
Naujausios
GIDO VASARA
Kai šiauliečiai kavą gėrė Milšteino kavinėje
Šiaulietė gidė Vida Butavičienė ekskursijos metu virsta skrybėliuota ponia Antanina. Keliautojus ji kviečia nusikelti į tarpukario Šiaulius ir pajausti miesto skonius, kvapus ir nuotaikas. Kokias pramogas mėgo pirmosios Lietuvos šiauliečiai? Maršrutas – neilgas, daugelio pastatų nėra išlikusių, bet gidės pasakojimas padeda įsivaizduoti, kokie buvo to meto Šiauliai.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Mamos garbei
V. Butavičienė maršrutą apie retro Šiaulius parengė pernai. Kad ekskursija būtų patrauklesnė, sumanė ir personažą – ponią Antaniną. Vardą pasirinko savo mamos garbei.
„Baigiant gidų kursus, reikėjo pasirinkti baigiamojo darbo – ekskursijos temą, surinkti medžiagą, apginti. Susimąsčiau, kas man pačiai būtų įdomu? Visada mėgau retro, o ypač – retro madą. O dar senieji šeimos albumai... Neseniai išėjo Anapilin mano tėvai. Gana dažnai grįždavau į prisiminimus, vartydavau fotoalbumus. Taip atsirado personažas – ponia Antanina. Dabar po truputį kaupiasi ir retro aksesuarai, rūbai, kuriuos panaudoju gido darbe“, – sako V. Butavičienė.
V. Butavičienę sudomino architekto Šarūno Sabaliausko, Fotografijos muziejaus vedėjos Vilijos Ulinskytės-Balzienės ekskursijos apie tarpukario architektūrą Šiauliuose. Jų pasakojimai paskatino įrodyti, kad mieste yra daug nežinomo ir įdomaus.
Gido darbas V. Butavičienei – itin prie širdies. Moteris mėgsta bendrauti, būti dėmesinga, kurti gerą nuotaiką. O kur patinka keliauti pačiai gidei? „Įsimylėjau Rygos senamiestį, jo viduramžiškas gatveles, nuolatinį šurmulį, Operos ir baleto teatrą, Baltijos pajūrį... Keliaukime, pažinkime ir jauskime atgaivą!“ – ragina V. Butavičienė.
„Plaukia minia, kai jūros vilnys“
Kelionei po tarpukario Šiaulius su V. Butavičiene susitinkame bulvare, prie „Gaidžio“ laikrodžio. „Šiandieną mes persikelsime į kitą laikmetį. Kad tai įvyktų, prašau užsimerkti, suskaičiuoti iki dešimties ir atsimerkti tik pagal mano komandą!“ – paliepia gidė.
Atsimerkus prieš mus jau stovi ponia Antanina, pasipuošusi prašmatnia skrybėlaite. Rankose – albumas, kuriame sudėti Šiaulių vaizdai ir senos asmeninės nuotraukos.
„Esame 1929 metuose, kai Šiauliai jau buvo atstatyti po Pirmojo pasaulinio karo: jo metu buvo sugriauta 65 procentai miesto“, – sako gidė. Ir paragina eiti Vilniaus gatvės bulvaru dabartinės „Presto“ kavinės, anuomet Milšteino cukrainės-kavinės, link.
Ponia Antanina cituoja 1930 metų laikraštį „Sekmadienis": „Šiauliams Vilniaus gatvė turi tą pačią reikšmę, kaip ir Kaunui Laisvės alėja. Nuo „Milšteino“ kavinės ligi Nuroko banko „plaukia minia, kai jūros vilnys“. Vakare čia alkūnėmis reikia skintis sau taką. Šiauliečiai gatvių šlifuotojai neužsileidžia kauniškiams: eina, zuja, stumdosi, flirtuoja, spjaudo saulėgrąžas ir koliojasi. Vilniaus gatvėje galima pamatyti visas Šiaulių garsenybes.“
Gidė toliau piešia tarpukario Šiaulių vaizdą: miestiečiai, gražiai apsirengę, išeidavo pasižmonėti. Mėgdavo fotografuotis – Vilniaus gatvėje veikė ne viena fotoateljė.
