Į kont­ras­tų In­di­ją sugrįžo antrą kartą

Į kont­ras­tų In­di­ją sugrįžo antrą kartą

Į kont­ras­tų In­di­ją sugrįžo antrą kartą

Kel­mės Že­mai­tės vie­šo­jo­je bib­lio­te­ko­je po­pie­tę su­ren­gė iš vieš­na­gės po In­di­ją grį­žęs kel­miš­kis Jo­nas Sta­bin­gis.

To­li­mą­ją ša­lį ke­liau­to­jas va­di­no kont­ras­tų ša­li­mi. In­di­jo­je mai­šo­si at­vi­rų ka­na­li­za­ci­jos grio­vių, šiukš­lių dvo­kas su įvai­riak­va­piais smil­ka­lais, lūš­ny­nai ir aki­nan­čios šven­to­vės, bū­riai vis­ką va­gian­čių be­ždžio­nių, ra­mi­nan­ti mu­zi­ka ir ne­si­bai­gian­tis triukš­mas.

Da­lia KAR­PA­VI­ČIE­NĖ

daliak@skrastas.lt

Jo­nas Sta­bin­gis į In­di­ją ke­lia­vo ant­rą sy­kį, po še­še­rių me­tų per­trau­kos. Šį­syk – su 15 žmo­nių gru­pe. Skri­do iš Ry­gos, ke­tu­rias va­lan­das lau­kė Stam­bu­le, vė­liau iki In­di­jos sos­ti­nės De­lio ke­lio­nė tru­ko dar de­vy­nias va­lan­das.

Mies­tas, pa­sak J. Sta­bin­gio, sun­kiai nu­sa­ko­mo dy­džio. Žmo­nių ir ma­ši­nų – ne­si­bai­gian­tys srau­tai, di­džiu­lis triukš­mas. Tik ir gir­di­si be­veik nuo­la­ti­niai gar­si­niai sig­na­lai. Sta­tis­ti­ka tei­gia, kad In­di­jos sos­ti­nė­je gy­ve­na apie 11 mi­li­jo­nų gy­ven­to­jų.

Ke­liau­to­jų gru­pė pa­sie­kė ku­ror­ti­nį mies­tą Pu­ri In­di­jos ry­tuo­se. Vais­ki ža­lu­ma, pal­mės. Tem­pe­ra­tū­ra vi­są pa­rą lai­kė­si apie 30 laips­nių karš­čio, die­no­mis pa­kil­da­vo ir  aukš­čiau.

La­bai šil­tas, ma­lo­nus bu­vo ir In­di­jos van­de­ny­no Ben­ga­li­jos įlan­kos van­duo. Kel­miš­kiui bu­vo keis­ta, kad vie­ti­niai mau­do­si su dra­bu­žiais, nu­siau­na tik ba­tus. Daž­nai prie van­de­ny­no lie­tu­viai nuei­da­vo pa­va­ka­ro­ti.

Ap­tar­na­vi­mas – pui­kiau­sias ir nak­tį, siū­lo­ma įvai­rių pra­mo­gų su kup­ra­nu­ga­riais, ark­liais, bu­di gel­bė­to­jai. Bet jų pa­rei­gos ap­si­ri­bo­ja tik švil­pi­mu, per­spė­ji­mu, kad žmo­nės nei­tų mau­dy­tis į ban­guo­tą van­de­nį. Su­dė­tos ei­lės kė­džių, kad poil­sis bū­tų pa­to­ges­nis.

Di­džiau­sias įspū­dis – ky­lan­tis van­duo. Van­dens ly­gis pa­te­kė­jus pil­na­čiai per ke­lias va­lan­das pa­kil­da­vo.

In­di­jo­je ke­liau­to­jui te­ko pa­tir­ti ir sa­vo­tiš­kų iš­ban­dy­mų. Vie­nas iš jų – nuo­la­ti­niai su­si­dū­ri­mai su įky­rio­mis va­gi­lė­mis be­ždžio­nė­mis. Šven­tyk­lo­se be­ždžio­nių – gau­sy­bė. Jei ne­no­ri ne­tek­ti aki­nių, ran­ki­nės, ki­to­kių bliz­gan­čių daik­tų, tu­ri la­bai ge­rai juos sau­go­ti.

„In­di­jo­je pil­nos gat­vės su­lau­kė­ju­sių kar­vių, be­na­mių šu­nų, nie­kas jų gy­ve­ni­mo ne­re­gu­liuo­ja. No­ri – vaikš­to ar gu­li ma­gist­ra­lės vi­du­ry­je. Bež­džio­nes, tie­sa, nu­ve­ja spe­cia­lio­mis laz­do­mis“, – pa­sa­ko­jo J. Sta­bin­gis. Ma­tė tvark­da­rių, ku­rie ren­ka kar­vių pa­lik­tus „ke­pa­liu­kus“. In­di­jos kai­muo­se lai­ko­ma ir pie­ni­nių kar­vių. Kar­vė In­di­jo­je – šven­tas gy­vu­lys.

