
Naujausios
Žmogus su kamera ir jo užderėjęs sodas
Šiaulietį Algirdą Kulikauską palietė mūza ir nepaleido. 1958 metais Vorkutoje pirmą kartą į rankas paėmęs filmavimo kamerą, pomėgiu užsikrėtė visam gyvenimui. A. Kulikausko odisėjos dažnai keitė kryptis. Į šachtą pateko iš jūros. Netapo laivo kapitonu, bet pagamino dvejus vargonus.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Paskui Joną Meką
Ketvirtadienį A. Kulikauskas pakvietė į 80-mečio vakarą Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje. Prieš renginį suko galvą: filmų daug, kaip viską sutalpinti? O dar „Dagilėlio“ jaunučių choro, tautodailininkų folkloro kolektyvo „Margulis“, choro „Tremtinys“ pasirodymai...
Perklausydamas įrašus, sustojo ties Jonu Meku ir jo žodžiais: „Jei nori ką nors daryti, tai imk ir daryk. Jeigu galvoji, kad gali nesisekti, tai nė negalvok. Bet jei nori padaryti, tai imk ir daryk. Ir visai nesvarbu, pasiseks ar nepasiseks. Jei nori padaryti filmą, kad visiems patiktų, žinok, kad nepasiseks.“
Išklausęs J. Meką, A. Kulikauskas prisiminė senąjį – nebylųjį – kiną. Kilo mintis archyvo vaizdus ekrane „įgarsinti“ gyvai atliekamais kūriniais.
Renginyje buvo parodytas ir pirmasis filmas „Sodas, kuris nederėjo“. Jo simbolis – tarpukariu sodintas tėvo ir jo brolio sodas Mažučiuose. Tėvas dirbo Šiauliuose mokytojų seminarijoje, brolis dirbo žemę. Sutarė: mokytojas, gaunąs gerą algą, apmokės vekselius. Taip ir plėtėsi sodas abiems broliams pasitariant. Karas, pokaris. Brolio tremtis. Atimtas sodas.
Kai Lietuvai atgavus nepriklausomybę sodas grįžo šeimininkams, A. Kulikausko tėvas vaikų namams pasiūlė: „Yra sodas, kuriame dera obuoliai, važiuojam!“
„Pamačiau: čia – geriausi kadrai! Nufilmavau tėvą, vaikščiojantį po sodą. Galvoju, gatavas pavadinimas: „Sodas, kuris užderėjo“. Paskui pergalvojau: „Bet jis taip ir niekada nederėjo... Tik kai tapo senas, tada užderėjo...“ – filmo istoriją pasakoja A. Kulikauskas.
Perklausydamas J. Meką, A. Kulikauskas stabtelėjo ties dar viena mintimi. Į klausimą, kodėl Jonas Mekas yra toks, pašnekovas atsakė: „Dievas mane tokį padarė.“
„Tai – pasaulio žmogus, kuris pažino pasaulį ir žino, kas yra Dievas. Ne seniukas, kur ant debesėlio sėdi ir kojomis maskatuoja. Dievas – tas, kas yra mūsų sąmonėje. Ir jis tęsė: graikai mums perdavė, kad kiekvieną žmogų kuri nors mūza globoja. Tas žmogus gali norėti, gali nenorėti, bet neišsisuks. Mes priklausomi nuo aukštesnių jėgų.“ A. Kulikauskas sako tuo įsitikinęs.
Visi jo sukurti filmai – laisvalaikio darbas. Viskas pagal mūzą: „Todėl tapau labai panašus į J. Meką, tik jis žymiai toliau nuėjo. Aš toks pat primityvistas, kaip ir jis. Bara ir šiandien mane, kad ne taip montuoju, ne taip filmuoju. Aš nenoriu būti profesionalas. Labiau vertinu tuos, kurie iš širdies dainuoja, o ne pagal taisykles.“
Gyvenimo ratas
Savo gyvenimo etapus A. Kulikauskas vadina odisėjomis. Gimė Vilkaviškio rajone. Tėvai susiėjo, kai tėvas, grojęs violončele, buvo paskirtas į Šakius. Mokytojų seminarijoje Šiauliuose prireikus muzikos mokytojo, grįžo į Šiaurės Lietuvą.
„Kulikauskų giminė ne iš kelmo spirta“, – juokiasi A. Kulikauskas. Ir pasakoja istoriją.
