
Naujausios
Vienas langelis tapo valdžios apsauga
Spalį suėjo metai, kaip Šiaulių miesto savivaldybėje įdiegtas gyventojų aptarnavimas „vieno langelio“ būdu. Per tą laiką “vienas langelis“ tapo tuo, kuo ir turėjo tapti — valdžia dar labiau nutolo nuo žmonių. Biurokratizmas neišnyko, o žmonių problemų sprendimo tempas net sulėtėjo.
Petras BALČIŪNAS
petras@skrastas.lt
„Langelis“ su variantais
Stebint dabartinio Šiaulių miesto savivaldybės priimamojo darbą, nesunku pastebėti kelis darbo variantus.
„Klasikinis“ variantas: interesantas kreipiasi į vieną iš devynių Priimamojo darbuotojų, jai išsako savo problemas, perduoda dokumentus ir išeina laukti atsakymo.
Atsakymas žmogui pagal įstatymą turi ateiti per 20 darbo dienų. Gendrūta Slavinskienė, Kanceliarijos vedėja, sako kad visi dokumentai skenuojami ir išdalijami skyriams, interesantams, paliekami Priimamajame, o tam prireikia laiko. Popierių nė kiek nesumažėjo.
Jei klausimas sudėtingesnis arba jam išspręsti prireikia Tarybos sprendimo, gali praeiti ir pusantro mėnesio.
„Jei reikalas iš tikro skubus, į Priimamąjį iš karto kviečiamės specialistą“, — sako G. Slavinskienė.
Yra ir kitas variantas, kuriuo naudojasi tie, kurie Savivaldybėje turi pažįstamų — susitikti be tarpininkų susitariama telefonu.
Antai inžinierius Pranas Voitechovičius, dešimtmetį su Savivaldybe kovojantis dėl šildymo sistemų renovacijos, į Priimamojo darbuotojas niekada nesikreipia, susitaria telefonu su jam reikalingu specialistu: „Vaikštau ir vaikštau su visokiais dokumentais, nes valdžia žmonėms padėti nenori“.
Teko matyti ir tokią sceną. Vyriškis, nešinas detaliuoju planu lūkuriuoja. Laukia pažįstamos. Ji ateina, kalbasi telefonu su skyriumi: „Ar tu priimsi? Tai aš atsivesiu“. Ir abu dingsta koridoriuje.
G. Slavinskienės teigimu, klientas turi teisę tartis su specialistu ir eiti tiesiai pas jį.
Kone didžiausiam lankytojų srautui net nereikia eiti prie langelių, bet iš karto sukti kairėn — į gyvenamosios vietos deklaravimo kabinetą. Pagal interesantų kiekį šis kabinetas — rekordininkas, per devynis mėnesius gavęs 7881 dokumentą.
Populiariausias yra Architektūros ir urbanistikos skyrius, per devynis mėnesius gavęs 3656 dokumentus — beveik šimtu daugiau nei pernai.
„Esu trukdomas“
Ponas A. (redakcijai vardas ir pavardė žinoma), atnešęs pluoštus dokumentų ir perdavęs juos Priimamojo darbuotojai, pasakojo: „Nueitum tiesiai į skyrių, iš karto išsiaiškintum, kokių dokumentų trūksta, kas negerai, o dabar, kol visi tie popieriai “suvaikšto“, eina laikas, mano darbas trukdomas“.
Rūta Žąsinienė, atstovaujanti Šiaulių senjorų draugijai, kelintą kartą ateina į Priimamąjį klausti, ar yra pervesti pinigai už du jau įgyvendintus projektus. „Čia dirbančios moterys nežino, turi aiškintis. Išsiaiškinčiau pati, bet kad visur užrakinta, niekur nepakliūsi, nenueisi ir nepasikalbėsi“.
Garažų kooperatyvo reikalus tvarkantis Antanas Arbačiauskis nepatenkintas „vienu langeliu“. Jis pasakojo, kad ir užpernai, ir pernai, atnešęs žemės mokesčių deklaraciją, per kelias minutes gaudavo sąskaitą, kiek už žemę reikia mokėti. “Kai atsirado tas “vienas langelis“, viskas kitaip. Aną pirmadienį atnešiau deklaraciją, pasakė, kad per savaitę bus atsiųsta sąskaita. Nesulaukiau. Skambinau, neprisiskambinau. Atėjau dar kartą. Šiandien vėl sako, kad per savaitę sąskaita bus išsiųsta“, — pasakojo sunkiai vaikštantis vyras.
