
Naujausios
Klajoklė banga nurimo prie Kruojos
Vita Morkūnienė
Pakruojiečio verslininko paminklų meistro Jono Valio namų kieme ant Kruojos kranto ilsisi kateris, svetainės sienas puošia marinistiniai paveikslai, susiorientuoti pasaulio ir gyvenimo koordinatėse padeda gaublys, dirbtuvėje ant stalo paguldytoje akmens plokštėje ryškėja kalamas vyro portretas.
Šie daiktai – Jono Valio gyvenimo koordinatės, orientyrai, žymintys ryškiausius biografijos etapus, svarbiausius darbus ir pomėgius.
Darbas – tarp gyvenimo ir mirties
Tapti paminklų meistru nebuvo Jono Valio gyvenimo svajonė, tačiau iš šio darbo duoną jis pelno jau keturiasdešimt metų. Pamena, dirbo dailininku tuometinio Pakruojo rajono buitinio gyventojų aptarnavimo kombinato neūkiskaitinime bare (tuomet buvo daug tokių abrakadabriškai skambančių organizacijų), gaminančiame agitacinę propagandinę reklamą visam rajonui.
Šalia buvo paminklų dirbtuvės, tai Joną vis traukė to darbo pažiūrėti. Prisimena, jam buvo nejauku ir net graudu, kad paminklus visiems darydavo vienodus: vienodi akmenys, tie patys kapų poezijos posmai, tokios pat raidės, tokios pat puošmenos.
Suprato, kad turėtų būti kitaip, juk žmonės, kuriems tie atminimo akmenys buvo skirti, nugyveno skirtingus gyvenimus. Tačiau tokia buvo tvarka, tokia buvo mada.
Vaikščiojo vaikščiojo, kol jį patį pakvietė pamėginti padirbėti. Iš pradžių kaldavo užrašus, portretus, tačiau greitai ėmėsi visų darbų – nuo pradžios iki pabaigos. 1989- aisiais, keičiantis laikams, Jonas su dar keturiais vyrais atsiskyrė ir pradėjo dirbti savarankiškai.
„Šiandien iš visų penkių gyvas esu tik aš – jie visi buvo vyresni už mane. Visiems savo rankomis iškaliau paminklus“, – pasakoja J. Valys, UAB „Linksmučių granitas“ vadovas.
„Akmens amžiuje“ Jonui sustoja laikas
Šnekamės dirbtuvių kieme, tarp pūpsančių akmenų, tarp pradėtų, įpusėtų ir bebaigiamų paminklų, kuriuos išėjusiems užsakė jų artimieji. Akį patraukia lietuviški lauko akmenys, sukomponuoti su juodu granitu, balto paukščio motyvas, paminklas kaip atversta knyga, kitos nematytos kompozicijos.
Meistras ir šiandien laikosi nuomonės, kad, paminklai, kaip ir žmonės, turi būti skirtingi, kad parinkti tinkamą – atsakingas reikalas. Sakosi, mėginąs žmonėms patarti, padėti išsirinkti, pasikliauti savo nuomone ir jausmu, tačiau prisipažįsta, kad ne visuomet tai pavyksta. Žmogui reikia ne mažesnio akmens, negu užritintas ant kaimyno kapo ir tiek, reikia kinietiško akmens, kokių dabar perpildytos visos kapinės ir paminklų dirbtuvės. Nesvarbu, kad standartas, nesvarbu, kad akmuo įmirkytas, dažytas ir nebus ilgaamžis.
– Dažnai dėl to nukenčiu. Jeigu žmogui bandai patarti, kaip gražiau, pigiau, originaliau – žiūri įtariai. Gal, kad žmonės dabar daug kur apgaudinėjami, netiki, kad kas nors gali norėti jiems gero, galvoja, kad nori tik pasipelnyti.
Meistras mato ne tik tai, kaip keičiasi paminklų mados, bet kaip keičiasi ir patys žmonės. Mažiau likę pasitikėjimo kitu žmogumi, įsiklausymo. Sako, daug gudrių dabar, tikrų profesorių, kurie atvažiuoja ir iškart diktuoja savo reikalavimus, patikėję savo teisumu ir pinigo galia. Ne visi, bet tokių daug.