„Nu ne, aš jau unoro ant š... nemainysiu“ – išrėžė tėvo brolis, kolūkio apskaitininkas, paragintas atlikti piniginę machinaciją. Ir buvo išvežtas.
O vėliau, jau po Stalino mirties, giminė susiėjo Vorkutoje, kur laisvai samdomi darbininkai gaudavo gerus atlyginimus. Kai A. Kulikausko tėvas pasiskundė broliui, jog yra atleistas iš mokytojo pareigų, kaip netinkamas, iš Vorkutos gavo atsakymą: „Jonai, baik su tais šunimis lodytis, atvažiuok šičia, užsidirbsi pinigų, užteks tau ir tavo šeimai.“
Tėvas ir brolis išvažiavo pirmieji, paskui – mama, sesė, kitas brolis ir paskutinis – 19-metis Algirdas.
Į šachtą A. Kulikauskas išvyko iš jūros. Jau buvo baigęs Klaipėdos jūrininkų mokyklą, padirbėjęs kapitono padėjėju. Kai bendramoksliams davė kapitonų pareigas ir laivus, A. Kulikauskas kadrų skyriuje perskaitė: „Pervesti į matrosus“. Pasivijo Vorkutos žymė.
„Iki šios dienos galvoju, gerai ar negerai pasielgiau. Visi, kas pakentėjo, išlaukė ir grįžo į savo vietas. Man jūra užsidarė visam laikui“, – svarsto šiaulietis.
Į Vorkutos 32-ą šachtą A. Kulikauskas vėliau išvyko ir dar kartą – 1964-aisiais.
Būtent Vorkutoje pirmą kartą paėmė kamerą į rankas. Buvo 1958-ieji. Po ketverių metų jau įsigijo savo kamerą.
Akimirką pagalvoja. „Parafenilendiamino sulfatas! Šį žodį išmokau 1964 arba 1966 metais“, – laiką, kada juostas ryškindavo vonioje, prisimena A. Kulikauskas.
Fotografuojantį ir filmuojantį A. Kulikauską sekiojo KGB akys ir ausys. Prisimena, kaip važiuodamas traukiniu Šiaurėje, neiškentė nenufotografavęs lagerių palikimo. Įduotas palydovės, išsisuko: sukeitė juosteles. Po kiek laiko grįžęs į Vorkutą sulaukė saugumiečių kvietimo ir klausimo, ką fotografavo: „Mums kažkas nelabai gavosi...“
„Oi jūs, piemenys! Sugadinote man juostą, tokių kadrų buvo!“ – įširdo A. Kulikauskas. – Jie pasijuto kalti. O aš prifotografuotą juostą vėliau išsiryškinau ir tebeturiu nuotraukas. Dabar jos be galo įdomios.“
Grįžęs į Šiaulius, A. Kulikauskas įstojo į muzikos technikumą. Ketverius metus mokėsi, bet nebaigė: sutrukdė liga. Kartu mokėsi ir Buivydiškių technikume žuvininku: „Įdomus dalykas: prie žuvies, prie vandens atsigauna organizmas! Vien muzikos mokytis negalėjau – sveikata neleido.“ Arnėnų žuvininkystės ūkyje žuvininku dirbo aštuonerius metus.
Šias odisėjas A. Kulikauskas vadina vienu gyvenimo ratu.
Atgimę vargonai
Kitas ratas pradėjo suktis 1982 metais. A. Kulikauskas dirbo tuometiniame Šiaulių pedagoginiame institute pianinų derintoju, kai Eduardas Balčytis pasiūlė pagaminti vargonus.
„Jis žinojo, kad su tėvu po Lietuvą važinėjame ir neoficialiai vargonus prikėlinėjame. Oi, koks tai buvo įdomus gyvenimo etapas! Iš tų vargonų ten nieko nebebūdavo likę. Mes dumples, porą eilučių dūdelių sutvarkome, suderiname. Atsisėda vargonininkas, skamba muzika. Moterėlės verkdavo: „O aš maniau, kad jau tų vargonų daugiau neišgirsiu...“ To laiko prisiminimai A. Kulikauskui ir dabar kelia graudulį.
Vargonai institute sukurti 1982–1985 metais. Be brėžinių. Tuometis rektorius Vytautas Bendikas visiems svečiams pirmiausia parodydavo: mes turime vargonus!
