
Naujausios
Šiaulietės austos juostos – ant aukštosios mados podiumo
Kai mados sekėjai dar tik spėliojo, kokia bus dizainerio Juozo Statkevičiaus 2017 metų pavasario-vasaros kolekcija, Šiaulių „Aušros“ muziejaus Etnografijos skyriaus vedėja Sigita Milvidienė žinojo, kad joje bus tautinio kostiumo motyvų. Dar prieš keletą mėnesių dizaineris kolekcijai atsirinko trylika tautodailininkės austų juostų.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Kūrybinės biografijos įvykis
2017 metų pavasario-vasaros kolekciją J. Statkevičius pristatė praėjusį sekmadienį „Litexpo“ rūmuose. Kolekcijos tema paslaptyje buvo išlaikyta iki paskutinės akimirkos.
„Buvo smagu girdėti interviu, kad neatskleidžiama kolekcijos tema. O aš žinojau, kad ji bus susieta su tautiniu kostiumu!“ – šypsosi S. Milvidienė.
Tautodailininkė prieš keletą mėnesių Palangoje vykusioje tekstilės parodoje „Mainos rūbai margo svieto“ eksponavo 20-ies juostų kolekciją.
Netikėtai sulaukė skambučio iš parodos organizatorių su žinia: Juozas Statkevičius nori atsirinkti juostų būsimai kolekcijai. Atsirinko trylika, kad galėtų derinti, dėlioti prie audinių.
„Iš karto buvo taip: gal panaudos vieną, dvi, o gal visas. O aš sakiau: puiku, nors panaudos ir vieną juostą! Tai bus įvykis mano kūrybinėje biografijoje!“ – sako S. Milvidienė.
Kvietimo dalyvauti kolekcijos pristatyme juostų audėja nesulaukė. Būtų buvę malonu, bet nenusiminė. Pašmaikštauja: išvengė problemos, kaip apsirengti.
Peržiūrėdama kolekcijos nuotraukas, S. Milvidienė suskaičiavo keletą savo juostų: „Juostos kolekcijoje atrodė gerai. Gražūs žmonės gražiais rūbais, juostos labai tinkamai panaudotos. Ir tradiciniame tautiniame kostiume jos rišamos ant juosmens, vyrai ryši ant skrybėlių, ant batų. Keičiantis laikams, keitėsi ir juostų panaudojimas – kaklaraištis Lietuvoje atsirado XX amžiaus trečiajame dešimtmetyje – buvo ir tai panaudota.“
S. Milvidienė daugiau nei dešimtmetį stebi susidomėjimo juostomis tendenciją. Pirkdami juostas žmonės galvoja ir apie savo kilmę – domisi, kokio jos regiono.
Naudoja juostas ir šiuolaikiniame kostiume: pavyzdžiui, ir lietuviai, ir užsieniečiai matuojasi, kad juosta tiktų įverti į džinsus vietoje diržo. Merginos juostas derina prie lininių suknelių. Pernai S. Milvidienė abiturientei audė suvalkietišką juostą, priderintą prie išleistuvių suknelės. „Nebanalu, gražu, tautiška“, – įvertina tautodailininkė.
Kostiumas – prestižo reikalas
S. Milvidienė išdėlioja austų juostų pavyzdžius. Namuose jų ne tiek daug ir likę. Trylika iškeliavusios pas J. Statkevičių, dar trylika negrįžo iš Kinijoje vykusios tarptautinės parodos, kurioje buvo pristatomi įvairių šalių tautinio paveldo produktai.
Lietuviška juosta nuo kitų šalių skiriasi ornamentais, spalvomis. Labiausiai Lietuvoje paplitusios – raudona, žalia, violetinė ir mėlyna. Sodri raudona spalva sutinkama ir pas latvius, estus, rusus, baltarusius, ukrainiečius.
Ramesni atspalviai, ruda spalva, rudai raudona ar rudai žalia, dominuoja Aukštaitijoje, Žiemgaloje.
„Aušros“ muziejuje daugiausiai saugoma juostų, surinktų Žemaitijoje ir Šiaurės Lietuvoje. S. Milvidienė audžia visų regionų juostas ir džiaugiasi galimybe pasinaudoti turtingais muziejaus rinkinių lobiais: „Man čia yra tikras įkvėpimo šaltinis!“
Juostoje išaudžiamų ženklų pradžia – kryželis ir rombas, iš pradinių ornamentų gimsta sudėtingiausios interpretacijos. Tai priklauso nuo audėjos sumanumo ir to, kas per amžius ženkluose sudėta.