Ir vis tiek kalbos su žmonėmis nenueina perniek. Būna, kad po kiek laiko žmonės sugrįžta, dėkoja už patarimus ar apgailestauja, kad nepaklausė ir neatsispyrė kinietiško akmens diktatui.
Dauguma užsakovų – vietiniai žmonės, bet atvažiuoja ir iš toliau. Jonas pasakoja, kad vienas jo sukurtas paminklas iškeliavo net į Jerevaną. Ne kartą sulaukė užsakovų iš Maskvos, Minsko, Pskovo. Daug jo sukurtų paminklų stovi Rygos kapinėse. Klausiu, ar tuos paminklus galima vadinti autoriniais kūriniais.
– Gal ir per skambu, bet jie iš tikrųjų autoriniai. Į juos sudėta labai daug rankų darbo ir širdies.
– Liūdnas tas jūsų amatas. Kiekvieną dieną – akistata su mirtimi, artimųjų skausmu, netektimis.
– Man tai yra daugiau negu amatas. Čia mano akmens amžius. Ateinu prie tų akmenų, pradedu kalti ir man gerai – sustoja laikas. Kai pavyksta įkūnyti mintį, kai matai, kad žmogus patenkintas tuo, ką padariau, patenkintas ir aš – jaučiuosi reikalingas. Tik iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad kiekvieną dieną susiduriu tik su mirtimi ir dirbu tik su akmeniu. Tai ne tik šaltas akmuo, bet ir žmonių gyvenimai, istorijos, likimai.
Svajonės – tarp dangaus ir jūros
Svajonių Jono Valio gyvenime buvo daug ir nemažų. Didžiausios – dangus ir jūra.
– Didžiausias mano noras buvo studijuoti aviaciją. Negaliu pasakyti, iš kur jis: gal prisiskaitęs buvau, gal prisisvajojęs. Vaikystėje perskaičiau viską, kas tik buvo įmanoma – apie lėktuvus, lakūnus, Ispanijos karus. Meresjevas buvo mano herojus Nr. 1. Ir visi mano žaidimai buvo tik su lėktuvais lėktuvėliais.
– Nebandėte siekti savo dangaus?
– Nebandžiau. Būdamas trylikos, perleidau per save tris kulkas, ir mano svajonės apie aviaciją pasibaigė.
Mano kartos berniukų žaislai būdavo ginklai. Tikri. Nors po karo jau buvo praėjęs daugiau nei dešimtmetis, vis dar rasdavom jų, ir pasislėpę nuo tėvų „kariaudavom“, tikėdami, kad tai tik žaidimas. Bet karas mus retkarčiais pasivydavo. Kartą grįžau iš miško su ginklu. Įkišau per sieną į daržinę vamzdžiu į vidų. Paskui atėjau pats, suėmiau už vamzdžio, kad visą įsitraukčiau vidun. Pamenu, dar spėjau pagalvoti: „O jeigu jis dabar?..“ Sulig ta mintimi driokstelėjo. Kiaurai ranką, koją...
Tėvas dar spėjo diržu uždrožti, kol pamatė, kad prie durų man sulinko kojos. O aš tik jutau, kad kažkas šiltas per koją teka – iš karto nesupratau, kad kraujas. Žiūriu, kelnių kiškoje – maža skylutė.
Tačiau tos trys nelaimingos kulkos nenužudė Jono svajonės apie jūrą. Nepakenkė ir tai, kad apie jūrą jis buvo skaitęs daug mažiau, negu apie dangų, o jau pačios jūros savo akimis nebuvo nė regėjęs. Jūra nuo Pakruojo atrodė esanti labai toli.
Baigęs vidurinę, išvažiavo į Rygos jūreivystės mokyklą. Įstojo, sėkmingai baigė ir tapo pirmos klasės jūrininku, vairininku. Mokytis Rygoje buvo įdomu. Mokykla buvo laikoma geriausia buvusioje SSSR.