Išėję pasivaikščioti, užsukdavo į ledainę, stovėjusią dabartinėje „Gaidžio“ laikrodžio vietoje. Čia, sakoma, buvo prekiaujama skaniausiais visame Šiaulių mieste ledais.
Norintieji „linksmiau“ praleisti dieną, sukdavo į nežymią, neištaigingo interjero kavinukę (dabar – galinė „Kapitono Morgano“ siena, ant kurios yra Šiaulių herbas), čia buvo prekiaujama sveriama degtine. Iš tų laikų išlikęs posakis: „Išlenkiau šimtą gramų“.
Žmonių laisvalaikis buvo ne tik pasivaikščiojimai, kavinės ar fotoateljė. Itin daug dėmesio sulaukdavo kinas. Kino teatrai buvo ir geras verslas – centre kūrėsi šalia vienas kito.
Iki 1909 metų į Šiaulius atvykdavo klajojantis kinas. Pirmasis miesto kino teatras vadinosi „Elektro–Biografas Modern iš Paryžiaus“ (dabar čia kepyklėlė). Tai buvo nebyliojo kino laikotarpis. Čia rodyti filmai „Paryžiaus studentų išdaigos“, „Stebuklingoji fleita“, „Senojo jūrininko pasakojimas“, „Paslaptingoji spinta“, „Toska“, „Vienos meilės istorija“, „Ištisus metus laimingas bus tas, kuris per Naujuosius metus pabučiuos kareivį“.
Kitoje gatvės pusėje rikiavosi žydų krautuvėlės, jose prekiauta įvairiausiomis prekėmis. Brolių Šapiro parduotuvėje buvo galima įsigyti aukso dirbinių ir laikrodžių.
Žymiausia ir garsiausia tarpukaryje Milšteino kavinė veikė pirmame trijų aukštų pastato aukšte. Kavinę buvo pamėgę miesto menininkai, teatralai. Čia dažnai lankydavosi Šiaulių teatro primadona Potencija Pinkauskaitė su savo drauge Elena Bindokaite.
Įėjimas, sako gidė, buvo iš pastato galo – kaip ir dabar. Įėjus į kavinę, stovėdavo prekystalis, o toliau – staleliai lankytojams. Draugės aktorės turėjo savo stalelį, prie kurio visada sėdėdavo. Valgydavo ne saldumynus, o dešreles, kurios šioje kavinėje buvo labai skanios. Milšteino kavinė garsėjo ir kava.
Maistas buvo gaminamas rūsyje įrengtoje virtuvėje ir pakeliamas įrengtu maisto liftu.
„Visa tai sužinome skaitydami šviesaus atminimo mokytojo, Šiaulių miesto garbės piliečio Jono Krivicko prisiminimų knygą. Būdamas mokiniu, jis dirbo šioje kavinėje. Labai gerai prisiminė P. Pinkauskaitę, įsiminė jos plačius rankų mostus, juoką. Išeidama aktorė labai gausiai apdovanodavo arbatpinigiais visus, dirbančius kavinėje“, – pasakoja gidė.
Antrame pastato aukšte veikė Piliečių klubas, buvo įrengta biblioteka, restoranas „Palanga“. Iš antro aukšto balkono 1935 metais šiauliečiams mojavo transatlantinio lėktuvo „Lituanica-2“ lakūnas Feliksas Vaitkus.
Visas pastatas buvo vadinamas savininko S. Pociaus namu. Pats ponas Pocius gyveno viršutiniame namo aukšte.
