
Naujausios
GIDO VASARA
Kur didvyris ramybę randa
Donatas Jokūbaitis – gidas, turintis teatrinį išsilavinimą. Pernai jis šiaulietiškai prakalbo Antano Gluskino režisuotame spektaklyje „Varatarius“. Šiaulių „Aušros“ muziejuje, Valdovų rūmuose dirbęs gidas istorines žinias ekskursijose paskanina literatūra, muzika ir šiaulietiška „kalbike“. Ekskursiją, skirtą Vilniaus Antakalnio Sapiegų baroko ansambliui, D. Jokūbaitis vadina „brangakmeniu karūnoje“.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Po Sapiegų rūmų skliautais
D. Jokūbaitis gidu dirba aštuonerius metus. Kryptis – Vilniaus istorija. Gidas žino: jei su Vilniumi susipažįsti ir prisijaukini, miestas atveria lobius – ant žemės ir po žeme. Kai prieš porą metų ekskursijoms buvo atverti Sapiegų rūmai, nušniokštė tikra lankytojų banga.
„Retas gidas turi teatrinį išsilavinimą, todėl mano ekskursijose užprogramuota, kad viskas bus kitaip“, – šypsosi D. Jokūbaitis.
Vesdamas ekskursijas, gidas prakalba ir šiaulietiškai: „Aš neslepiu, iš kur esu, i kas aš esu. Šiauliai Vilniuj yr kokybės ženklas. Kas tas Vilnius, jei Šiaulių nebūtų?“
D. Jokūbaičio ekskursija po Sapiegų baroko ansamblį nėra tik pasakojimas – ji baigiasi mini koncertu, kur istorinę dvasią papildo muzikinis-literatūrinis vyksmas.
Kai vieną dieną kilo mintis ekskursiją kažkuo praskaidrinti, D. Jokūbaitis paskambino bičiuliui Skirmantui Sasnauskui, vienam iš geriausių džiazo muzikantų Lietuvoje. Taip džiazo muzika susiliejo su literatūra.
Kokia poezija skamba po Sapiegų rūmų skliautais? D. Jokūbaitis prisiminė Valdovų rūmų patirtį, kur organizuodavo edukacijas, susietas su senąja XVI–XVII amžiaus Lietuvos didžiosios kunigaikštystės (LDK) literatūra. Motiejus Kazimieras Sarbievijus, Jonas Radvanas ir šalia – nežinomi, savo laiku neišgarsėję autoriai, privalomąja tvarka Jėzuitų akademijoje (dabartiniame Vilniaus universitete) rašę eiles. Tuo metu LDK buvo išvystytas proginės poezijos žanras.
Kad neužliūliuotų pasikartojančios temos ir ritmai, įtraukė siurrealistą Žaką Preverą bei jo genialią paprastumu poeziją.
Ramybei atrasti
Ekskursijos vieta – Antakalnis Vilniuje: LDK didžiojo etmono ir Vilniaus vaivados Kazimiero Jono Sapiegos rūmai, Viešpaties Jėzaus bažnyčia ir trinitorių vienuolynas.
Barokiniai vartai veda į buvusį parką.
„Kodėl susitinkame prie vartų? Vartai – įžanga į ekskursiją. Vidinę pusę puošia dvi figūros: vaisingumo ir derlingumo. Vartai parodo, kad rūmai nėra skirti demonstruoti buvusio savininko K. J. Sapiegos karines galias, nuopelnus. Tai – užmiesčio rezidencija, skirta ramybei atrasti “, – sako gidas.
Rūmų esmę nusako virš pagrindinio įėjimo kabanti lenta su 1691 metų data ir lotynišku užrašu: „Antakalnis nuo seno buvo vieta, kur iš griuvėsių pakilusiuose rūmuose didvyris ramybę randa“.
Parke, kokį matome šiandien, auga jau XIX–XX amžiaus medžiai. Tik seniausia liepa, ko gero, yra K. J. Sapiegos amžininkė.
Parkas – prancūziško baroko stiliaus, suskaidytas gyvatvorėmis. Jei žiūrėsime XVII amžiaus akimis, dabartiniai medžiai yra svetimkūniai: trukdytų iš rūmų gėrėtis fejerverkais. Parke dar galima atsekti buvusias alėjas, išskaidymo linijas, nors ankstesnysis vaizdas apgadintas carinių ir sovietinių laikų statiniais.