Jam atrodo, kad, siųsdama klientams visokius pranešimus paštu, Savivaldybė ne tik gaišina, bet ir mėto pinigus.
Verslininkas Algimantas Jankauskas, „Šiaulių prekybos namų“ direktorius, sako, kad prie “vieno langelio“ būtų galima sutvarkyti kur kas daugiau reikalų, jeigu mūsų mentalitetas būtų bent šiek tiek kitoks abiejose pusėse — šiapus ir anapus langelio.
PRINCIPAS: Prieš metus Šiaulių miesto savivaldybėje pradėjo veikti Priimamasis, dirbantis „vieno langelio“ principu.
MARINAVIMAS: Antanas Arbačiauskis mano, kad „vienas langelis“ — tai kliento laiko marinavimas.
UŽRAKTAI: Rūta Žąsinienė: „Pati užeičiau ir išsiaiškinčiau dėl tų pinigų, bet kad nepakliūsi — visur užrakinta“.
ATSAKYMAI: Mantas Medvedevas sako, kad atsakymų dėl topografinių nuotraukų visada sulaukia kitą dieną.
RAPORTAS: Mykolas atėjo į Priimamąjį „raportuoti“, kad nudžiūvę medžiai nukirsti.
NESINAUDOJIMAS: Inžinierius Pranas Voitechovičius nesinaudoja „vienu langeliu“ — skambina tiesiai į skyrius.
PASKIRTIS: Verslininkas Algimantas Jankauskas sako, kad „vienas langelis“ — tik dokumentams paduoti, kitų problemų jis neišspręs.
DARBUOTOJOS: Priėmimo skyriuje klientus priima devynios darbuotojos.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
KOMENTARAS
„Užsidariusiems“ reikėtų būti lankstesniais
Docentė Diana ŠAPARNIENĖ, Šiaulių universiteto, Socialinių mokslų fakulteto Viešojo administravimo katedros vedėja:
„Vieno langelio“ principas — siekti aukštos piliečių aptarnavimo kultūros, sumažinti kreipimosi į įvairias institucijas skaičių, laiko sąnaudas, užtikrinti teikiamų paslaugų kokybę, skaidrumą — neabejotinai graži siekiamybė.
ES valstybėse „vieno langelio“ sistemos pradėtos kurti apie 1970 metus. Lietuvoje “vienas langelis“ žengia tik pirmuosius žingsnius.
Šių dienų realijos, įgyvendinant „vieno langelio“ principą, rodo, kad egzistuoja ČIA ir DABAR tiesioginio bendravimo stoka, kuri formuoja neigiamą paslaugos gavėjo požiūrį į paslaugos teikėją — “užsidarę“, “užsirakinę“, “nesikalbantys“ ir panašiai.
Nepaneigsime, kad gyvas žodis yra daug įtaigesnis nei išdėstytos mintys raštu, todėl „užsidariusioms“ institucijoms reikėtų būti lankstesnėms ir atviresnėms piliečiams.
Apklausos rodo, kad dauguma piliečių yra už „vieną langelį“, o akcentuojamos problemos — nepakankama paslaugų kokybė ir per ilgas jų suteikimo terminas.
Jono TAMULIO nuotr.
POLITIKĖS KOMENTARAS
Izoliacija pasiekta
Daiva MATONIENĖ, Šiaulių savivaldybės vicemerė:
— „Vienu langeliu“ skundžiasi ir gyventojai, ir verslininkai. Atsitvėrimą, izoliaciją nuo žmonių pasiekėme, bet būdų, kaip operatyviau spręsti žmonių problemas, nėra. “Vienas langelis“ nepasiteisino, nes gyventojų problemos greičiau neišsprendžiamos. Daug kas daroma neoperatyviai. Ypač ilgos, biurokratiškos ir didelės teritorijų planavimo procedūros.
Per švelnu būtų pasakyti, kad „vienas langelis“ kol kas netenkina, o pati sistema netarnauja žmogui. Daugiau veiksmų reikėtų atlikti elektroniniu būdu, mažinti popierizmą.