Labai populiarus žalčiuko raštas – išsiraičiusio, kaip „S“ raidė. Dažnos eglutės, žirgeliai. Ženklai priklauso nuo regiono ar net kaimo, turi ir po keletą pavadinimų: vienur – roželė, kitur – žvaigždutė, segmentinė žvaigždė iš aštuonių spindulių dar vadinama gėlele, saulele.
„Daug kas ženklams suteikia ypatingą reikšmę. Apie ženklų kilmę yra ir rimtų mokslinių, ir pseudomokslinių studijų, įvairių teorijų. Ženklai aptinkami ne tik juostose, jie atsikartoja ir kitose tradicinės tekstilės rūšyse: rankšluosčiuose, lovatiesėse, tautinių kostiumų marškinių, prijuosčių detalėse. Taip pat keramikoje, medžio drožyboje.“
Žemaičių juostos, sako S. Milvidienė, labai gražios, bet prie tautinio kostiumo rečiau dėvimos dėl nepaprastai spalvingų prijuosčių. Ji cituoja „didžiausią tekstilės išmanytoją“ Teresę Jurkuvienę, kurios žodžiais, jei žemaičių folkloro ansamblyje yra dešimt moterų, tai su juosta gali būti viena. Vadinasi, tik maždaug kas dešimta žemaitė dėvi juostą.
Jei žemaitė yra iš Telšių, Plungės ar Skuodo, ji, pasak S. Milvidienės, nebus nė kas dešimta. Bet jei moteris yra iš Kelmės, Raseinių ar Tauragės, paribio regionų, kostiume juosta gali būti, nes gretimi regionai darė įtaką visam tautiniam kostiumui – ir jo dėvėsenai, ir juostoms.
Vyrai žemaičiai rišdavosi juostą eidami pjauti šieno ar rugių, o prie išeiginio kostiumo anksčiau už kitus pradėjo dėvėti diržus.
Aukštaitijoje labiau paplitusios pintinės juostos.
Tautinis kostiumas, sako S. Milvidienė, prilygsta vakariniam rūbui. Prieš maždaug 15 metų ji su Šiaulių miesto tautodailininkais ir mėgėjų meno kolektyvais vyko į Suomiją ir tik pakeliui sužinojo apie priėmimą pas merą. Su seserimi rado išeitį – apsivilko tautinius rūbus ir jautėsi puikiai.
S. Milvidienei džiugu, kad tautinis kostiumas Lietuvoje populiarėja. Tautodailininkė tikisi, kad, artėjant nepriklausomybės 100-mečio jubiliejui, įsigyti tautinį kostiumą bus prestižo reikalas. Ateinantys metai Seimo yra paskelbti ir Tautinio kostiumo metais.
Audėjų šeima
„Mama austi išmokė mane, mano seserį Vitaliją ir visus mūsų vaikus – penkis anūkus“, – vardija S. Milvidienė. Leonija Malakauskienė prieš porą metų buvo apdovanota Šiaulių miesto kultūros ir meno premija už tradicijų perdavimą iš kartos į kartą.
Šiemet L. Malakauskienei sukanka 75-eri. Sekmadienį Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje atidaromoje tautodailininkų parodoje bus eksponuojama jos dvidešimties juostų kolekcija „Piemenų juostos“.
„Kai čiupinėju mamos juostas, prisimenu muziejaus eksponatus, kurių metrikoje rašoma, jog juostą vyrai dėvėjo susijuosti marškiniams ar kelnėms, eidami pjauti šieno ar rugių. Jos nėra labai smulkios, subtilios, bet labai autentiškos, tikros. Pačiupinėji ir jauti šilumą.“
Mama, gyvenusi tarp Suvalkijos ir Žemaitijos, sako S. Milvidienė, ausdama nuo savęs nepabėga – juostos būna arba žemaitiškos, arba suvalkietiškos. Jei reikia austi kito regiono juostas, klausia dukros patarimo.
„Labai paglostė širdį, kai kartą mama pasakė, jog kai ko ir iš manęs išmoko“, – sako S. Milvidienė. Jos didelė gyvenimo dalis nuo studijų laikų susijusi su folkloru, etnine kultūra, tad daug gilinosi ir į juostų regioniškumą.