„Parkas ir rūmai sudaro pasaulietinę baroko ansamblio dalį, bažnyčia, vienuolynas – dvasinę, religinę. Vilniuje ir Lietuvoje turime vienintelį barokinį ansamblį su visomis sudedamosiomis dalimis“, – sako gidas.
Angelas keičia belaisvius
Bažnyčia ir vienuolynas statyti XVII amžiaus pabaigoje, truputį vėliau nei rūmai. Bažnyčia – unikali Lietuvoje, nes visą erdvę dengia vientisas kupolas. Architektūrinis sprendimas – „importas“ iš Italijos. Virš bažnyčios matyti Sapiegų herbas: dvigubas kryžius ir strėlė.
Kodėl Vilniuje įsikūrė vienuoliai trinitoriai? Trinitoriai ("trinitas“ lotyniškai – trejybė) – iš Ispanijos kilę vienuoliai. Pagrindinis jų žemiškasis darbas buvo tarpininkauti tarp turkų osmanų ir krikščioniškojo pasaulio, išperkant krikščionis iš nelaisvės.
Pirmasis trinitorių vienuolynas LDK teritorijoje XVII amžiaus antroje pusėje buvo įsteigtas Lvove, antrasis – Vilniuje. Pirmąjį įsteigė Jonas Sobieskis po garsiojo Vienos mūšio, kur lenkų kariuomenė su lietuviais sustabdė turkų osmanų agresiją Europoje.
K. J. Sapiegos, LDK didžiojo etmono, vyriausiojo karo vado, pagrindinės kovos XVII amžiaus pabaigoje ir buvo su turkais osmanais. Pasak D. Jokūbaičio, steigdamas vienuolyną, jis tarytum sako: darau viską, ką galiu, kovos lauke, o ko neišeina padaryti kovos lauke, tą padarys vienuoliai. Bažnyčios fasade yra iškalbinga skulptūrinė grupė: angelas keičia belaisvius – turką ir krikščionį.
Iškalbingos vienuolyno pastato angelų poros, laikančios skydus. Viena pora su trimitu ir etmono buože tarytum nusako, kam reikia trimituoti garbę – LDK didžiajam etmonui.
Karūna virš skydo, sako D. Jokūbaitis, gali simbolizuoti K. J. Sapiegos ambicijas: po Jono Sobieskio mirties jis norėjo tapti Lenkijos karaliumi ir Lietuvos Didžiuoju kunigaikščiu.
„Iš to galime spręsti, kad K. J. Sapiega buvo vyras aukštų siekių, arogantiškas, įžūlus, tipiškas tų laikų oligarchas. Labai išsilavinęs, mokėsi Vakarų Europos universitetuose. Turėjo ryšį su Prancūzijos dvaru, netgi bandydavo vesti atskirą užsienio politiką nei valdovo dvaras. Jo sūnus buvo vedęs vieną iš Prancūzijos dvaro freilinų-damų. Buvo europietiško masto žmogus su plačiu akiračiu ir didelėmis ambicijomis“, – etmono asmenybę apibūdina gidas.
Vienuolynas XIX amžiaus antroje pusėje caro valdžios buvo uždarytas, bažnyčia paversta Šv. Arkangelo Mykolo cerkve. Suniokotas interjeras, sunaikinta barokinė sakykla, Aleksandro Povilo Sapiegos antkapis.
Stačiatikiška bažnyčia buvo iki XX amžiaus trečiojo dešimtmečio. Lenkmečiu grįžo katalikams. Sovietiniais laikais čia buvo įsikūręs karinio dalinio sandėlis: iki šiol ant skliautų galima matyti užrašus, paliktus sovietų karių.
„Dabartiniai vienuoliai, joanitai, jų nenutrina – tam, kad netyčia neužsimirštume“, – sako D. Jokūbaitis.
Joanitų vienuolija įkurta prieš 42 metus. Vilniuje vienuoliai apsigyveno 1993 metais.
Iš griuvėsių pakilę rūmai
Sapiegų rūmai „žiūri“ ne tiesiai į parką. Kodėl? D. Jokūbaitis trumpai dėlioja rūmų priešistorę: valdą Antakalnyje Sapiegos nupirko iš jėzuitų, jėzuitai ją buvo gavę iš Pacų, o prieš Pacus valdė Nonhartų giminė (Petras Nonhartas, nyderlandų kilmės architektas, vadovavo Didžiojo kunigaikščių rūmų (Valdovų rūmų) atstatymo po gaisro darbams).
