
Naujausios
Kazimieras – daugiau negu vardas
Šiandien – šv. Kazimiero diena, dar vadinama ir Kovarnių diena. Lietuvos globėjo, vienintelio Lietuvos šventojo vardas nyksta – per dešimtmetį Šiauliuose registruotas tik vienas Kazys ir vienas Kazimieras. Nė vienos Kazimieros.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Šventieji globėjai
Lotyniškos kilmės Kazimiero vardas verčiamas „daug pasakantis, išmintingas“. Šventasis Kazimieras (1458–1484 m.) yra vienintelis Lietuvos šventasis. Dėl savo pamaldumo ir doro gyvenimo šventuoju paskelbtas 1602 metais.
Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės ir Lenkijos karalaičio, Jogailos vaikaičio palaikai ilsisi Vilniaus katedros koplyčioje.
Lietuvos nacionalinio kultūros centro Etninės kultūros skyriaus papročių ir apeigų poskyrio vadovė etnologė Nijolė Marcinkevičienė sako, kad Kazimieras XX amžiaus pradžioje buvo labai populiarus vardas, ypač Vilniaus krašte.
1924 metų lapkričio 18 d. priimtame Švenčių ir poilsio įstatyme Šv. Kazimieras įrašytas prie šventinių (nedarbo) dienų.
Lietuvai atgavus nepriklausomybę, šv. Kazimieras į nedarbo dienų sąrašą negrįžo, bet Vilniuje šį savaitgalį vykstanti Kaziuko mugė sutraukia daugybę žmonių iš visos Lietuvos. N. Marcinkevičienė atkreipė dėmesį, kad mugėje meistrai, norėdami paskatinti, paaktualinti garbingą vardą, Kazimierams taiko nuolaidų, net ir šūkį iškabina.
Pasak etnologės, žmonės per šventiesiems skirtas dienas vykdavo į atlaidus, didelių darbų nesiimdavo.
„Iki šiol Kamajuose, Rokiškio rajone, vyksta didieji šv. Kazimiero atlaidai. Tik dabar ir plika akimi gali pastebėti, kad Kazimierai – vyresni žmonės, vardas retai suteikiamas, – sako etnologė. – Anksčiau, jei gimdavo apie šitą dieną, džiaugėsi, kad tokį garbingą vardą atsinešė.“
N. Marcinkevičienė sako, kad dabar beveik išnykusi mada atsinešti vardą: anksčiau buvo garbė gimti, pavyzdžiui, per šv. Oną, ir turėti tokią globėją – Kristaus močiutę. Tikėta, kad su tokia globa gyvenimas klostysis labai gerai. Labai gerbta ir šv. Agota: jei jau dukra gimdavo šią dieną, neišvengiamai būdavo suteiktas Agotos vardas.
Pagal šventųjų dienas žmonės stebėdavo gyvosios ir negyvosios gamtos reiškinius, paukščių sugrįžimą, darbų pradžią ir pabaigą.
Šv. Kazimiero diena dar vadinama Kovarnių diena. Gamtoje šv. Kazimieras siejamas ir su varnėnų, vieversių pargrįžimu.
„Vieversys tarsi jau parlėkė per šv. Motiejų, vasario 24-ąją, o kovą vieversys jau turėdavo užgiedoti. Todėl sakoma: kiek per šv. Kazimierą vieversys užgiedojo sniego, tiek jo dar bus šį pavasarį. Jei per šv. Kazimierą ir šv. Motiejų dar yra sniego, merginoms reikėtų juo pasitrinti veidus, kad būtų skaistesni. Anuomet būtent baltas veidas buvo gražus“, – sako N. Marcinkevičienė.
Neprisirišdavo prie datų
Vardadienių šventimas, sako etnologė, priklausė nuo regiono. Pavyzdžiui, Dzūkijoje švęsta retai. Populiaresnės šventės čia buvo šv. Petras, šv. Jonas – šių vardų turėtojams vakarinėje Dzūkijos dalyje prie durų prikaldavo vainiką.
Žemaičiai vardines labiau pripažįsta. Ypač jaunimas, kuris su dūdomis (o jei dar ir būgną turi!) pereidavo per kaimą, pasibelsdavo į duris su muzika, dainomis.