Austi juostas S. Milvidienė pradėjo būdama moksleivė. Viskas klojosi savaime. Iš pradžių stebėjo. Paskui pabandė paausti nesudėtingą mamos audimą – kaklaraištį ar juostelę ant kaklo.
„Prie didelės juostos ne iš karto prisiliesi. Mama pamatydavo, kas negerai, pataisydavo. O paskui jau traukdavo prisėsti, kai mama nemato, nes buvo įdomu“, – juokiasi S. Milvidienė.
Pirmąją didelę juostą S. Milvidienė išaudė aštuntoje klasėje. Tąkart visos mergaitės audė juosteles ar rėmelio, ar knygos. Kadangi darbų mokytoja žinojo, jog Sigitos mama – juostų audėja, mergaitei davė užduotį išausti mokyklos dovanai skirtą juostą.
S. Milvidienė studijavo tuometinio Šiaulių pedagoginio instituto Dailės fakultete. Nors sekėsi ir kiti darbai, nugalėjo tai, ką išmoko iš mamos – audimas.
Savo stakles juostoms austi S. Milvidienė dažniausiai vadina staklelėmis.
„Reikia dviejų pagalių ir vieno gero meistro!“ – taip į laidos „Duokim garo!“ vedėjos klausimą, ko reikia staklėms pasidaryti, atsakė S. Milvidienė. Jos teigimu, turint pavyzdį, brėžinį ar matmenis, stakles juostoms austi padarys bet kuris stalius. Svarbu, kad medis būtų kietas.
S. Milvidienė negaili patarimų norintiems austi. Save vadina atstove kartos, kuri nori dalytis patirtimi.
Vėliau už anūkę mokytis austi juostas buvo sumaniusi ir šviesaus atminimo S. Milvidienės močiutė. Išaudė vieną „piemenų juostą“ ir nusprendė: geriau megs.
Kursuose audėjams S. Milvidienė yra išbandžiusi ir tikrąsias stakles. Kaip ir močiutė – pabandė, patiko, bet grįžo prie juostų. Svarsto: jei turėtų galimybę, gal austų ir ką nors kitą, nes įdomus visas tautinis kostiumas.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Tautodailininkei Sigitai Milvidienei smagu, kad jos austas juostas įvertino garsiausias Lietuvos dizaineris Juozas Statkevičius.
„Man patinka austi juostas, nes mėgstu, ką pradėjau, tą ir baigti. Juostą galima išausti per porą dienų, jei labai sudėtinga – per savaitę. Tam pusės metų nereikia“, – sako Šiaulių „Aušros“ muziejaus Etnografijos skyriaus vedėja Sigita Milvidienė.
Sigitos Milvidienės megztose riešinėse su našlaičių motyvu panaudota 19 spalvų. O numegzti pirštines įkvėpė netikėtas sniegas rudenį. Megzdama pirštines, stengėsi, kad kad būtų tokios, „kaip iš muziejaus“ – smulkaus rašto, dailios, su retai pasitaikančiu įmantriu atnaros raštu kvadratėliais.
Austos juostos derinamos ir su šiuolaikiniais drabužiais.
Trumpai apie kolekciją
Juozo Statkevičiaus 2017 metų pavasario–vasaros kolekcijoje buvo parodyta 90 modelių. Medžiagas specialiai kolekcijai audė tautodailininkės Zita Baniulaitytė iš Palangos, Zita Paulikienė iš Gargždų, taip pat audėjos Jadvyga Tamašauskienė, Jonas Beinorius, Zita Paulikienė su dukromis.
Juostas išaudė Sigita Milvidienė ir Teresė Žulpienė.
Vilnones medžiagas išaudė Rokiškio įmonė „Baltic Mills“. Šilkiniai audiniai pagal lietuviškus vilnonių audinių raštus marginti Italijoje. Pirštines mezgė Irena Armonienė. Avalynė – „Manolo Blahnik“ . Papuošalai – senoviniai votai iš Prancūzijos ir Italijos. Klumpes iš medžio išdrožė ir nulakavo tauragietis Darius Jakaitis.
Gedimino Savickio (ELTA) nuotr.
Sigitos Milvidienės austos juostos tapo aukštosios mados kolekcijos ryškiais akcentais.