanai buvę suguldyti aikštėje Simno miestelyje. Po V. Brazaičio galva buvo pakišta plyta. Kad geriau veidas matytųsi ir galimi pažįstami ar giminaičiai atpažintų. Vėliau partizanai buvo užkasti ežero pakrantėje, pelkynėje.
2014 metais toje vietoje artimieji pastatėme kryžių.
– Kaip manote, jeigu Lietuvai kiltų grėsmė, ar kas nors ją, dar nesukūrusią visuotinės gerovės, gintų? Žmonės nusivylę, niekuo nebetiki.
– Galvoju, kad atsirastų. Tie, kurie joja žirgais per Lietuvą, gintų, nors būtų ir daug šnekančių, o atėjus laikui jie krūmuose lindėtų.
Vis dėlto noriu pasakyti, kad dėl visko galime ginčytis, diskutuoti, bet dėl laisvės – ne. Tai brangiausia pamatinė vertybė, kurią turime.