Į In­di­ją plūs­ta įvai­rių ti­kė­ji­mų mal­di­nin­kų bū­riai, nors dau­giau­sia – Kriš­nos pa­se­kė­jų. Pa­lei Ja­mu­nos upę ren­gia­mi re­li­gi­niai fes­ti­va­liai, į juos at­vyks­ta daug ru­sų.

„Vie­ti­niai bal­tao­džius tie­siog gar­bi­na. Daž­nai mū­sų pra­šė, kad kar­tu nu­si­fo­tog­ra­fuo­tu­me“, – sa­kė keliautojas.

Vie­ną die­ną kel­miš­kis pa­sky­rė Ori­sos vals­ti­jo­je įsi­kū­ru­sios Ko­nar­ko sau­lės šven­tyk­los, dar ži­no­mos kaip Juo­do­sios pa­go­dos, lan­ky­mui. 1984 me­tais Sau­lės šven­tyk­la įtrauk­ta į UNES­CO pa­sau­lio pa­vel­do są­ra­šą. Pas­ta­ty­ta iš ok­si­duo­to smil­tai­nio, šven­tyk­la su­da­ry­ta iš šo­kių pa­vil­jo­no, mal­dų sa­lės ir švent­vie­tės.

La­biau­siai į akis kri­to di­džiu­liai, šven­tyk­los sie­no­se iš­kal­ti ve­ži­mo ra­tai, ku­rie ka­dai­se vei­kė kaip laik­ro­džiai. „Kel­mės sim­bo­lis – ir­gi ra­tas“, – šyp­so­jo­si ke­liau­to­jas.

Įs­pū­din­go sta­ti­nio sie­nos de­ko­ruo­tos įvai­riais įmant­riais ba­rel­je­fais. Sep­ty­nios ak­me­ni­nės ark­lių fi­gū­ros trau­kia Sau­lės die­vo Sūr­jos dan­giš­ką­jį ve­ži­mą. Ke­liau­to­jas ap­gai­les­ta­vo, kad dėl res­tau­ra­ci­jos ne­ga­lė­jo pa­tek­ti į šven­tyk­los vi­dų. Ta­čiau ir bend­ras vaiz­das pa­li­ko gi­lų įspū­dį. Idea­liai su­tvar­ky­ta ap­lin­ka. Ap­lin­kui šven­tyk­lą – vir­ti­nės pre­kiau­to­jų įvai­riais su­ve­ny­rais.

„Kont­ras­tų In­di­ją iliust­ruo­ja ir toks iš­kal­bin­gas fak­tas. Vie­ti­niai už Ko­nar­ko sau­lės šven­tyk­los lan­ky­mą mo­ka 30 ru­pi­jų bi­lie­tą, už­sie­nie­čiai pa­klo­ja 500 ru­pi­jų. Nė­ra bran­gu ir 500 ru­pi­jų, už vie­ną eu­rą jų ga­li­ma įsi­gy­ti 72. Bet bi­lie­to kai­nos skir­tu­mas, ga­li­ma sa­ky­ti, ne­pa­do­riai di­de­lis“, – sa­kė J. Sta­bin­gis.

Kel­miš­kis per ke­lio­nę mai­ti­no­si tik ve­ge­ta­riš­kais pa­tie­ka­lais, ne­no­rė­da­mas iš­si­skir­ti iš gru­pės, nors pa­ts ve­ge­ta­ras ir nė­ra. Net lėk­tu­vuo­se val­gė tik ve­ge­ta­riš­kus pa­tie­ka­lus, daž­niau­siai pa­ga­min­tus iš dar­žo­vių, so­jų, ry­žių, ret­sy­kiais – ir bul­vių. Ke­liau­to­jui iš Lie­tu­vos pa­tie­ka­lai bu­vo ašt­ro­ki. Ypač Vrin­da­va­no mies­te, įsi­kū­ru­sia­me ki­to­je In­di­jos vals­ti­jo­je – va­ka­rų Utar Pra­de­še.

Vrin­da­va­nas – svar­bus hin­duis­ti­nis pi­lig­ri­mys­tės cent­ras, lai­ko­mas Kriš­nos gim­ti­ne vaiš­na­viz­mo šven­tuo­ju mies­tu. Nors ja­me gy­ve­na vos apie 80 tūks­tan­čių gy­ven­to­jų, šven­tyk­lų pri­skai­čiuo­ja­ma apie 10 tūks­tan­čių.

J. Sta­bin­gis Vrin­da­va­ne lan­kė­si ir prieš še­še­rius me­tus. Per šį lai­ko­tar­pį daug kas mies­te pa­si­kei­tė į ge­rą­ją pu­sę. At­vi­ri ka­na­li­za­ci­jos grio­viai da­bar daug kur gro­tuo­ti, už­deng­ti, išas­fal­tuo­ti pa­grin­di­niai ke­liai. Va­ka­rė­jant, tems­tant ma­to­si ap­lin­ką tvar­kan­čių dar­bi­nin­kų.

