
Naujausios
Kasdienė akistata su mirtimi
Šiaulių rajono gyventojas Viktoras Vengris – duobkasys. Vyras atviras: veikla, iš kurios jis duoną valgo daugiau negu dvidešimtmetį, nelengva ir fiziškai, ir psichologiškai. Prie mirties, prie skausmo priprasti neįmanoma. Patyręs duobkasys vis dėlto pripažįsta, kad kai kurie momentai jam vis dar įdomūs.
Edita KARKLELIENĖ
edita@skrastas.lt
Stiprybė – fizinė ir psichologinė
Jei kas prieš daugelį metų būtų pasakęs V. Vengriui, kad jis plušės kapavietėje, greičiausiai būtų tik ranka numojęs.
Tai atėjo pamažu – ugniagesiu gelbėtoju dirbęs V. Vengris mąstė mąstė, kur galėtų papildomai užsidirbti, ir sugalvojo padirbėti duobkasiu. Taip 1993 metais iškasė pirmą duobę – pats, kaip mokėjo. Prisimena, duobė išėjo gerokai platesnė ir gilesnė negu reikia.
Iškasęs vieną, dvi, tris, penkias duobes V. Vengris net nenujautė, kad duobkasyba greitai taps jo verslu ir pragyvenimo šaltiniu.
Šiandien V. Vengris – profesionalus duobkasys, skaičiuoja iškasęs daugiau negu 1 500 duobių ir palaidojęs tiek pat mirusiųjų. Dėl tokios patirties iš pirmo žvilgsnio gali įvertinti ne tik žemės, kurioje bus laidojamas velionis, struktūrą bei iš to atsirandančias kasimo subtilybes, bet ir visas kitas šio darbo detales.
„Tik iškasęs kokias dešimt duobių, pajunti, kiek reikia kasti, kad nebūtų per daug – juk išjudinti gruntą be reikalo neapsimoka“, – sako duobkasys.
Pirmaisiais darbo metais, apie 1993-uosius, daugiausiai duobių tekdavo kasti žiemą, nes šiltuoju laiku tai dažniausiai darydavo gedinčios šeimos draugai ar kaimynai.
„Reikėdavo didelės jėgos ir ištvermės“, – prisimena pašnekovas.
Ištvermė jo darbe svarbiausia: nesvarbu, įšalusi žemė ar permirkusi – darbas vis tiek turi būti padarytas. O kastuvas permirkusios žemės, kurią net iš dviejų metrų gylio duobės reikia išmesti, kartais ir dešimtį kilogramų sveria!
Ne mažiau svarbi duobkasiui ir psichologinė stiprybė – nėra lengva stebėti laidotuvių apeigas, artimųjų skausmą, į žemę leisti bei užkasti mirusiųjų karstus.
Net akmuo kruta
Vyrai dirba dažniausiai dviese. Dviejų metrų gylio, maždaug 2,30 metro ilgio ir mažiausiai metro pločio duobę iškasti reikia vidutiniškai keturių valandų. Jei įšalas, žiūrėk, ir aštuonios valandos praeina.
Dirbti šiais laikais kur kas lengviau negu prieš keliasdešimt metų, kai vieninteliai įrankiai būdavo kastuvas ir laužtuvas, na, jei pavykdavo kur nors gauti, tai dar ir kompresorius. Dabar nepamainomas pagalbininkas – generatorius, specialus žemės darbams skirtas skeltuvas (statybininkai jį vadina perforatoriumi).
Kasdami duobes, vyrai visokių nuotykių patiria: ir į sudūlėjusį karstą įlūžta, ir pavojingų radinių aptinka.
Ne kartą Viktorui teko atkasti maždaug kubinio metro dydžio akmenį, kuris stabdė darbą. Dėl to prie kapo duobės reikėjo iškasti papildomą duobę ir milžiną įritinti.
Kužių kapinės Šiaulių rajone – tikra sprogmenų ir kitokio karinio palikimo saugykla. Duobkasiai kartą net aštuonias minas atkasė – o kiek trūko, kad kliudytos kastuvo jos būtų sprogusios! Ilgokai tąsyk plušėjo išminuotojai, teko laidotuves atidėti.
