
Naujausios
Simonas Donskovas prieš koncertus būna „ne čia“
Stipraus balso ir neišsenkančios energijos savininkas, aštraus žodžio autorius, žmogus, kuris scenoje bemaž pusę šimtmečio. Jo hitais tapusios dainos „Laiko ratas“, „Einu namo gatve“, „Rudens lapas“, „Į kitą krantą“ ir kitos akimirksniu užvaldo net abejingiausią klausytoją.
Tai – Simonas DONSKOVAS. Jam nėra nepatogių klausimų, ir atsakymų jis neieško kišenėje. Pokalbis – likus valandai iki koncerto Šiaulių arenos mažojoje salėje.
Edita KARKLELIENĖ
edita@skrastas.lt
– Šiauliuose jūs ne naujokas. Čia teko pasimokyti. Į „Baltijos“ restoraną 1967-aisiais daugelis ateidavo pasiklausyti būtent jūsų dainų. Geri laikai buvo?
– Tai labai ilga istorija. Galėčiau pasakoti, pasakoti. Būdavo, ateini į „Baltijos“ restoraną. Šeštadienis. Reikia dainuoti. Sėdi prie staliukų pulkininkai, papulkininkiai. Sėdi jų žmonos, pasipuošusios suknelėmis. Prasideda koncertas. Ir, ką jūs galvojate, pirmoji mano daina „Očy čiornyje“ ("Akys juodosios"). Visiems klausimas – kodėl? O tai todėl, kad prieš koncertą prieina čigonų baronas, paduoda man 20 rublių ir liepia dainuoti. Aš tiek tų „čiornyje“ ten esu pridainavęs... Nepamiršiu.
„Baltijos“ restorane mane būsimi uošviai pamatė. Atėjo pasižiūrėti, kaip būsimas žentas dainuoja. Aš dainuoju, uošviai akių nenuleidžia, o aplinkui – tatuiruotas Šiaulių nusikalstamas elitas sveikinasi. Uošvė ir taip galvoja, kad turėčiau būti nužudytas, nes kėsinuosi į dukrą (juokiasi), bet kai pamatė, kas aplinkui mane sukasi, pagalvojo: va, čia tai jau dukrelei „pasisekė“...
Tiesą sakant, apie mane visokios kalbos sklandė. Kad neliktų klaustukų, pasakysiu: mano žmona iki šiol tebėra labai gyva ir, pati sako, kad yra laiminga.
– Dabar viešint Šiauliuose ar nekyla noras išeiti į bulvarą, aplankyti tas miesto vietas, kurias greičiausiai malonu prisiminti?
– Atsakau: kai mane pakvies Rolandas Janušas išgerti, ką jis jau seniai ruošiasi ir niekaip nepadaro, tada galiu aplankyti, prisiminti savo jaunystę...
Bet kai aš važiuoju dirbti profesionaliai, aplinkui nieko nematau. Tiesą sakant, aš net su žmona dvi dienas prieš koncertą nesišneku. Mano bičiulis ir buvęs mano pabrolys Vytautas Kernagis, kai dar buvo gyvas, sakydavo, kad prieš koncertą nešneka apie savaitę.
Aš labai rimtai žiūriu į savo darbą. Štai kad ir dabar – turėjau porą koncertėlių ir balsas truputėlį pavargęs. Kalbu su jumis, o pusė mano smegenų dirba: kaip aš išsisuksiu, kokia bus trečia daina, kaip viską padaryti, kad būtų geriausia?
Kai aš dirbu, man neįdomūs nei pažįstami, nei giminės. Kai jie prieš koncertą ateina „labas“ pasakyti, aš nusišypsau, bet aš visai ne čia.
– Kai jūs „ne čia“, žmonės galėtų pagalvoti, kad Simonas Donskovas pasikėlęs?
– Ne. Man šitas negresia. Skirtingai nuo visų laureato vardų, pasiekimų, man ta liga niekada negrėsė. Aš ja persirgau be jokių pasekmių.
Jaunystėje net ir nežinojau, kad tokios ligos esama. Mes ir panas mylėjome ne dėl to, kad jos turtingos, o dėl to, kad gražios, kad kalba su mumis, kad šokti eina. Drąsos reikėdavo išvesti merginą pašokti, ne taip kaip dabar: ei, tu, ar girdi, einame pašokti.
Viskas kitaip buvo. Buvom jauni.
– Ar tarp klausytojų nepasitaiko jaunystės metais pagarsėjusio kavalieriaus gerbėjų?
– Būna, kad gerbėjos ateina. Bet jos su manimi sensta... Turi ir anūkų, ir vyrus, ir po tris kartus išsiskyrusios.
Būna, prieš koncertą prieina žmogus su žmona, su vaikais, aš sėdžiu atsiskyręs – žinau, kad už penkių minučių koncertas, ir aš mintimis jau visai ne čia, aš pasitraukiu, kad manęs niekas nekalbintų. Jis pasisveikina, pradeda pasakoti, kad su manimi mokėsi, arė, gimdė...
Būna ir dar gražiau, ateina ir klausia: tu manęs neprisimeni? O ką aš galiu prisiminti? Sako, aš gi su tavim mokiausi paralelinėje penktoje klasėje. Įsivaizduokite, prieš kiek tai metų... Ir ką sakyti? Prisimenu.