– Nors tai buvo profesinė mokykla, bet, galima sakyti, mes išėjome visą sutrumpintą jūreivystės kursą. Mus ruošė užsienio prekybos laivynui. Baigęs mokyklą, praktiškai pats savarankiškai galėjau vesti laivą.
O jūrą Jonas pirmąkart pamatė jau besimokydamas Rygoje. Prisimena, kaip važiavo „električka“ į Jūrmalą susitikti su jūra. Pasimatymas nenuvylė. Jūra pasirodė lygiai tokia, kokią ir įsivaizdavo. Svajonė įgijo realius kontūrus.
Du jūros matymo būdai
Jonas gerai žino, kad yra du skirtingi jūros matymo būdai. Vienas – kai į jūrą žiūri nuo kranto, ir visai kas kita – kai pamatai jūrą jūroje. Kai įkrenti lyg į giliausią duobę, kai nelieka nei horizonto, nieko – tik aklina vandens siena aplink, kai atrodo, kad jau niekados neiškilsi iš tos duobės. Bet palengva, palengva iškyli – iki kito karto, kitos duobės ir kitos bangos.
– Ar baimės jausmą jūroje pažinote?
– Baimės nebuvo. Mes labai pasitikėjome savo vadovais, savo laivu ir vienas kitu. Su savo nedideliu laiveliu išvagojom vandenynus. Perėjom išilgai Atlantą aplink Afriką į Persijos įlanką. Keturiasdešimt penkios paros į vieną galą. Ir Indijos vandenynas perskrostas išilgai. O laivelis mūsų – viso labo 123 metrai ilgio ir 18 metrų pločio. Dabar povandeninės valtys didesnės statomos. Imdavom tik 20 tūkstančių tonų naftos. Laivo įguloje buvo 45 žmonės. Dabar tokio dydžio laivuose būna ne daugiau 16–17 žmonių.
Pirmasis reisas ir stotelė Šv. Elenos saloje
Jonas kalbėdamas sako, jog jūreiviai į jūrą išeina ir pareina, laivai pereina vandenynus. Jokių „išplaukia, nuplaukia, perplaukia“ – tikras jūreivis niekada taip nepasakys. Ir prisimena pirmąjį reisą 1968 metais, kai jis, jaunas jūreivis, pirmą kartą išėjo į jūrą. To niekada nepamirš.
Reisas buvo ilgas, dvigubas – jūroje išbuvo beveik pusę metų. Pirmas išlipimas į krantą Vilhelmshafeno uoste Vakarų Vokietijoje buvo tikras akibrokštas – viskas atrodė kaip netikra, norėjosi pačiupinėt.
Paskui per aštuonias dienas kirto Atlantą ir atsidūrė Kvebeke, Kanadoje. Čia paliko naftą, pasikrovė grūdais ir grįžo į Leningradą. Bet tai buvo tik odisėjos pradžia. Iš Leningrado patraukė į Juodają jūrą, į Tuapsė. Ten vėl pasikrovė žibalo ir apiplaukę Afriką pasiekė Indiją.
Indijoje turėjo apsirūpinti maistu kelionei atgal, bet pasirodė, kad tai sunkiai įmanoma. „Grobis“ buvo menkas – vienos varganos karvės skerdiena ir keli prieskoninių žolių maišai.
Ta šventa Indijos karvė su visomis žolėmis išgaravo labai greitai. Greitai tirpo ir konservų atsargos. Prie Keiptauno sustabdytas iš Odesos plaukęs laivas sušelpė tik 2 maišiukais miltų duonai išsikepti.
Situacija buvo nepavydėtina. Laivo kapitonas iš Maskvos gavo leidimą užsukti į Šv. Elenos salą. Tą pačią, į kurią po pralaimėto Vaterlo mūšio buvo ištremtas imperatorius Napoleonas Bonapartas ir kur sulaukė savo dienų galo.