Pati gamta varduvėms suteikia dovanų: vasarą, kai pats gamtos gražumas, vainikai kabinami gražesni. Per šv. Kazimierą eglišakius papuošdavo nebent vienu kitu pražydusiu žolynėliu.
Gimtadieniai, pasak N. Marcinkevičienės, yra nauja tradicija, siekianti maždaug penkis dešimtmečius.
Vyresni žmonės, ypač kaimų, užaugo be šios šventės: „XX amžiaus pradžioje vaikų gimdavo daug, gimtadienių paprastai neprisimindavo. Mano močiutė sakydavo: gimė, kai rugius pjovė, grikius rovė ar kai šieną vežė. Retai užrašydavo tikslią dieną, kai gimė. Į bažnyčią nueidavo po kelių dienų, kartais jau būdavo ir užmiršę, tad užrašydavo diena anksčiau ar vėliau.“
Kaimo žmonėms neatrodė, kad žmogaus atėjimą taip svarbu paminėti, neprisirišdavo prie datų. Tas pats ir su mirties data. Sakydavo: pažymėsime, kai kiaulę papjausime, kai darbus nudirbsime.
Dabar, kaip ir šventės susiformavimo metu, pažymimi tik populiaresni, dažniausiai šventųjų, vardai. Varduvės tampa vyresniosios kartos švente.
Su Kazimiero vardu
Šiaulių civilinės metrikacijos skyriaus duomenimis, Šiauliuose per dešimtmetį užregistruoti tik du Lietuvos globėjo vardo turėtojai: 2007 metais vardas suteiktas Kaziui, o 2011 metais – Kazimierui. Mergaičių Kazimierų per dešimtmetį neregistruota.
Šiaulių šv. Kazimiero ordino komtūras Kazimieras Celestinas Alminas gimęs balandį – per šv. Celestiną. Bet likimas lėmė ir Kazimiero vardą.
„Mano mama visada vaikus pavadindavo tais šventųjų vardais, kurią dieną gimę. Aš gimiau per šv. Celestiną. Mama, įduodama krikšto tėvams, pasakė krikštyti Celestinu. Krikšto tėvas, kol nuvažiavo, tokį keistą vardą pamiršo. „Ai, krikšto tėvas Kazimieras, tėvas Kazimieras – tegul būna Kazimieras!“ Taip tapau Kazimieru. Dėl to nepykstu.“
Nors buvo pakrikštytas Kazimieru, mama užregistravo ir kitą vardą, tad metrikai išduoti dviem vardais – Kazimiero Celestino.
Iš Šliktinės, Mosėdžio valsčiaus, kilęs K. C. Alminas sako, kad Žemaitijoje niekas gimtadienių nešventė – tik vardadienius. Ir visi vardadieniai turėdavo savo tradicijas. Bendra atributika – ne dovanos, o nupintas vainikas, kurį sveikintojai atnešdavo pakabinti prie namo durų. Vėliau, jei būdavo švenčiama, apvainikuodavo ir kėdę.
Šv. Kazimieras, sako K. C. Alminas, turi „problemą": šventė pasitaiko per gavėnią.
„Tėvas Kazimierines švęsdavo tik tada, kai būdavo ne gavėnia, nes tai yra susikaupimo laikas, negali būti linksmybių, šurmulio, todėl viešos ir linksmos Kazimierinių šventės būdavo švenčiamos rečiau.“
Mažasis Kazimieras vainiko negaudavo. Bet sveikintojai pasakydavo, kad Kazimiero sūnus irgi Kazimieras: tėvui šie žodžiai teikdavo pasitenkinimą.
K. C. Alminui irgi buvo smagu, kai Baltijos kelyje priėjo moteris su vaiku ant rankų ir su pasididžiavimu pasakė: „Čia mano sūnus – irgi Kazimieras.“
Aktualus ir šiandien
Šv. Kazimiero globa K. C. Alminą lydi iki šiol, jis yra Šv. Kazimiero ordino Šiaulių apskrities komtūras.
„Būtų geriau, kad ordino komtūras būtų ne Kazimieras, nes kartais manęs klausia, gal čia koks Kazimierų klubas? Nors Šiauliuose esu vienintelis Kazimieras iš 36 narių“, – šypsosi K. C. Alminas.
Šv. Kazimiero ordinas kasmet, Šv. Kazimiero dieną, nominuoja Šiaulių miesto bei regiono šviesuolį ir įteikia jam Šv. Kazimiero ordino Lelijos garbės ženklą.
