
Naujausios
Švyturiai – amžinesni už GPS sistemą
Vienintelis Lietuvos farologas Aidas Jurkštas – aistringas švyturių ir jūrinės kultūros puoselėtojas. „Jei labai atvirai, lietuviai nepastatė nė vieno švyturio. Juos statė arba prūsai, arba vokiečiai, arba praeito amžiaus viduryje po karo – Sovietų Sąjunga“, – sako A. Jurkštas. Bendraudamas su švyturių prižiūrėtojais, profesionaliais jūrininkais, buriuotojais, istorikais, jis surinko medžiagą knygai, kurią pristatė Šiauliuose.
Simona SIMONAVIČĖ
simona@skrastas.lt
Pirmieji švyturiai – laužai
Lietuvoje švyturiai stovi daugiau nei 200 metų. Prieš dešimtmetį jais pradėjo domėtis palangiškis A. Jurkštas. Farologija – mokslas apie švyturius, o A. Jurkštas – vienintelis šios srities specialistas Lietuvoje.
Šiaulių P. Višinskio bibliotekoje farologas pristatė savo knygą „Lietuvos švyturių istorija“ – išsamų veikalą apie švyturius ir kitus navigacinius objektus, buvusius ir esamus dabartinėje Lietuvos teritorijoje. Tai vienintelė apie švyturius parašyta knyga, kada nors išleista Lietuvoje.
Gausiai piešiniais, istorinėmis nuotraukomis iliustruota knyga – A. Jurkšto keliolikos metų pastangos rezultatas, ankstesnių darbų tęsinys. Leidinyje gausu laivybos ir švyturių istorijos faktų. Įdomiausias istorijas A. Jurkštas papasakojo į susitikimą atėjusiems šiauliečiams.
Žodis „farologija“ kilęs nuo Faro salos pavadinimo, kurioje stovėjo garsiausias pasaulyje Aleksandrijos švyturys. Net du Antikos švyturiai buvo įtraukti į Septynių pasaulio stebuklų sąrašą – Aleksandrijos ir Rodo Kolosas.
Pirmieji švyturiai minimi rašytiniuose šaltiniuose – paprasčiausi laužai, uždegti aukštesnėse pakrantės vietose. Prekyba tarp valstybių buvo švyturių atsiradimo priežastis.
Pirmieji švyturiai buvo primityvūs, dažniausiai aukštyn pakeliami metaliniai krepšiai, kuriuose degdavo malkos, anglys, smala. Jais buvo apstatyta visa Baltijos jūros pakrantė. Tokius švyturius kūrenantys, prižiūrintys darbuotojai dažnai apsidegindavo.
Atbulos bangos ant litų
Lietuvoje yra septyni švyturiai: Klaipėdos, Nidos, Šventosios, Juodkrantės, Uostadvario, Ventės rago ir Pervalkos. Jie yra įrašyti į Lietuvos Respublikos nekilnojamųjų kultūros vertybių registrą, turi istorinę, architektūrinę, techninę vertę.
Pirmasis primityvus senoviškas Lietuvos švyturys XVII a. buvo Klaipėdoje ant aukšto medinio kuolo su kartimi pakabintas metalinis žibintas, kūrenamas anglimis ir malkomis, kaip ir visi to meto švyturiai. Jo tikslią kopiją galima pamatyti Ventės rage esančioje kavinėje „Šturmai“. Šis senovinis švyturys uždegamas per šventes.
Seniausias ir svarbiausias yra Klaipėdos švyturys, pastatytas 1796 metais, perstatytas 1953 metais. Pradžioje jis buvo nudažytas raudonais ir baltais kvadratais, dėl to vadinamas Raudonuoju švyturiu.
Šis švyturys nugriautas Antrojo pasaulinio karo metu, SSRS kariuomenei puolant vokiečius. Klaipėdos mieste nebeliko švyturio ir apie 60 procentų namų.
Labiausiai išgarsėjęs Lietuvos švyturys – Baltasis švyturys, stovėjęs XIX a. ant Šiaurės molo. Jis papuošė 200 litų banknotą. Komiška, tačiau piešinyje ant pinigo bangos ridenasi atvirkščiai – nuo kranto, o švyturio spinduliai – į kranto pusę. Baltasis švyturys yra pavaizduotas ir knygos viršelyje.