„Bet, kaip ir anks­čiau, žmo­nės gam­ti­nius rei­ka­lus at­lie­ka kur pa­puo­la. In­di­jo­je nė­ra mums įpras­tų vie­šų­jų tua­le­tų, net prie mil­ži­niš­ko van­de­ny­no. O žmo­nių – ne­sus­kai­čiuo­ja­ma dau­gy­bė“, – pa­sa­ko­jo kel­miš­kis.

In­di­jo­je la­bai daug mo­to­cik­lų, mo­to­ro­le­rių, tri­ra­čių. Var­gin­gie­ji va­ži­nė­ja su­rū­di­ju­siais, ko­lo­ni­ji­nius lai­kus me­nan­čiais dvi­ra­čiais.

„Po­li­ci­nin­kai eis­mą re­gu­liuo­ja tik la­bai jud­rio­se san­kry­žo­se die­nos me­tu, nors va­žiuo­jan­čių­jų – kaip ne­si­bai­gian­ti la­va. Ava­ri­jos In­di­jo­je re­te­ny­bė. Grei­čiau­siai to­dėl, kad vai­ruo­to­jai va­žiuo­ja lė­tai, apie 60–70 ki­lo­met­rų per va­lan­dą grei­čiu net už­mies­čiuo­se, at­sar­giai, blai­vio­mis gal­vo­mis“, – svars­tė J. Sta­bin­gis.

Per dvie­jų sa­vai­čių vieš­na­gę In­di­jo­je sa­kė ma­tęs vos vie­ną ne­blai­vų vie­ti­nį. Bu­vo nak­tis. Ge­ro­kai pa­dau­gi­nęs in­das ban­dė už­ves­ti mo­to­cik­lą. Bet, lai­mei, to pa­da­ry­ti jam ne­pa­vy­ko. Mo­to­cik­las nu­griu­vo, o žmo­ge­lis nu­svir­du­lia­vo sa­vo ke­liais.

„In­di­jo­je pa­pras­to­se par­duo­tu­vė­se al­ko­ho­li­nių gė­ri­mų nė­ra. Res­to­ra­nuo­se – re­te­ny­bė, kad kas al­ko­ho­lį var­to­tų. Jei ir pa­ke­lia, tik ma­žą tau­re­lę. Gal na­muo­se in­dai el­gia­si ki­taip, bet vie­šo­se vie­to­se bū­na tik blai­vūs“, – pa­sa­ko­jo. Už­tat kel­miš­kis par­duo­tu­vė­se ma­tė pui­kiau­sių ne­bran­gių au­di­nių. At­vy­ku­sie­ji per­ka­si iš­ti­sus rie­ti­mus. Be­je, ei­nant į par­duo­tu­vę, kaip ir į šven­tyk­lą, ten­ka nu­siau­ti ir prie slenks­čio pa­lik­ti ba­tus.

Per vi­są vieš­na­gę In­di­jo­je neišk­ri­to nė la­šas lie­taus, dan­gus bu­vo skaid­rus, be de­be­sų, švie­tė sau­lė. Spa­lio ant­ro­ji pu­sė ten – pa­ts ža­liau­sias, gai­viau­sias me­tų lai­kas, po svi­li­nan­čių va­sa­ros karš­čių.

Jo­no STA­BIN­GIO as­me­ni­nės nuo­tr.

Vie­ti­niai la­bai no­ri nu­si­fo­tog­ra­fuo­ti su į jų ša­lį at­vyks­tan­čiais bal­tao­džiais tu­ris­tais. Įsiam­ži­no ir su kel­miš­kiu Jo­nu Sta­bin­giu.

In­di­jo­je po­pu­lia­rūs įvai­rūs tur­gūs, daug pre­kiau­jan­čių­jų su­ve­ny­rais.

Kar­vės In­di­jo­je – šven­tas gy­vu­lys.

Ko­nar­ko šven­tyk­los sie­no­se iš­kal­ti di­džiu­liai ra­tai, ku­rie ka­dai­se vei­kė kaip sau­lės laik­ro­džiai.

In­di­jo­je gau­su įvai­rių trans­por­to prie­mo­nių. Po­pu­lia­rūs dvi­ra­čiai, tri­ra­čiai, mo­to­cik­lai.

Bež­džio­nės In­di­jo­je tik ir tai­ko­si ką nors pa­vog­ti iš sa­vo daik­tų ne­sau­gan­čių žmo­nių. Ypač jas trau­kia aki­niai ir vi­so­kie bliz­gu­čiai.

Ko­nar­ko sau­lės šven­tyk­la įtrauk­ta į UNES­CO pa­sau­lio pa­vel­do są­ra­šą.

In­di­jo­je pa­tie­ka­lai puo­šia­mi ir žy­din­čio­mis gė­lė­mis.

Yra ir to­kia In­di­ja.

Au­to­rės nuo­tr.

Po­pie­tę apie In­di­ją kel­miš­kis Jo­nas Sta­bin­gis pra­dė­jo už­deg­da­mas sim­bo­li­nę ža­lią žva­kę, pirk­tą De­lio tur­gu­je. In­di­jo­je da­bar – ža­liau­sias me­tų lai­kas.