
Naujausios
Žvėrūnos hedonistai valgo rožines spurgas
Lietuvių rašytoja Žemaitė pankuoja – vilki džemperiu, sėdi su žiurke ir ausinuku ant skarelės. Šių dienų hedonizmas, siurrealistinė ir sarkastiška kasdienybė vaizduojama grafikės Živilės Spūdytės-Žvėrūnos paveiksluose. Apipiešusi savo portretą spurgomis ji nukelia save nuo pamokslininkės pjedestalo.
Simona SIMONAVIČĖ
simona@skrastas.lt
Mūzų prakaito kvapas
Menininkės bute Šiaulių Pietiniame rajone skamba ispaniška-indėniška muzika. Sodriai kvepia smilkalais. Čia jos kūrybinė erdvė.
– Ką šiuo metu kuri?
– Universiteto baigimo diplome parašyta, kad esu grafikė, bet save vadinu ir iliustratore – iliustruoju savo buitį, būseną. Baigus studijas visada galvos skausmas ką toliau daryti, jaučiasi spaudimas iš tėvų, draugų. Pagalvojau nepulti ieškoti bet kokio darbo vien tam, kad jį turėčiau. Bijojau įsisukti į buitį, kai nebeliks laiko kūrybai.
Norėjau išspirti save iš komforto zonos, bėgti ne paskui pinigus, patogų gyvenimą, bet pirmiausia būti atsakinga sau, o ne aplinkiniams. Norėjau atsiduoti kūrybiniam keliui.
Nors daug iš to neuždirbu, bet tai tik pradžia. Geriau mažiau pinigų, bet daugiau mėgstamos veiklos. Aišku, nereikia sėdėti rankas sudėjus ir laukti. Man pasiūlė vieną kitą projektą, bet aš pati išsiuntinėjau be galo daug laiškų, pristatydama savo darbus. Eidama kūrybiniu keliu pamažu uogeles rankioju.
– Ar lengva jaunam kūrėjui atrasti savo nišą?
– Niekas nėra lengva. Tikiu, nelengva ir fabrike dirbti 12 valandų per dieną. Bet koks darbas sunkus, tik dirbant mėgstamą nuovargis būna malonus, dirbi su užsidegimu. Būna, įsikvėpusi naktį piešiu, nors žiauriai noriu miego, bet gaila laiko, nes žinau, kad kitą dieną reikės daryti kažkokius buitinius dalykus.
Nemistifikuoju kūrėjo darbo. Jis – kaip bet koks kitas – arba jį myli, arba ne. Nemanau, kad besirenkantys kūrėjo kelią tikisi komfortiško gyvenimo.
– Kas tave įkvepia?
– Man patiko išgirsta menininkės Nomedos Marčėnaitės mintis: mūzos mėgsta prakaito kvapą. Tie žodžiai labai tikslūs. Galime dirginti įkvėpimą, bet tai nuolatinis darbas, net jei nepieši. Lankai parodas, spektaklius ir smegenyse viską filtruoji. Kūryba yra tai, ką ištransliuoji per save, patirtį. Įkvėpimas ateina proceso metu.
Mane labiausiai įkvepia sutikti žmonės. Atsimenu, trylikos metų su draugais vakare eidami namo gatvėje sutikome girtą taksistą, jis mus užkalbino. Draugai pasiplovė, o man vyras pasirodė labai įdomus. Dabar pagalvojus, tai situacija buvo labai pavojinga... O tada atsisėdau šalia ant bordiūro ir kalbėjomės, net neatsimenu apie ką, tik tą atmosferą.
Nežinau, kas gali neįkvėpti! Tai gali būti ir didingi dalykai, ir purvini.
Spalvota hedonistinė kultūra
– Kas labiausiai judina tavo kūrybinį nervą?
– Paskutiniai mano darbai – labai ryškūs ir spalvoti. Spalvos man buvo atradimas, nes mėgau juodą. Mokytojai, giminaičiai nuolat sakydavo: „Kada tu užaugsi? Juk spalvos yra jaunystė, gyvenimo džiaugsmas“.
Jiems juoda dažniausiai asocijavosi su mirtimi, o man priešingai – gyvybe. Juoda yra žemės spalva, iš jos auga gyvybė.
Spalvos į kūrybą atėjo natūraliai ir su ironija – pažiūrėkit, kaip dabar suaugau!
