\"You­tu­be\" – glo­ba­li lau­ža­vie­tė

\"You­tu­be\" – glo­ba­li lau­ža­vie­tė

"Youtube" – globali laužavietė

Sėdime prie globalaus laužo, kurį kursto internetas, o nuolatinis technologijų tobulėjimas įgalina dalintis savo istorijomis su visu pasauliu, – savo mintimis apie interneto revoliuciją dalijosi Patrikas Valkeris (Patrick Walker), „Youtube“ vyresnysis direktorius, atsakingas už svetainės turinį.

Patrikas Valkeris neseniai lankėsi Didžiosios Britanijos Nacionalinėje kino ir televizijos mokyklos organizuotame seminare. Su Patriku Valkeriu kalbėjosi šios mokyklos magistrantė Eglė Vertelytė.

Greičiau už vaizduotę

Interneto svetainė „Youtube“ peržiūrima 4 milijardus kartų per dieną. Prieš pusę metų šis skaičius neviršijo 3 milijardų.

Norint peržiūrėti visus „Youtube“ dienos klipus prireiktų 400 metų, o kiekvieną minutę čia atsiranda 60 valandų naujos informacijos.

Per vieną savaitę į svetainę įkeliama daugiau valandų informacijos nei visose Šiaurės Amerikos žemyno televizijose per metus.

„Youtube“ plėtrą lemia ir vartojimo įpročius keičia kompiuterių, telefonų, planšetinių įrenginių technologijų tobulėjimas. Per dieną fiksuojami 500 milijonų apsilankymų svetainėje, naudojantis mobiliaisiais telefonais.

Didėjant „Youtube“ įtakai, vis didesnę turinio dalį užpildo profesionali produkcija, svetainė tampa ir reklamos platforma. Daugėja šio interneto giganto sėkmės istorijų.

1961 metais įrašyta „The Beatles“ daina „Love me do“ pasiekė Ameriką po 3 metų. Tada tai buvo labai greita sėkmė.

Kai Susan Boyle pasirodė talentų šou ir jos video atsirado „Youtube“, po savaitės šios moters vardas tapo ieškomiausiu ne tik „Youtube“, bet ir pirmą kartą istorijoje aplenkė ieškomiausią „Google“ terminą – seksas.

Greyson Chance, 11 metų berniukas, mokykloje padainavo Lady Gagos dainą, o jo video į „Youtube“ patalpino draugai. Per 24 valandas nuo klipo pasirodymo svetainėje berniukas buvo nuskraidintas į Niujorką, dalyvavo pokalbių laidoje ir pasirašė kontraktą su įrašų kompanija.

Rebeka Black išgarsėjo, nes jos muzikinis klipas, surinkęs 60 milijonų neigiamų balsų, tapo nemėgstamiausiu video pasaulyje.

Išgelbės socialiniai tinklai

Po tokių Patriko Valkerio pateiktų faktų, neįmanoma nepaklausti apie tradicinės televizijos ir visų medijų ateitį.

– Kai 1950 metais atsiradusi televizija Didžiojoje Britanijoje transliavo karalienės kalbą, žmonės dėl viso pikto tvarkėsi kambarius, kad karalienė nepamatytų netvarkos. Tikiu, kad šiuo metu išgyvename panašią transformaciją tarp televizijos ir interneto. Daugelis tradicinės medijos atstovų nežino, ką daryti su augančia interneto įtaka. Nedrįsčiau teigti, kad televizija išnyks, tačiau tokia televizija, kokia yra dabar, tikriausiai išnyks, – teigė Patrikas Valkeris.

– Kodėl jauniems žmonėms „Youtube“ patrauklesnis nei tradicinė televizija?

– Televizijoje kalba tas, kas turi galią, tačiau internetas galimybę kalbėti viešai suteikia visiems, kas to padaryti negalėjo ir kas to nori. Tai geriausiai pademonstravo Irano revoliucija, kur žmonės patys atliko korespondentų darbą.

– Ką turėtų daryti tradicinės žiniasklaidos atstovai, norėdami išlikti?

– Reikia skverbtis į socialinius tinklus, užsitikrinti priėjimą prie mobiliųjų telefonų, planšetinių kompiuterių. Ten – jų laukia jauni žmonės. Mintys, kad įkėlus savo medijos turinį į „Youtube“ sumažės reitingai, buvo daug kartų paneigtos. Televizijos Rai, BBC ar ITV dalijasi klipais svetainėje ir taip populiarina savo laidas.

– Ar reklama „Youtube“ efektinga?

– Šiais laikais reikia būti kur kas gudresniam, kad pasiektum publiką. Pavyzdžiui, į „Youtube“ buvo įdėtas klipas, rodantis vaikus, kurie į „Coca Colos“ buteliuką įdeda „Mentos“ ledinuką ir jį susprogdina. Iš pradžių „Coca Cola“ bandė užblokuoti šį video, tačiau vėliau pastebėjo, kad jų pardavimai dėl klipo populiarumo išaugo. Galų gale kompanija suorganizavo konkursą, skatinantį kurti klipus ir naudoti gėrimo ženklą kokiu tik nori rakursu. Tie video sulaukė 105 milijonų žiūrovų.

Turi aiškias taisykles

– Kaip jūsų sistema atlaiko tokį eksponentinį augimą?

– „Google“, kuriam priklauso „Youtube“, turi didžiausius serverius pasaulyje, kurių apimtis nuolat didėja. Pranašaujame, kad per ateinančius dvejus metus „Youtube“ sudarys 90 procentų interneto eismo. Kai gyvai transliavome karališkas vestuves iš Londono, vienu metu jas žiūrėjo 102 milijonai žiūrovų, o transliacija nuo realaus laiko atsiliko tik 2 sekundėmis.

– Koks jūsų požiūris į ACTA (Prekybos susitarimą dėl kovos su klastojimu)?

– Čia sunki tema, kurios nenorėčiau plėtoti. Kova su piratavimu iš pirmo žvilgsnio skamba, kaip gera idėja, tačiau sutartis suteiktų galimybę kontroliuoti, kas gali ir kas negali būti matoma. Mes prieš bet kokią interneto atvirumo kontrolę.

„Youtube“ turi įrangą, skirtą kovai su piratavimu. Bendradarbiaujam su didžiausiomis studijomis. Jeigu gauto klipo garso ir vaizdo sutampa su originalais, klipas pašalinamas. Tačiau mes taip pat skatiname kūrėjus pranešti apie neteisėtą jų kūrybos naudojimą.

– Kas prisiima moralinę atsakomybę už „įkraunamus“ klipus?

–-Turime aiškias taisykles: neleidžiame neapykantą skatinančių kalbų, žiaurumo, pornografijos, nuogumo. Tvarką svetainėje prižiūri atskira darbuotojų grupė, tačiau geriausi kontrolieriai – interneto vartotojai, kurie praneša apie svetainėje atsiradusį nepriimtiną klipą.

Kai kurioms valstybėms „Youtube“ leidžia reguliuoti įeinančių vaizdų turinį. Pavyzdžiui, Tailandas iš savo svetainių gali pašalinti klipus, kritikuojančius jų karališkąją šeimą, tačiau tuos siužetus galima matyti kitose šalyse. Turkija reikalauja, kad iš savo globalios svetainės pašalintume Atatiurką kritikuojančius klipus, mes nesutinkame, todėl toje šalyje „Youtube“ iš dalies blokuojama.

Janis Skulme nuotrauka

KAITA: Patrikas Valkeris „Youtube“ vyresnysis direktorius teigia, kad internetas keičia televizijos ir kitų žiniasklaidos priemonių turinį ir formas.