Kai prasidėjo laisvėjimas, E. Balčytis pasiūlė vargonus studentams kaip pasirenkamąją discipliną. Su malonumu A. Kulikauskas prisimena ir vargoninės muzikos šventes.
Vargonus universitete prižiūri ir tvarko iki šiol. Tik nuogąstauja, kad jie gali tapti niekam nebereikalingi.
Liūdna istorija nutiko su antrais A. Kulikausko padarytais vargonais Šiaulių aklųjų ir silpnaregių kombinate. Privatizuotoje salėje įsikūrę prekybininkai be gailesčio į vargonų vamzdžius prikalinėjo vinių, įsisuko ir vagys.
Dabar A. Kulikauskas po Lietuvą važinėja derindamas pianinus. Visą šalį mato kaip ant delno: „Nuvažiuoji – bakūžėlė. Nustembi: pianiną turi? Viduje – remontas padarytas, naujas virtuvinis kompektas, baldai iš Anglijos. Ar aš Anglijoje, ar Lietuvoje, galvoju.“
Liūdina A. Kulikauską mokyklų muzikos kabinetai be lietuviškų instrumentų. Jo nuomone, ne mokinių ir mokytojų nėra. Mokyklų nėra.
Sąjūdžio ašaros
Sąjūdžio metraštininkas – taip tituluojamas A. Kulikauskas, Lietuvos sąjūdžio tarybos narys, Šiaulių skyriaus pirmininkas. Įsisukus atgimimo įvykiams, į mitingus neidavo be kameros. Prisimena, kaip sukuteno širdį: tuoj turėtų būti didelis virsmas.
Pasitarė su žmona, pasikalbėjo su tremtiniais: reikia ir padainuoti! Subūrė chorą, parengė repertuarą, koncertavo aplink Šiaulius.
„Iki šiol jaučiu tą įtampa, kai žmonės dainuojant atsistodavo ir klausydavosi stovėdami... Nežinau, kaip tą jausmą nupasakoti...“
1989 metų rugpjūčio 23 dieną tremtinių choras uždainavo Šiaulių geležinkelio stotyje, prie rampos.
„Prieš kelerius metus susirinko choras, galvoju, pafilmuosiu, interviu paimsiu. Bet kad choristų nebėra, dauguma anapilin išėję, vos keli belikę iš senųjų, daugiau nauji. Galvoju: kokia jėga juos laiko? Jie akivaizdžiai keičiasi, bet repertuaras, noras dainuoti tremties dainas išlieka.“
Sąjūdžio metai ir vėlesni įvykiai A. Kulikauską, apdovanotą Sausio 13-osios medaliu, iki šiol jaudina iki ašarų. Giliai ir skaudžiai atmintin įsirėžė partizanų palaikų paieškos, 1991 sausio15-oji, kai Vilniuje buvo laidojami žuvusieji už laisvę. Momentai, kai filmuotojas nuo įtampos nebejautė žemės traukos. Atskira istorija – 24 valandos S. Konarskio gatvėje, prie Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos, kur vagonėlyje vyko bado streikas.
Dešimt metų Lietuvos kino mėgėjų sąjungos Šiaulių skyriui vadovavęs, dvejus metus televizijos laidas rengęs A. Kulikauskas pabando suskaičiuoti: plačiajuosčio kino yra susikaupę apie 350 kasečių, o kiekviena kasetė užima 3–4 valandas. Mini-DV bus per 200 kasečių. O kur dar nuotraukos! Dalį archyvo yra perdavęs Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešajai bibliotekai, Šiaulių kino muziejui.
Atsisveikindamas A. Kulikauskas pasidžiaugia, kad jau gauna patarimų iš dukters. Sutariame: geras mokytojas, kurį pranoko mokinys.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Algirdas Kulikauskas Šiaulių universitete prie savo padarytų vargonų. Save vadina muzikantu, kuris negroja: „Man nėra kada groti. Kai sutvarkau instrumentą, prie jo sėda tas, kuris turi priimti darbą.“
Algirdo Kulikausko archyve – šimtai juostų, tūkstančiai nuotraukų.
Vakar Algirdui Kulikauskui sukako 80 metų. Šešis dešimtmečius šiaulietis skyrė fotografijai ir kinematografijai.