Šiemet šv. Kazimieras yra gavėnios laiku: Šiauliuose didžiosios iškilmės, kuriose garbės ženklas bus įteiktas Šiaulių vyskupui Eugenijui Bartuliui, vyks katedroje, bus sakralios.
Įstojimą į šv. Kazimiero ordiną K. C. Alminas vadina papildomu pliusu prie atsakomybės už valstybę, kultūrą, išlikimą.
„Norisi žiūrėti plačiau į Lietuvos valstybę – tarsi šv. Kazimiero akimis, nenukrypti į smulkmenas, laikinas vertybes, jausti proto ir jausmo harmoniją. Jei žmonija būtų vien tik protinga, būtų seniai susinaikinusi, nes jei nebelieka jausmo ir proto harmonijos, tautos, valstybės nueina į paraštes.“
Pasak K. C. Almino, šv. Kazimieras yra Lietuvos valstybės globėjas, susietas su valstybės išlikimu, todėl visos okupacijos pirmiausia naikindavo šv. Kazimiero palikimą, šventumą. Istorijos šimtmečiai parodė, kad šventumo ištrinti neįmanoma – išsitrina tik patys trynėjai.
Sovietmečiu Vilniuje, Šv. Kazimiero bažnyčioje, buvo įkurtas Lietuvos TSR ateizmo muziejus. 1988 metais muziejus uždarytas grąžinus bažnyčią jėzuitams.
Sovietmečiu panieka buvo nukreipta ir į šv. Kazmiero asmenį. Spaudoje pasirodydavo sovietinių istorikų straipsnių apie tai, koks jis buvo tariamai ligotas, silpnas, paliegęs, neįdomus.
Iš tiesų, sako K. C. Alminas, šv. Kazimieras buvo išsimokslinęs, laisvai kalbėjo ne viena kalba, turėjo filosofinį pasirengimą. Jo gilus tikėjimas padėjo būti socialiai jautriu, žmonių mėgstamu karalaičiu.
„Jei mūsų šių dienų politika nebijotų žodžio „krikščioniška“, pripažintų šv. Kazimierą mūsų globėju, Lietuva irgi pakeltų gerovę, socialinį jautrumą, – sako C. K. Alminas. – Šv. Kazimieras mums šiandien taip pat labai reikalingas. Ne tik kaip vardinės, kaip šventė, bet kaip mūsų visų jungiamasis šventumas, kuris istorijos šimtmečiuose neišsitrynė.“
Algirdo SABALIAUSKO (ELTA) nuotr.
Kovo 4-oji – Lietuvos globėjo šv. Kazimiero diena.
Asmeninė nuotr.
Lietuvos nacionalinio kultūros centro Etninės kultūros skyriaus papročių ir apeigų poskyrio vadovė etnologė Nijolė Marcinkevičienė sako, kad XX amžiaus pradžioje Kazimieras buvo labai populiarus vardas, ypač Vilniaus krašte.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Kazimieras Celestinas Alminas visuomet per vardadienį sulaukia daug sveikinimų.
Vienintelis lietuvių šventasis – Kazimieras gimė 1458 m. spalio 3 d. Krokuvoje, karaliaus šeimoje, pratęsdamas garbingą Gediminaičių dinastiją. Jo tėvas buvo Lietuvos ir Lenkijos karalius Kazimieras, senelis – Jogaila, prosenelis – Algirdas. Būdamas 17 metų karalaitis Kazimieras pirmą kartą atvyko į Vilnių ir iš karto pamilo šį miestą bei jo žmones. Būdamas 21-erių jis jau atvyko į Vilnių tvarkyti tėvo patikėtų karališkų reikalų.
Užaugęs karaliaus rūmuose Kazimieras visiškai nesižavėjo spindinčia prabanga, žemiškomis linksmybėmis. Svarbiausia karalaičiui Kazimierui buvo ištikimybė Dievui, malda ir pagalba vargšams.
Karalaitis Kazimieras mirė 1484 m. kovo 4 d. Gardino pilyje. Jam buvo 26-eri. Palaidotas Vilniaus katedroje.
1521 metais popiežius Leonas X paskelbė karalaitį Kazimierą šventuoju, dar po kelerių metų šv. Kazimieras paskelbtas Lietuvos dangiškuoju globėju.