„Jis buvo grįžęs iš Amerikos, vedė jauną žmoną, reikėjo prasimanyti pinigėlių. Sugalvojo padaryti taip: nusižiūrėdavo turtingus vyrus kavinėje ar restorane, pakviesdavo pas save pavakaroti, pabendrauti. Pocius staiga susigriebdavo: „Man labai greitai reikia išeiti, nes turiu susirinkimą“. Žmonai liepdavo vyriškį užimti. Kai reikalas prieidavo prie miegamojo, žmona duodavo sutartą ženklą, ir Pocius greitai užbėgdavo laiptais su pistoletu rankoje. Išsigandęs žmogus padarys bet ką, tad užkluptasis išrašydavo tokį čekį, kokio Pocius paprašydavo. Po miestą greit pasklido kalbos, kad veikia Pociaus voratinklis. Šią istoriją sužinojome, nes į keblią situaciją buvo patekęs pats Gerardas Bagdonavičius, dailininkas“, – intriguojančią istoriją pasakoja ponia Antanina.
„Ant baltos drobulės žmonės vaikščioja“
Kirtusi Vasario 16-osios gatvę, ponia Antanina kviečia pereiti pro „Norų“ arką. Patikina, kad sugalvotas noras išsipildys. Išduoda: dažniausias ponių noras – suplonėti.
Ten, kur dabar stovi P. Višinskio paminklas, buvo įsikūrusi S. Šmuilovo fotoateljė ir kino teatras „Fantazija“. Tai buvo ypatingas kinas: šalia veikė ir Žiemos sodas, pertraukų metu buvo galima pasiklausyti styginių orkestro muzikos ir labai maloniai praleisti laiką.
Ponia Antanina perskaito 1930 metais „Naujajame žodyje“ publikuotus A. Griciaus įspūdžius: „Grįžo tėvas iš Šiaulių. Su reikalais nuvažiavęs turėjo Šiauliuose nakvoti. Grįžo ir pasakoja: „Tai kad mačiau, tai mačiau. Buvau „Fantazijoj“ (pirmą kartą tą suktą ir artimą žodį tada išgirdau. Tuo vardu prieš karą Šiauliuose buvo kinematografas). Tai, dvištairogės, mačiau, kaip ant baltos drobulės žmonės vaikščioja.“
„Kinas buvo tikras stebuklas, – tarpukario herojui antrina ponia Antanina. – Kino teatruose lankėsi įvairūs žmonės, ir jauni, ir seni, ir turtingi, ir vargšai. Tikra fantazija – ant drobulės judantys žmonės!“
Prie Vasario 16-osios gatvės stovi stilizuota namo imitacija. Po Pirmojo pasaulinio karo čia buvo pastatyti „Birutės“ saldainių fabriko savininko V. Vaitkaus namai. Ponia Antanina parodo prašmatnaus namo ir jo savininko fotografijas.
Įspūdingą namą projektavo žymusis architektas Karolis Reisonas. Trijų aukštų name veikė firminė saldainių parduotuvė, fotoateljė „Grožybė“, Šaulių klubas, „Romuvos“ valgykla, kino teatras „Spindulys“, „Volfas-Engelman“ alaus baras, nėrimo dirbtuvė. Vienu metu tarpukariu dirbo Šiaulių miesto valdyba.
Po Antrojo pasaulinio karo antrajame aukšte įsikūrė restoranas „Baltija“. „Restoranas buvo labai populiarus sovietmečiu, kalbama, kad ten smarkiai puotaudavo miesto grietinėlės vaikučiai, kol galiausiai kilo gaisras ir namas apie 1960-uosius sudegė“, – namo istoriją užbaigia ponia Antanina.
1938 metais Šiauliuose veikė 5 restoranai: „Metropolis“, „Palanga“ (Piliečių klube), „Šešupė“, „Versalis“, „Rambynas“.
Tarpukario Lietuva, sako gidė, garsėjo savo gurmaniškais patiekalais, virtuvei didelę įtaką darė carinės Rusijos, Lenkijos, Vokietijos, Prancūzijos virtuvės. Buvo madinga samdyti guvernantes ir virėjas iš Prancūzijos. Žinoma, tai sau leisti galėjo ne visi.