Švyturiai naudoti ir upių laivybai
A. Jurkštas atkreipia dėmesį, jog pagrindinė Lietuvos laivyba vyko Nemunu, link Nemuno deltos. Vėliau mediena, sieliai vandens keliu buvo plukdomi į Klaipėdą, o tam aptarnauti atsirado Ventės rago ir Uostadvario švyturiai.
Atsiradus poreikiui parsiplukdyti didelius kiekius medienos Lietuvos upėmis į Klaipėdą iškilo problema, kaip tai nukreipti, nes Kuršių marios laivybai buvo prakeiksmas: praplaukus visą Lietuvą upėmis ir įplaukus į marias, vėjas sielius išblaškydavo.
Sprendžiant šią problemą Klaipėdoje susikūrė pirklių organizacija, sugalvojusi pastatyti švyturį. Pirmiausia buvo pastatytas medinis, vėliau 1860 metais pradėtas statyti mūrinis, išlikęs iki šių dienų. Tai gražiausias ir įdomiausias senasis Lietuvos švyturys.
Ventės rage įkurta paukščių žiedavimo stotis, kurios idėją tuometis švyturio prižiūrėtojas Mikas Posingis parsivežė lankydamas bičiulį kitapus marių esančiame Rasytės kaime (dabar priklauso Kaliningradui).
Su gyvenamuoju namu sujungtas Uostadvario švyturys sutampa su Vilhelmo kanalo pabaiga. Jis atsirado taip pat sprendžiant sielių problemą – ieškota būdų, kaip aplenkti Kuršių marias. 10 metų prancūzų belaisviai kasė su Klaipėda susisiekiantį Vilhelmo kanalą, tūkstančiai jų ten buvo palaidota.
Dar vienas švyturys stovi Atmatos upėje netoli Uostadvario, kur baigiasi Rusnės sala. Vokiečiai suformavo molą ir ten pastatė švyturį. Dabar pasislinkus krantui jis atsidūrė beveik miške, tačiau tebeveikia.
Pervalkos švyturys stovi ant dirbtinės Kuršių marių salos, nuo kranto nutolęs apie 260 metrų. Jis veikia automatiškai, siųsdamas matomus baltus signalus. Kadangi švyturys stovi vandenyje, jame lankėsi labai nedaug žmonių. Knygoje farologas įdėjo „blogerio“, kultūros, technikos paveldo pirato, lankančio apleistus pastatus, nuotraukas iš vidaus.
Nidos švyturys prisijaukino gyventojus
Vokiečiai pirmiausia 1872 metais pastatė mūrinį namą švyturio prižiūrėtojui, o po metų pastatė Nidos švyturį. Šis namas išliko, jame ir šiandien tebegyvena švyturio prižiūrėtojas.
Labai nedaugelio Baltijos jūros švyturių galima pamatyti, kaip atrodė jų vidus. A. Jurkštas atrado senojo Nidos švyturio vidaus atvaizdą, kurį nupiešė vienas iš ten besisvečiavusių menininkų.
Nidos švyturys žiba besisukdamas. Jo visos lempos praėjusį rudenį buvo pakeistos į naujas, senosios taps muziejaus relikvijomis.
„Dėl lempos pernai Nidoje kilo labai didelis sujudimas, kilo žmonių nepasitenkinimas. Naujosios lempos šviečia šalta, ledine šviesa ir labai tiksliai į jūrą. Nuo 1953 metų Nidoje užaugo net dvi trys kartos žmonių, pripratusių matyti, kaip naktimis virš jų galvų gražiai sukasi švyturio spinduliai. Užgesinus lempas žmonės supyko, iki šiol tebekariauja, jog būtų sugrąžintas senasis vaizdas. Tai retas reiškinys, kai navigacinis įrenginys susipina su socialine miesto būtimi“, – pasakojo A. Jurkštas.
Juodkrantės švyturys buvo pastatytas sovietmečiu. Juodkrantė sąlyginai netoli nuo Klaipėdos ir Nidos, jūrine prasme švyturys ten nebūtinas. Karo strategai sugalvojo švyturį pastatyti, kad karo metu užgesinus Klaipėdos švyturį, o Juodkrantės uždegus, priešai būtų suklaidinti. Vėliau kilus klausimui jį panaikinti, sukilo buriuotojų bendruomenė, tad minties atsisakyta.