Koncertavau Čikagoje, buvau akimirką patikėjęs lyg koncertuočiau Klaipėdoje – visi pažįstami! Vienas išvažiavęs, kitas parvažiavęs. Čikagoje buvo tokia apsauga, kad niekas – jokie mano giminės ir pažįstami – negalėjo net prisiartinti. Prie mano persirengimo kambario durų niekas net prisiliesti negalėjo. Vaikščiojau kaip koks Maiklas Džeksonas. Prisimenu, buvo apsaugos vadas ir du mažesni. Mane po koncerto įsodino į mašiną, aš tik su vienu spėjau greitai 50 gramų „padaryti“, pasirašyti kompaktus ir išvažiuoti.
Žmonės nesupranta mūsų virtuvės. Atrodo, kas čia tokio yra padainuoti. Tokiems sakau: išsižiokite ir visą valandą, nieko daugiau nedarydami, sakykite vieną raidę „a“. Tada pažiūrėsit, kaip atrodo. Gi artistas ne tik dainuoja, jam reikia publiką, kuri moka pinigus, užimti, bendrauti. Įtampa didžiulė.
– Jūs – vyresniosios kartos dainininkas, scenos senbuvis. Bet jūsų dainų klausosi ir jauni žmonės. Kur paslaptis?
– Nežinau, gal toks publikos skonis. Kartais galvoji: jau šita daina tai bus hitinė. Ir „nifiga“...
O tokią kaip „Laiko ratas“ Romui Bieliauskui ("Nerijos“ ansamblio subūrėjui ir ilgamečiam vadovui) nešiau, nešiau, o jis vis ne ir ne. Ir ką? Trisai, bisai. Hitas.
– Plojimams tebesate neabejingas ar jų nebegirdite?
– Įsivaizduokite, rimtas koncertas, ne vienas tūkstantis klausytojų. Plojimai. Nulipi nuo scenos toks laimingas! Tokiu momentu jeigu net „Mis Pasaulis“ prieitų ir pasakytų: Simai, aš tavęs noriu, patarčiau jai ateiti po savaitės. Po įtempto koncerto, apdovanoto gausiais aplodismentais, nėra jokio lytinio potraukio (juokiasi). Gal tai dėl senatvės?
Ir kaip gali aplodismentai nejaudinti! Prie jų net neįmanoma priprasti. Jie – toks gėrio pliūpsnis. Jie, kaip ir gražūs žodžiai (nesvarbu, nuoširdūs ar ne), turi teigiamą energetiką.
Gėlių? Tiesą sakant jų gauname nebe tiek, kaip anksčiau. Net nežinau, gal nebemadinga? Paskutinį kartą gavau vazonėlį. Gražų.
Šiauliuose su gėlėmis man buvo nutikęs vienas nuotykis. Tada dar dainavau „Nemuno žiburiuose“. Koncertavau gelžbetonio gamyklos salėje. Už manęs – keturios dūdos, aš dainuoju. Padainavau. Plojimai. Ir ateina, matau, su toookiais plaukais! Ne, neateina, ji atbėga su gražiomis gėlėmis... Aš gracingai lenkiuosi, imu gėlę. O ji pro mane praslysta... Pasirodo, ji mokėsi su „triubočium“ vienoje klasėje.
– Ar važiuojate padainuoti tautiečiams į užsienį?
– Už honorarą esu buvęs Londone. Turėjau tris koncertus su Ryčiu Cicinu. Prisimenu, baras ten suprekiauja už keturis ar dešimt svarų, o mano publika akivaizdžiai girtėja. Pasirodo, išeina žmonės į lauką parūkyti, atsidaro bagažines...
Viskas ten gerai. Vieno kauniečio atidarytame bare mano dainą „Einu namo gatve“ žmonės užsakinėjo keturis kartus. Ne „Laiko ratą“, o būtent „Einu namo gatve“.
Tiesą sakant, dabar ilgesnių kelionių atsisakau dėl sveikatos problemų. Be to, tokios kelionės nebėra taip gerai apmokamos kaip anksčiau, ir žiūrovai išlepinti.
Ten viską dabar stengiasi padaryti pigiau: bilietas pigiau, gyveni, kur pigiau. Sėdžiu, pavyzdžiui, dvi dienas pas moterį, kurios vyras dirba, o ji vaikus namuose prižiūri. Šalia – mano kambarys. Jokio poilsio, kur man eiti, nežinau, angliškai moku tik kelis žodžius.
– O jeigu nutiktų taip, kad nebebūtų galimybės dainuoti. Gal tada, pavyzdžiui, sutiktumėte padirbėti užsienyje rūšiuodamas morkas?
– Pasakysiu sau komplimentą: aš esu jau senas. Ir jeigu net labai norėčiau, manęs vis tiek niekas nepriimtų. Esu jau pensininkas, ponai!
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Simonas Donskovas sako, kad Šiauliuose prabėgo kone patys gražiausi jo metai. Tada dar buvo jaunystė.
Geras pusvalandis iki koncerto Šiaulių publikai. Paskutinis balso išbandymas. Simonui Donskovui prie koncertą svarbi kiekviena sekundė. Taip, anot dainininko, buvo visada.