Piešiniuose pašiepiu šiandieninę hedonistišką, popkultūrišką visuomenę, bet ne kaip teisėja, neva „pažiūrėkite į mane, kokia aš asketė ir visus kritikuoju“. Arogantiška šaipytis iš visuomenės, žiūrėti tarsi iš aukšto. Niekam nepatinka, kai jiems aiškina, kaip gyventi, visi esame įsitikinę, kad gyvename, mąstome teisingiausiai. Pati esu tos visuomenės dalis, darau tokias pat nuodėmes.
Mano piešiniuose skraido burgeriukai, spurgos, cigaretės – vartotojiško pasaulio simboliai. Esame viskuo persisotinę hedonistai, norime visko daugiau ir daugiau – tą momentą pasitenkiname, bet tarsi naikiname save iš vidaus.
Užsakymas sukurti Šiaulių dailės galerijos organizuojamo medijų festivalio plakatą atsirado dėl to, kad kūriau apie hedonistus. Menas yra tai, apie ką nori kalbėti su žiūrovu. Kūrinys yra jungtis tarp dviejų žmonių.
– Tavo darbuose daug nuogo kūno. Tau svarbus kūniškumas?
– Mano tikslas nėra šokiruoti, nes kūne nematau nieko bloga, jis manęs nešokiruoja. Iš vaikystės atsimenu, kaip mama dailininkė man piešdavo anatomiškai tikslius nuogus vyro ir moters kūnus.
Neturiu vulgaraus žvilgsnio į kūną – jis man labai gražus, sakralus, ne gėdos stabas, kurį reikėtų slėpti.
Požiūris, kad reikėtų dengti plaukus ar kažkurias kūno dalis, yra tiesiog atskirų kultūrų aspektas. Esame vientisas kūnas su visomis kūno dalimis. Medis irgi yra kūnas. Tai supratus, pasidaro labai paprasta. Kodėl turėtumėme to gėdytis?
– Vaizduodama moteris įpini į paveikslus feministinių idėjų?
– Neseniai piešiau iliustraciją Tarptautinei moters dienai. Visi feisbuke dalijasi paveiksliukais su palinkėjimais moterims žydėti, o aš pagalvojau, kad ši diena turėtų būti ne vien paminėti moterų grožiui.
Visiems aišku, kad moterys gražios, bet dar yra abejojančių jų protu. Moterys gali ne tik žydėti, jos turi ir vidinės jėgos. Nupiešiau iliustraciją „Mums nereikia jūsų tvoros iš gėlių“. Tą dieną vyrai moterims dovanoja gėles su palinkėjimu „žydėk, gėlele“, nors kartais galvoja – „žydėk, žydėk, tik nesikišk kur tau nereikia“. Moterys būna nuvertinamos, o žydėjimas yra tarsi paguodos prizas.
Labai svarbu kalbėti apie lygias vyrų ir moterų teises, nors kiti sako, kad jas turime. XXI amžiuje vis dar yra manančių, kad moterys yra kvailesnės, turi uždirbti mažiau, kas yra visiškas absurdas. Kartais svarbu piešiniu pasiųsti aiškią žinutę.
– Kodėl tavo piešiniuose atsidūrė tautos patriarchas Jonas Basanavičius ar rašytoja Žemaitė?
– J. Basanavičių piešiau, nes gavau tokį užsakymą – žurnalas leido numerį tokia tema. Žemaitė pasirodė be galo įdomi, kai pažiūrėjau biografinę laidą apie jos gyvenimą.
Iš mokyklos laikų Žemaitę atsiminiau, kaip labai nuobodžią, o laidoje apie ją papasakota labai žmogiškai – apie rūkančią, aistringai mylinčią jauną vyrą. Iš pirmo žvilgsnio tai bulvariniai dalykai, bet jie labiau priartina. Pasirodo, močiutė su skarele buvo to laikmečio maištininkė!
Ją pasodinau kartu su meksikiečių dailininke Frida Kalo, nes ji taip pat buvo maištininkė.
Dar viename piešinyje Žemaitė sėdi su žiurke, džemperiu ir ausinuku – norėjau parodyti ją šiandien. Man atrodo, jei tie autoriai gyventų šiandien, jie būtų visai kitokie.
– Tavo darbuose daug humoro, sarkazmo, ironijos. Kodėl?
– Nesistengiu žiūrėti rimtai į rimtus dalykus. Galima juoktis iš rimtų dalykų. Taip juos lyg nukeliame nuo pjedestalo. Man taip įdomiau kurti. Visada stengiamės būti labai rimti, pasirodyti geresni, protingesni negu esame. Kai pats iš savęs pasijuoki, lengviau ir kitam, ir pačiam.