Nedaug ką tepešė ir ten – gavo tik vieną paršėką ir keletą maišų petražolių. Iki Kanarų salų buvo priversti laikytis griežtos dietos. Į krantą vyrai išlipo gerokai lieknesni.
Tačiau Jono atmintyje iki šiol gyvas jausmas, kai randiesi ne tik labai toli nuo namų, bet ir bet kokios kitos žemės. Tos salos labai mažos, kaip aguonos grūdeliai vidury vandenyno. Jos laikomos viena atokiausių vietų žemėje, nuo Afrikos krantų nutolusios apie 2000, o nuo Brazilijos krantų beveik 3000 kilometrų.
– Buvom išlipę. Stovėjom gal 12 valandų, palaipiojom po salą juosiančias uolas. Iš tikrųjų ta sala – kaip natūralus gamtos sukurtas kalėjimas. Pabendravom kas kaip mokėdami su salos žmonėmis, kurie mums pasirodė labai draugiški, pažįstantys vienas kitą. Tos konkrečios vietos, kur paskutinius gyvenimo metus praleido Napoleonas, nematėme – ekskursuoti nebuvo laiko.
Jonas sako niekada negalvojęs, kiek lietuvių iki jo ir kiek po jo buvo išlipę Šv. Elenos saloje. Ko gero, tokių nedaug.
Jūra, tolimos šalys paliko ir daugiau neišdildomų įspūdžių, tačiau buvęs jūreivis prisipažįsta, kad jį visuomet labiau žavėjo ir stebino ne svetur pamatyti civilizacijos stebuklai, bet gamtos, klimato įvairovė, galimybė bent akies krašteliu pamatyti, kaip kituose pasaulio kraštuose gyvena žmonės.
Pasirinkimas – tarp jūros ir žemės
– Koks buvo jūsų darbas laive?
– Keturios valandos budėjimo prie vairo drauge su šturmanu, paskui aštuonios valandos laisvos. Ir taip begalę begalę kartų aštuonerius metus. Su neilgomis pertraukomis krante. Prisimena, kažkiek laiko ramiai pabūna namuose ir jau žiūri į kampe pūpsantį lagaminą. Jūra traukė, darbas patiko, bet buvo sunku įsivaizduoti, kad taip gali tęstis amžinai. Namuose laukė žmona, augo sūnus. Protu suprato, kad reikia rinktis.
–Ar buvo sunku palikti jūrą?
Į pokalbį įsiterpia žmona Nijolė.
– Dar ir kaip. Tai buvo tikras nuprotėjimas: blaškėsi žmogus, ilgai nerado sau vietos. O susitiks su draugais, buvusiais jūreiviais, tai nieko kito negirdėsi, tik kokie buvo štormai, kokie uraganai, kas nutiko viename ar kitame pasaulio krašte...
Tačiau ne žmonos žodis buvo paskutinis. Paskutinį tarė žmonos mama, Jono uošvė.
– Ir aš pats po daugelio metų supratau, kad pasielgiau teisingai, kad jūra ir šeima nesuderinami. Tiesa, jūroje lengviau, ten esi vykdytojas, o čia, gyvenime, viską reikia nuspręsti ir padaryti pačiam. Tie, kurie laiku nepabėga iš jūros, lieka savotiškais vaikais. Nelabai daug ką moka, nesusigaudo kasdienybėje. Žiūriu į draugus, kurie liko su jūra ir matau, kad ne vieno jų gyvenimas tarsi praėjo pro šalį.
Įsitikinau, kad žemė apvali, o ne lagamino formos.
– Ką brangiausio įgijote jūroje, kas padėjo įsitvirtinti sausumoje?
– Iš to laikotarpio labiausiai vertinu, kad išlikau sąžiningu žmogumi. Galiu sau drąsiai tai pasakyti. Jūroje, laive tai turėjo didžiausią vertę. Nesąžiningas žmogus ten tikrai neužsibūtų, nepasislėptų. Uždaroje erdvėje žmogus tampa permatomas.