Tose pačiose kapinėse buvo rasta ir artilerijos sprogmenų, skeveldrų. Duobkasio delne blizgėjo atkasta caro laikų kapeika.
V. Vengris šypsosi: auksinių dirbinių jo karjeroje nepasitaikė, tik keli balto metalo dantys. Su žmogaus kaukole. Palaidojo atgal į žemę.
O vienas įvykis V. Vengriui įsiminė. Kartą iškastos kapo duobės papuošti atvykę duobkasiai pastebėjo greta stoviniuojančią ir vis kapavietės pusėn pažvelgiančią juodbruvą moterį. Paskui ji pradingo.
Puošdami duobę, vyrai pačiame jos dugne rado jaunos merginos nuotrauką, apsiūtą juodu siūlu ir dar mazgu surištą. Čia pat gulėjo raštelis, ant kurio buvo užrašyti tos merginos vardas, pavardė ir adresas kažkur Anglijoje.
Tarpusavyje pasitarę, ką tai galėtų reikšti ir ką dabar daryti, duobkasiai tą nuotrauką su rašteliu paėmė ir numetė į krūmus – taip ji ir liko neužkasta. V. Vengris galvoja – gal tai merginai nuotraukoje tolumoje stovėjusi moteris bandė pasiųsti prakeikimą?
Kas sunkiausia
Duobkasys per daugybę savo darbo metų taip ir nepriprato prie vaikų ir jaunų žmonių mirties.
„Teisingai sakoma, kad svetimo skausmo nebūna. Sunku mums, svetimiems, ką jau kalbėti apie artimuosius, kurie tiesiog sukaustyti skausmo. Nepaisant to, mums darbą vis tiek reikia padaryti. Mes – profesionalai, turi susiimti ir laidoti“, – sako Viktoras.
Laidojant kremuotus palaikus būna kiek lengviau. Tuomet duobė iškasama kur kas mažesnė ir ne tokia gili (pagal taisykles, užtenka vieno metro gylio). Duobė dažniausiai būna su pakopomis, ant kurių duobkasys galėtų atsistoti ir tvarkingai nuleisti urną su palaikais į dugną.
Nelengva darbuotis esant smėlingam dirvožemiui, nes duobė gaunasi tarsi piltuvo formos. Tenka imtis apsaugos, sutvirtinimo ir specialių įrankių.
Ne dovana duobkasiams – ir vandeninga vietovė, ypač jei gruntiniai vandenys aukštai, kaip Ginkūnų, Kairių bei Aukštelkės naujosiose kapinėse. Tokiais atvejais smarkiai ir staigiai gali būti nuplauti kapavietės šonai.
Prie kiekvienų kapinių būna lenta su taisyklėmis, kuriomis privalo vadovautis duobkasiai. Patyręs duobkasys viską atmintinai žino ir kiekvieną daugumos kapinių vietą pažįsta.
Vienas iš nemalonesnių darbų, kuriuos tenka atlikti duobkasiams – palaikų iškėlimas.
„Dabar madinga kremuoti jau palaidotą žmogų ir jo urną parsivežti kur nors arčiau savo gyvenamosios vietos. Kai giminių toje vietoje nebelieka, kas į Vilnių, kas į Kauną išsiveža“, – pasakoja V. Vengris.
Kartais palaikus pavyksta ir su karstu iškelti. O jei būna praėję koks 50 metų, išeina tik dalimis.
Teko sykį iškasti karstą su prieš metus mirusiu žmogumi – teisėsaugos sprendimu, nuspręsta atlikti ekspertizę jo mirties priežasčiai nustatyti. Kol iškėlė, Viktoro žodžiais, kvapo baisaus nebuvo, tačiau parvežus iš ekspertų... Tas kvapas duobkasį persekiojo visą dieną.
„Kapinėse tikrai nesivaidena, – šypsosi duobkasys. – Teko ir kone naktį duobę kasti, ir labai anksti ryte, kai dar visai tamsu, tik lempute pasišviečiant“.