Iki XVII amžiaus pabaigos rūmų vietoje stovėjo pastatas, turėjęs kitokias formas. Pagrindinis fasadas atsirado K. J. Sapiegos perstatymo metu. Buvo pristatyti ir du korpusai, pakeista vidinė rūmų struktūra. Bet pats namas nebuvo nugriautas. „Iš griuvėsių pakilusiuose rūmuose...“ – citatą vėl primena D. Jokūbaitis.
Eksterjero dekore galima pamatyti K. J. Sapiegos atvaizdus. Po antrojo aukšto langais yra romėniško tipo biustai, vaizduojantys etmoną, apsigaubusį romėniška toga. Skyde matyti raidės „J. K.“ ir sukryžiuota etmono buožė su kardu.
Kai buvo statomi rūmai, laikas LDK, sako D. Jokūbaitis, buvo santykinai ramus. Didysis karas su švedais ir Maskva jau pasibaigęs. Tuo metu atsiranda Sluckų rūmai, Petro ir Povilo bažnyčia Vilniuje, Pažaislio vienuolyno ansamblis, Vygrių vienuolynas.
Sapiegų rūmai baigti statyti 1691 metais. Iki galo jie taip ir nebuvo įrengti, bet juose buvo reziduojama vasaros metu.
„Rūmai, žvelgiant iš išorės, šiek tiek apgaudinėja. Jei skaičiuotume jų aukštingumą pagal langus, priskaičiuotume tris aukštus, pusrūsio langelius ir dar ketvirtą aukštą – mansardą. Iš tikrųjų yra du aukštai, pusrūsis ir mansarda. Antrame, reprezentaciniame aukšte, yra dvi eilės langų, tai sukuria dviejų aukštų iliuziją. Barokas žaidžia savo formomis“, – sako gidas.
Šiandien matome gelsvą, ochros rūmų spalvą. Autentiškos spalvos likę labai nedaug. „Jei būtų atkurta autentiška spalva, ko gero, giliai nustebtume“, – intriguoja D. Jokūbaitis.
Dar 1981 metais, kai Sapiegų rūmai priklausė sovietų karinei valdžiai, Lietuvos restauratoriai įsiprašė atlikti polichrominius fasado tyrimus. Paaiškėjo, kad rūmai buvo šviesiai pilkšvos spalvos, o ten, kur stiuko lipdiniai ir piliastrai, – dangiško mėlio. Toks būna dangus gražią, saulėtą vasaros dieną.
Visą XVIII amžių rūmai priklausė Sapiegų giminei – kartais būdavo įkeičiami už skolas, paskui išperkami. Rūmai nebuvo nusavinti caro valdžios. Po LDK paskutinio padalijimo Sapiegos juos perdavė Kosakovskiams.
XIX amžiaus pradžioje rūmai atiteko carinei Vilniaus miesto administracijai. Vilniaus generalgubernatorius Aleksandras Rimskis-Korsakovas rūmuose ir juos supančioje teritorijoje įsteigė ligoninę. Rekonstrukcijos metu iškapota stiuko lipdyba, išdaužytos freskos, perplanuotos erdvės, užmūrytos lauko galerijos.
1927–1928 metais rūmuose įrengta Vilniaus Stepono Batoro universiteto akių klinika. Garsioji lenta buvo pernešta į vidų, prie jos pridėtas Juzefo Pilsudskio biustas.
1940 metais atėjus sovietams, lenta užmūryta. Ją rado ir į vietą grąžino architektas Evaldas Purlys (norintieji išsamiai susipažinti su rūmų istorija, gali perskaityti E. Purlio ir Rūtos Janonienės išleistą monografiją „Sapiegų rūmai Antakalnyje").
Po Antrojo pasaulinio karo rūmuose veikė Vilniaus priešlėktuvinės gynybos radijo technikos mokykla, nuo 1971 metų tapusi aukštąja. Įdomu tai, kad radijo elektronikos mokykla išsikraustė, bet veiklos nenutraukė – iki šiol veikia Sankt Peterburge.
Rūmų viduje
Sovietinei kariuomenei pasitraukus, rūmai buvo atiduoti Nacionalinei Martyno Mažvydo bibliotekai. Suvokus, kad pritaikyti juos knygų saugyklai kainuos itin daug, sumanymo atsisakyta. Rūmai įtraukti į valstybės turto fondą.