Kūryba – tarp fantazijų ir realybės
Buvo Jono gyvenime dar viena svajonė, ištikimai lydėjusi visą gyvenimą ir pagaliau sulaukusi savo valandos. Dabar ši svajonė apsigyveno mažose dirbtuvėlėse namų kieme, ant Kruojos kranto.
Šeimininkas atidaro jų duris ir į akis ūžteli mėlis – iš Jono nutapytų paveikslų.
– Visą gyvenimą domėjausi viskuo, kas nutapyta, kaip nutapyta, kas nupiešta, bet pats neišdrįsdavau niekaip rimčiau pabandyt. Nebuvo medžiagų, be to, drovėjausi, kad nieko gero man neišeis.
Tapyti Jonas pradėjo grįžęs iš jūros ir įsidarbinęs jau minėtose dailės dirbtuvėse. Priėmė dailininku, nors jis nebuvo baigęs nė dailės mokyklos, neturėjo jokio diplomo. Tiesiog nuo mokyklos laikų pasižymėjo sugebėjimu piešti, kai kas jam pranašavo dailininko karjerą, ragino studijuoti dailę. Ir pats pagalvodavo apie tai, tačiau jūros trauka pasirodė esanti stipresnė.
Jonas sako, kad kūrybos tose dailės dirbtuvėse buvę nedaug, o gal ir visai nebuvę. Ten buvę tik vadų portretai, Lenino galvos, paršiukai, skaičiukai, traktoriai, lozungai ir transparantai. Bet ten buvo laisvesnio laiko ir dažų į valias – galėjai samčiu semti.
Jonas pradėjo tapyti. Dėl savęs. Iš karto – aliejumi, iš karto – ant drobės. Iš karto – jūrą.
Jono paveiksluose – vien jūra: rami, audringa, su tolimu horizontu ar čia pat kylančia neramia banga. Su burlaiviais, laineriais ir savo laivu, kuriuo plaukiojo visus aštuonerius metus. Juokauja, kad jeigu dabar jam reiktų nutapyti traktorių, ir jis būtų iki pusės nugrimzdęs jūros vandeny.
Kai Jonas kalba, stovėdamas tarp savo paveikslų, atrodo lyg būtų į juos įsibridęs. Paprašau, kad išvardytų vieno paveikslo mėlynumus – spalvas ir atspalvius.
– Neįsivaizduoju, kaip jas galiu apibūdinti. Aš netapau realybės. Noriu, kad vaizduotė turėtų galimybės prisidėti.
Vanduo yra vanduo. Jis nepozuoja, jis nesustoja niekada, juda, mainosi alsuoja. Jis tavo vaizduotėje turi gyventi. Vis dar ieškau savo technikos, savo išraiškos. Būna, kad pradedu tapyti ir suprantu, kad dažai mane užvaldo, spalvos, o ne aš juos. Ir nuveda mano mintį į kitą pusę.
Buvo metas, kai tapyba buvo užmesta. Dešimtmetį, gal dar ilgiau, į rankas nebuvo paėmęs nei drobės, nei teptuko. Nė karto, dėl įvairių priežasčių. Tačiau sapnuodavo juos, kaip kadaise sapnuodavo jūrą. Prie tapybos sugrįžo, dabar svajoja apie naujas, šviesias ir šiltas dirbtuves ir naujus darbus.
Klajojanti banga
Jonas pasakoja apie klajojančią bangą, kuri iškyla kaip kalnas visiškai ramiam vandeny – galinga, bauginanti ir traukianti. Daug ką pražudanti, įtraukianti į gelmes ir priglaudžianti amžiams. Jonui teko matyti ją savomis akimis. Iš savo laivo, tada, kai savo gyvenimo neįsivaizdavo be jūros. Ši banga ir dabar arti. Pagauta ir nuraminta viename iš Jono paveikslų jaukiame uoste ant Kruojos kranto.
Didžioji Jono Valio meilė jūrai iš tolimų vandenų persikėlė į paveiksluose atgyjančias jūros vizijas.
Šiuo nedideliu laiveliu Jonas su šeima leidžiasi į netolimas, bet širdžiai mielas keliones.
Vytauto Ruškio nuotr.