„Tarpukario damas vargino klausimai, kaip atskirti vyną nuo kompoto, kaip aristokratiškai srėbti sriubą, kokia skrybėlaitė dera prie arbatos... 1934 metais išleista knyga „Jaunai inteligentei“ – ano meto jaunų moterų elgesio kodeksas. Žvilgtelėkime į tarpukario lietuvaičių nuotraukas: visos pasitempusios, gražių figūrų, sveikos ir energingos. Puikios išvaizdos paslaptis, kaip sako mūsų močiutės, labai paprasta: sezoninė mityba. Žmonės daug negalvodavo, ką valgyti, o maitindavosi tuo, ką gamta duoda“, – sako ponia Antanina.
Kinas ir teatras
Keli žingsniai Vasario16-osios gatve – ir jau stovime priešais dar vieną kino teatrą „Kapitol.“ Tarpukariu čia buvo Bažnyčios gatvės 48 numeriu žymėtas namas (dabar „Black bar").
Tai buvo pats moderniausias kino teatras Šiauliuose, jame parodytas pirmasis garsinis (anuomet sakyta – „kalbinis") filmas „Ir aš ją mylėjau“. Filmas demonstruotas vokiečių kalba.
Ponia Antanina perskaito šiandien šypsnį keliantį atsiliepimą, išsakytą po premjeros: „Filmo demonstravimas praėjo sklandžiai. Tačiau sunku tikėti, kad šiauliečiai pripras prie „tonų“. Mat kiekvienas kinas yra tam, kad pailsėti nuo dienos rūpesčių, triukšmo ir plepalų, o dabar kine visas jomarkas: spiegia sirenos, skamba, barška tramvajai, automobiliai, staugia minia... patys pagalvokite, koks čia gali būti poilsis. Gal amerikiečiams tas ir tinka, bet mums – ne. Be to, viskas vokiškai. Anksčiau, kai kinas buvo nebylus, pykome, barėmės, kad mažai lietuviškų parašų, kad vis vokiški. Bet kaip bus dabar, kai viską reikės ne tik skaityti ne rusų kalba, kurią vis tik dar daugiau žino, bet vokiškai: „Mutter, Mutter gib mir Speck und Butter...“ Kaip sakoma, „mielai“ prisiminsime „mielą“ okupaciją...“
Ponia Antanina parodo fotografijas. Vienoje iš jų matyti pilnutėlė salė žmonių. Išlikę ir G. Bagdonavičiaus piešiniai, kuriuose galima pamatyti, kaip atrodė salė.
1930 metų reklamoje kino teatras vadintas vienu iš geriausių Šiauliuose: „Moderniškai įrengtas, su centraliniu apšildymu ir visais patogumais. Salėje yra 450 vietų. Salė su gera akustika, gerai įrengta scena tinka koncertams ir vaidinimams.“
Simboliškai atkurtas „Kapitol“ kino teatras dabar veikia Šiaulių „Aušros“ muziejaus Chaimo Frenkelio viloje. Muziejuje eksponuojamas unikalus eksponatas: Liaudies namuose naudotas kino aparatas, manoma, pagamintas prieš Pirmąjį pasaulinį karą. Išlikusios ir G. Bagdonavičiaus pieštos afišos.
„Tarpukariu Šiauliai neturėjo atskiro pastato teatrui. Buvo susitarta, kad kino teatras priims ir teatro trupę. Padaryta didelė rekonstrukcija, specialiai pastatyta scena, o joje – duobė, kad, esant reikalui, į ją galėtų nusileisti vandenų karalius Neptūnas. Buvo ir didelė duobė orkestrui. Minusas – po rekonstrukcijos neliko pigių bilietų“, – anų dieną vaizdą kuria ponia Antanina.
Kauno valstybinio teatro Šiaulių skyrius pirmąjį spektaklį „Princesė Turandot“, režisuotą Boriso Dauguviečio, parodė 1931 metais rugsėjo 23 dieną.
1934 metais Švietimo ministerija planavo teatrą uždaryti, bet protestų ir visuomenės balso užteko jį išsaugoti.