XXI amžius – kovos dėl rūmų laikas. D. Jokūbaitis sako, kad 2005 metais buvo atsitiktinai sužinota, kad Sapiegų rūmus norima privatizuoti. Kilo didelis triukšmas, E. Purlys raštais atakavo tuometį Kultūros ministrą Vladimirą Prudnikovą. Daug susirašinėjimo, daug triukšmo, kol galiausiai buvo sukurtas projektas rūmus restauruoti.
Šiandien įvykdytas pirmasis jo etapas. Išgriovus carinių laikų, lenkmečio, sovietmečio vidinius užstatymus, erdvių suskaidymus, galima pamatyti atkurtą vidinę XVII amžiaus pabaigos–XVIII amžiaus pradžios rūmų barokinę struktūrą.
Šiaurinėje galerijoje išlikusios freskos, vaizduojančios baliustradoje grojančius muzikantus. Freskų autorius – italų dailininkas Mikelandželas Palonis. Jo freskų galima pamatyti ir Vilniaus katedros Šv. Kazimiero koplyčioje. Vienoje iš freskų vaizduojamas atidarytas Šv. Kazimiero karstas ir nustebę dvariškiai. „Prie Kazimiero karsto pavaizduotas ir pats K. J. Sapiega, nors tuo metu jo ir gimusio nebuvo. Bet, kaip fundatorius, galėjo sau tai leisti“, – šypsosi gidas.
Pirmasis rūmų aukštas labai suniokotas, neliko nė vienos krosnies, jas keitė centrinis šildymas. Išlikusios tik kūrenimo angos.
Pirmajame aukšte išmušus carinių užmūrijimų sienas, atsidengė galerija su arkadomis.
Lipant laiptais, iš pietų pusės atsiveria antrojo aukšto galerija su didžiuliais langais, pro kuriuos saulė dosniai dalija spindulius. Siena, ant kurios krinta saulės šviesa, buvo ištapyta iliuzorine tapyba: savotiškas anų laikų 3D.
Antrajame, reprezentaciniame aukšte, galima pasijausti svečiuose pas Sapiegas. Šeimininkės miegamasis, šeimyninis valgomasis, kur greičiausia buvo Sapiegų giminės galerija, šeimininko miegamasis. Ant sienų likę XVIII amžiaus sienų dekoro. Iš aprašymų žinoma, kad grindys buvo išklotos skirtingos medienos parketu.
Didžiosios menės lubų aukštis siekia apie 8 metrus.
D. Jokūbaitis sako, jog nereikia stebėtis K. J. Sapiegos užmojais. Ir cituoja žodžius, skirtus Abiejų Tautų Respublikos turtingiesiems: „Statydami savo pilis, rezidencijas, dvarus, statykite juos kuo didesnius, kuo prabangesnius, nes be viso šito jūsų poniškumas nyksta.“ Todėl ant triumfų arkų ir buvo rašyta: '"Mūsų puošnumas yra mūsų tėvynės puošnumas“ ar „Remti ir puošti tėvynę – sutarti su Marsu galingu“.
Koks likimas laukia Sapiegų rūmų? „Pagal likusius interjerus yra paruošti atkūrimo darbai. Optimistinis scenarijus – vieną dieną (tos dienos niekas nežino) rūmuose turėtų įsikurti Lietuvos didžiosios kunigaikštystės baroko kultūros tyrimų institutas. Prasmingesnės vietos nerasi“, – sako gidas.
Eugenijaus BARZDŽIAUS-GIENOS nuotr.
Už barokinių vartų – Sapiegų rūmai, baigti statyti 1691 metais.
Lenta virš Sapiegų rūmų pagrindinio įėjimo skelbia, kad Antakalnis nuo seno buvo vieta, kur iš griuvėsių pakilusiuose rūmuose didvyris ramybę randa.
Sapiegų rūmų vidus.
Viešpaties Jėzaus bažnyčioje (Vilniaus Išganytojo bažnyčia, Vilniaus Trinitorių bažnyčia) sovietmečiu buvo įkurtas karinės intendatūros sandėlis.
Po Sapiegų rūmų skliautais – Skirmanto Sasnausko atliekama muzika ir Donato Jokūbaičio skaitomos eilės.
Už gido Donato Jokūbaičio nugaros – išlikusi Sapiegų rūmų freska.
Donatas Jokūbaitis ekskursiją po Vilniaus Antakalnio Sapiegų baroko ansamblį vadina „brangakmeniu karūnoje“.