Jautiesi reikalingas
Nepaisant visų sunkumų, duobkasys jaučiasi reikalingas suteikdamas išėjusiam paskutinę paslaugą.
Dar Viktorą traukia istorija – kapinės yra krašto istorijos atspindys. Pamatai kaimo kapinaites, žmonės įdomių istorijų papasakoja, nenuobodu. Įdomiausia tolimesnių rajonų kapinėse dirbti.
Duobkasiui patinka stebėti laidotuves pagal įvairių tautų tradicijas: lietuvių jos vienokios, romų – kitokios, rusų sentikių, stačiatikių tradicijos skirtingos.
Katalikų apeigos būna kuklios. Romai ir kilimus į duobę kloja, ir kailinius velioniui įdeda, ir higienos reikmenų įmeta, ir alkoholio kliusteli duobėn. Galop laidotuvininkai staliukus prie kapavietės pasistato, vienas – vyrams, kitas – moterims, ir vaišėmis juos nukloja: geru žodžiu mini išėjusįjį, išgeria už jo ramybę, pasivaišina užkandžiais.
O buvę, kad ir su žirgais prie kapavietės atjotų – taip atiduoda pagarbą velioniui. V. Vengris prisimena, kaip vieną mirusį romą, į Ginkūnų kapines vežtą katafalku, iš visų pusių lydėjo keturi romai su žirgais – vienas raitas, kiti žirgus vedėsi už pavadžio.
Stačiatikiai arba sentikiai, anot duobkasio, atsisveikinti su mirusiuoju mėgsta stovėdami prie duobės. Tenka atidaryti dangtį. Kai atidaro, gedintieji ant velionio specialų uždangalą uždeda – tokia tradicija.
Sentikių batiuška apeina aplink karstą, dūmų į jį prileidžia.
Vis dėlto stačiatikių papročiai ne tokie griežti. Tik jie karstui į duobę nuleisti paprastai įduoda specialius rankšluosčius. Tokius būna pasiruošę iš anksto, o kiti ir dešimtmečius saugo – šiais laikais tokių niekur nebegausi.
Armėnai, laidodami savo artimąjį, prie duobės atvėrus karstą, pašventintos žemės po saują įdeda. Iš abiejų pusių deda prie galvos, iš abiejų – prie kojų.
„Prisimenu, labai gražiai armėniškai giedojo, paskui pasakė armėniškai atsisveikinimo žodžius. Armėnų šventikas, skirtingai nei romų, prisakė prie kapo negerti ir alkoholio nepalikti, nes tai – šventvagystė“, – prisimena duobkasys.
Mados keičiasi
Viktoro „karjeros“ pradžioje ypač madingos buvo triūbos. Jas iki šių dienų labai mėgsta romai – nori laidoti savo artimąjį garsiai, temperamentingai.
Tuo tarpu lietuviams artimesnės giesmės, smuikelio griežimas ar elektriniai vargonėliai – priklausomai nuo velionio valios ir artimųjų noro.
Nors laidojimo ceremonijose dažniausiai dalyvauja kunigas, pasitaiko atvejų, kai pagal mirusiojo valią jo nėra.
Karstų mados irgi pasikeitusios. Dabar jie mažiau puošiami – nebemadingos metalo apkalos, kutai, raižyti kryželiai.
Tačiau dabar daugiau dėmesio skiriama karsto kokybei. Ir kone visi karstai šiais laikais yra su rankenomis, anksčiau rankenas turėdavo tik retas.
Gėlės dabar daugiausiai baltos, o anksčiau madoje būdavo metaliniai vainikai. Duobkasiai, kasdami senas duobes, tokių vainikų dar atkasa.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Daugiau nei dvi dešimtys metų – tokia yra Viktoro Vengrio darbo duobkasiu patirtis. Prieš kelias dienas – ir vėl nauja duobė, vėl laidotuvės.
Duobkasys Viktoras sako mėgstantis stebėti laidojimo tradicijas – skirtinga tauta – skirtingos tradicijos.