Kauno švyturys
A. Jurkšto teigimu, pasakojant apie Lietuvos švyturius būtina paminėti ryškią asmenybę – inžinierių Juozą Vincentą Danį-Daniliauską. Emigravęs į Kanadą lietuvis dirbo hidrologijos specialistu, buvo Šv. Lauryno upės kanalo, skiriančio Kanadą ir Ameriką, vienas iš inžinierių. Šiame kanale J. V. Danys-Daniliauskas pastatė 51 švyturį.
Atsižvelgdamas į atšiaurias to krašto klimato sąlygas lietuvis inžinierius sugalvojo specialias ledo laužymo sistemas, jas pritaikė savo išskirtinės formos plaukiojantiems švyturiams. Jų forma panaši į lietuvišką koplytėlę – tą emigrantas sukūrė kankinamas nostalgijos gimtinei.
Netikėtą švyturį farologas A. Jurkštas aptiko Kaune. Nors atrodo absurdiškai, tačiau praeito amžiaus viduryje sovietiniai ideologai su hidrografais sugalvojo sujungti Juodąją jūrą su Baltijos jūra, laivyba upėmis sukeliant vandens lygius.
Pasak A. Jurkšto, tai nieko keista, tokios sistemos funkcionuoja Lenkijoje, Vokietijoje, Olandijoje. Lietuvoje šis projektas sužlugo, bet apie 1970 metus buvo sukurtas Kauno jūrų-upių uostas. Jame pastatytas administracinis locmano bokštas, kuris būtų tarnavęs ir kaip švyturys.
Švyturių kolekcionierius
„Švyturiai buvo ir bus reikalingi. Mes naudojamės GPS ir savaime suprantama, jog ją turime. Neužmirškime – tai amerikiečių karinių struktūrų sukurta sistema, kuria mums leidžiama geranoriškai naudotis. Jei dėl kokių nors priežasčių ją išjungtų, labai daug laivų atsidurtų jūroje be jokios orientacijos. Be to, įrenginys gali sušlapti, sugesti – tam reikalingi tradiciniai švyturiai“, – aiškino švyturių svarbą A. Jurkštas.
Švyturiai žavi kaip architektūriniai, navigaciniai statiniai: „Švyturių pasaulyje yra tūkstančiai, bet visi skirtingi. Senųjų švyturių istorijos būna labai įdomios. Aš kitaip ir nekeliauju, tik paskui švyturius. Pirmiausia apsižiūriu pakrantę, salas, kuriose yra švyturiai, ir suku galvą, kaip ten pakliūti.“
Marinistikos paveldo tyrinėtojas A. Jurkštas taip pat kolekcionuoja viską, kas susiję su švyturiais: nuo pašo ženklų, banknotų, knygų, atvirukų, piešinių iki autentiškų garsiausių pasaulio švyturių modelių. Jis tikisi, jog didelė kolekcija kada nors atsidurs Baltijos švyturių muziejuje, kurį ateityje svajoja įkurti.
Augusto Balsio (ELTA) nuotr.
Nidos uosto molas su raudonu švyturiu.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Farologas, švyturių istorijos tyrinėtojas Aidas Jurkštas įsitikinęs, jog švyturiai buvo ir bus reikalingi, nepaisant šiuolaikinių technologijų.
Vienintelės knygos apie Lietuvos švyturius viršelyje pavaizduota istorinė Baltojo Šiaurinio molo švyturio nuotrauka.
APIE AIDĄ JURKŠTĄ
Farologas, švyturių istorijos tyrinėtojas, kolekcionierius, aistringas švyturių ir jūrinės kultūros puoselėtojas rengdamas „Baltijos švyturių istoriją“ yra nupiešęs 1 500 Baltijos jūros švyturių, surengė 30 personalinių parodų Lietuvoje ir užsienyje.
Tradicinio, tarptautinio renginio „Pasaulinė švyturių diena“ iniciatorius ir organizatorius Lietuvoje. Atvirukų rinkinio „Senieji Lietuvos švyturiai“ (2010) bei knygos „Anno 1684. Klaipėdos švyturys. Memel“ (2015) autorius. Šiemet išleista knyga „Lietuvos švyturių istorija“ – vertingas istorinis leidinys, turintis didelę išliekamąją vertę.
Populiarindamas švyturius, mokslininkas dalyvauja konferencijose, skaito pranešimus. Daug keliauja, renka istorinę medžiagą švyturių tema, svajoja įkurti Baltijos švyturių muziejų. Gyvena Palangoje.
2013 m. įkūrė VšĮ „Aido švyturiai“, užsiimančia marinistikos, švyturių bei jūrinio paveldo veikla.