Įdomi Savivaldybės pastato istorija
Sukame į skverą prieš Savivaldybę. „Siaučiant Pirmajam pasauliniam karui iš aikštės matėsi geležinkelio stotis – viskas buvo nušluota nuo žemės paviršiaus“, – sako ponia Antanina.
Arčiausiai Katedros esanti miesto Savivaldybės pastato dalis (su laikrodžiu) buvo pastatyta formuojant miesto aikštę XVIII amžiaus pabaigoje. Čia veikė ne viena svarbi miesto ir apskrities įstaiga – nuo bajoriško teismo iki dabartinės Savivaldybės.
Įdomi ir kitos Savivaldybės pastato dalies istorija. XIX amžiaus pabaigoje pastatyta salė, vadinama Liaudies auditorija. Pusės tūkstančio klausytojų salė buvo atidaryta 1902 metais, joje rusų blaivybės draugijos iniciatyva organizuoti liaudies skaitymai. 1904 metais, panaikinus spaudos draudimą, šioje salėje viešame lietuviškame vakare suvaidinta J. Vilkutaičio-Keturakio komedija „Amerika pirtyje“.
Pirmojo pasaulinio karo metais čia buvo įrengta kino salė. 1925 metais „Kultūros“ bendrovė įkūrė Liaudies namus, kur veikė kinas, vykdavo susirinkimai bei vaidinimai. Liaudies namų kinas, sako ponia Antanina, buvo skirtas intelektualesniam žiūrovui.
1944 metais, grįžus sovietams, pastate įsikūrė Kultūros namai, veikė kino teatras „Šviesa“. Vėliau čia atkeltas tuometinis Šiaulių miesto vykdomasis komitetas.
Savivaldybės dalyje arčiau Trakų gatvės iki Pirmojo pasaulinio karo veikė daktaro Cumfto akių ligoninė. Tarpukariu antrojo aukšto viename kambaryje gyveno gydytojas, aušrininkas, visuomenės veikėjas Jonas Šliūpas.
Ponia Antanina primena, kad „centukų“ fontano vietoje iki 1938 metų stovėjo cerkvė. Dabartinėje Prisikėlimo aikštėje vykdavo didžiuliai turgūs. 1938 metais turgų iškėlus, įrengta aikštė su gėlynais ir fontanu.
Ekskursijos pabaigoje ponia Antanina kviečia pažaisti žaidimą – išsitraukti ir vaizdžiai perskaityti tarpukario eilėraščio posmą. Burtas lemia:
Sužavėta šiuo jaunuoliu
Ponia ėjo takučiu,
Kai tada pamatė antrą,
Juodbruvį, plačių pečių.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Ekskursijos metu gidė Vida Butavičienė tampa tarpukario ponia Antanina.
Nuotraukos antroje eilėje – gidės Vidos Butavičienės mama Antanina.
Pastato pirmame aukšte tarpukariu veikė itin populiari Milšteino kavinė.
Gidė Vida Butavičienė ragina pro arką eiti sugalvojus norą.
Dabartinės Povilo Višinskio aikštės vietoje stovėjo kino teatras „Fantazija“, veikė S. Šmuilovo fotoateljė.
Šioje vietoje stovėjo V. Vaitkaus namas.
Kino teatras „Kapitol“ laikytas moderniausiu Šiauliuose.
Kinas tarpukariu buvo madinga ir populiari pramoga.
„Aušros“ muziejaus rinkinių nuotr.
Dabartinių Vilniaus ir Vasario 16-osios gatvių sankirta. Kairiau matosi Stasio Pociaus namai, dešiniau – saldainių fabriko „Birutė“ savininko Vlado Vaitkaus namai. Atviruko leidėjas Kostas Cerpinskis. Apie 1925–1926 metus.
„Kapitol“ pastate buvo galima pamatyti ir filmą, ir spektaklį.
Kino teatro „Kapitol“ interjeras.
Buvusi S. Dariaus ir S. Girėno gatvė (dabar – Vasario 16-osios).