Prisijaukinti Šiaulius padėjo Turkija
– Feisbuke rašei, kad prieš 5-6 metus Šiauliai tau atrodė „maroziškiausias“ Lietuvos miestas, pilkas ir neįdomus. Kas pakeitė tavo nuomonę?
– Visą gyvenimą žinojau, kad stosiu į dailę Vilniuje, apie Šiaulius nebuvo nė minties. Galėjome pasirinkti, kur laikyti stojamuosius egzaminus, kadangi esu iš Mažeikių, į Šiaulius atvažiuoti buvo arčiau. Man taip patiko stojamieji, pagalvojau: „Vau, mokysimės Zubovų rūmuose“. Paskutinę naktį perrašiau Šiaulių universitetą pirmu numeriu.
Paskui kokius metus gailėjausi, nes man čia taip nebuvo ką veikti! Trūko renginių, bendraminčių.
Antrame kurse išvažiavau į Turkiją pagal mainų programą ir supratau, kaip Šiauliuose yra gerai! Mažame Turkijos miestelyje Bolu buvo dar nykiau, o studijose jaučiausi kaip rankdarbių būrelyje.
Grįžusi pradėjau atrasti džiaugsmą, savo erdves, žmones, pradėjau aktyviau visur dalyvauti. Dabar atrodo, visai nesvarbu, kur gyveni, tereikia noro veikti.
Man čia gerai, bet Šiauliuose neplanuoju likti visą gyvenimą. Po studijų su draugu norėjome pagyventi sėslų gyvenimą, įgauti patirties, bet vėliau keliausime po pasaulį, nes labai gaila švaistyti savo gyvenimą mokesčiams mokėti ir butui gražinti.
Požiūris į Šiaulių miestą keitėsi pamažu, dėl mažų detalių. Reperį Maksą pirmą kartą pamačiau būdama 13 metų per „Youtube“, į jį nežiūrėjau rimtai ir nė nenumaniau, kad kada nors su juo nuoširdžiai kalbėsimės.
Kai kuriems šiaulietis Maksas yra tiesiog reperis-linksmintojas, bet man jis yra Šiaulių tolerancijos, liberalumo ir meilės simbolis. Man labai įdomus santykis tarp jo ir miesto, kaip į jį reaguoja žmonės.
Stebėdama Makso gyvenimą Šiauliuose pamačiau tikruosius šiauliečių veidus, kurie visai nėra „maroziški“. Su juo maloniai bendrauja renginiuose, visi sveikinasi, girdėjau, kad net nemokamai apkerpa. Manau, jis myli žmones ir žmonės myli jį.
Tai yra subrendusios ir mylinčios visuomenės požymis.
– Ar Šiauliai nėra per mažas miestas skleistis kaip kūrėjai?
– Tikrai ne! Sienos neuždarytos – pagrindinė erdvė yra internetas, o aš nesu medis, kurio šaknys sulindusios į žemę ir negali pajudėti. Jei erdvė gali apriboti kūrybinį potencialą, tai ne su erdve yra kažkas blogai, o su pačiu kūrėju. Mes patys save ribojame, o ne sienos, miestai ar šalys.
Gintarės KAZLAUSKAITĖS nuotr., Žvėrūnos piešinys
Žvėrūna apipiešia savo portretus, nes nenori atskirti savęs nuo hedonistinės visuomenės, kurios ydas pašiepia: „Nebijau pripažinti jog esu to dalis, bet noriu kažką keisti“. Spurgos jai – viena iš vartotojiškos popkultūros ikonėlių. Iš pirmo žvilgsnio spurga spalvinga, saldi, bet iš tiesų nuodinga.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Menininkė Živilė Spūdytė-Žvėrūna rodo savo darbus, kurie atsirado iliustruojant žurnalą.
Ekrane atverstas jos pieštas plakatas renginiui „Vintage Šiauliai“, kuris vyks Dizaino savaitės metu.
Žvėrūnos piešiniai
Piešinyje – menininkę sužavėjusios maištingos moterys: Meksikos dailininkė Frida Kalo ir lietuvių rašytoja Žemaitė.
Piešiniuose Žvėrūna ironiškai, sarkastiškai žvelgia į šiandieninę hedonistišką, popkultūrišką visuomenę.