
Naujausios
O šalia sėdinti bendrakeleivė sako, jog diplomus svetur įgijusiems lietuviams jau gerai. Ką bedirbtų atlyginimas negali būti mažesnis nei trys tūkstančiai eurų iki mokesčių. O štai ji eikvoja sveikatą gėlių šiltnamiuose Danijoje. Kas rytą kelis kilometrus į darbovietę numina dviračiu. Parminti po dešimties valandų darbo dienos kartais nėra jėgų. Iš lėto kėblina pėsčia, vos vilkdama kojas, o dviratį lyg draugą vesdamasi šalia.
Tik dviračiui ir tegali pasiguosti, kaip ją, penkiasdešimtmetę, pažemino darbdavys, aprėkdamas, kad nesuskaičiavo maišelių, iš kurių ištraukė ir į šiltnamį persodino daigus. Kaip jis įsižeidė, kai lietuvės darbininkės paprašė laikytis sutarties ir duoti darbo šeštadieniais. Nes tik dėl pinigo jos čia. Ne į kurortą atvyko. Supykęs dėl tokio įžūlumo darbdavys dabar praeina kaip pro nematomas, neatsako net į pasisveikinimus.
"Nežinau, kaip ištempsiu iki Kalėdų nenutraukdama kontrakto, – gūžčioja pečiais moteris. – Ištrūkau kelioms dienoms susitvarkyti reikalų, po savaitgalio vėl turiu būti šiltnamiuose. Vėl kratysiuos pustrečio tūkstančio kilometrų autobusu be miego ir poilsio. Neturiu kitos išeities. Pargrįžtu mėnesiui į Lietuvą. Noriu ką nors skanesnio ir gražesnio nusipirkti. Namus paversti jaukesniais. Pinigai kaip mat ištirpsta. Vėl tenka važiuoti. Mano miestelyje darbo nėra. Didmiestyje tokio amžiaus moterų jau niekas nepriima. Be to, ir persikraustyti būtų neįmanoma."
Autobuse sklinda speciali emigrantams pritaikyta estrada:
"Drabužius į komisą nunešk
Žiedą išmainyt gali į sviestą.
Nė nesitikėk – negrįšiu aš,
O jei grįžčiau, pasitrauk iš miesto."
Dramatišku balsu dainuojantis vyras sukūrė dainušką pagal S. Nėries eilėraštį "Grįšiu" – tik savotišką teksto antipodą.
...negalime atmesti ir milijono, po pasaulį pasklidusių. Negalime nurašyti kas keli mėnesiai išvažiuojančių ir parvažiuojančių. Būnančių čia – dirbančių arba geriančių ir besimušančių.
Dainos apie neištikimybę, išsiskyrimus ir naujas meiles, užgimusias užsienio fabrikuose, šiltnamiuose, salotų laukuose jau tapo nauja lietuvių tautosakos rūšimi. Jos, tikriausiai, populiarios emigrantų baliuose, kai už sunkiai uždirbtus pinigus jie sukviečia visą giminę, kad pasirodytų turtingesni ir pranašesni.
Vis kartojama, kad Lietuvoje dabar yra dvi Lietuvos. Turtingesnieji didmiesčių gyventojai su krūvomis milijonierių verslininkų ir politikos elito, ir socialinės atskirties kamuojamas kaimas, kur sparčiai uždarinėjamos mokyklos, paštai, bibliotekos, kultūros namai ir vis daugiau funkcijų suverčiama visuomeniniais pagrindais dirbančioms bendruomenėms.
Bet Lietuvų yra daugiau. Toji iš Danijos šiltnamių grįžtanti moteris – taip pat Lietuva. Senukus Vokietijoje prižiūrinti jos kaimynė iš pakaunės miestelio – irgi. Ispanijoje ar Kalifornijoje vilas nusipirkę prasisiekusieji – mūsiškiai. Anglijoje, Airijoje, Vokietijoje, Norvegijoje, Švedijoje jau ilgam įsikūrusios šeimos, svetimoms šalims auginančios vaikus – ne kas kita, o Lietuva.
Kelios skirtingos Lietuvos ten – emigracijoje ir pusiau emigracijoje. O kiek Lietuvų čia, vietoje!
Antai miestelio auksarankis. Net įkalęs alaus puikiausiai atlieka santechniko, dažytojo, staliaus darbus. Jo nė su pagaliu neišvarytum į užsienį. Bet ne todėl, kad auksinės rankos jam neša turtus. O todėl, kad auksinė gerklė neleistų nė dienos ten padirbti. Lietuvoje jo rankos ilisisi. Dirba gerklė. Kasdien išrydama po dešimt litrų alaus ir stipresniosios. Nedirbančios auksinės rankos gauna pašalpą. Jos kažkokiu stebuklingu būdu užtenka brangioms cigaretėms ir svaigalams. Tad nuo ryto laiptinėje jau barška į butą tempiami buteliai. Per dieną prisitvoja. O vakare, kai iš galvos pradeda eiti pašalas, po akimis kaip tik pasitaiko iš darbo grįžusi žmona. Lupa kas vakarą nepasigailėdamas. O žmona nuverkia ir toliau gyvena. Kartais rytą atrodo visai darni pora. Sėda į automobilį ir išvažiuoja... Jie taip gyvena. Jiems taip gerai.
Neseniai paaiškėjo, kad vyras serga vėžiu. Bet ir toliau geria. Karts nuo karto pasigydo ligoninėje. Gydo jį taip pat kaip visą gyvenimą svetimiems vaikams atidavusią mokytoją ar kokį sunkų atsakingą darbą dirbusį vyriškį, kurie kas mėnesį sąžiningai mokėjo mokesčius valstybei. Nes jis taip pat Lietuva, mūsų tautietis lietuvis.
O štai kaimo vieškeliuku kas vakarą švinkiuoja "apšilęs" keturiasdešimtmetis. Per dieną dirba pas ūkininką. Vakare save apdovanoja kelione į vietos barą. Ten palieka dalį dienos uždarbio. Likusius parneša pensininkei motinai, kuri jį maitina. Jis taip pat – Lietuva. Kiek geresnis variantas už pirmąjį. Nes dirba ir neprašo pašalpos. Nieko nemuša. Pamatęs automobilį, traukiasi į kelio kraštą.
Galbūt jie – mažumos, palyginti su tradiciniais lietuviais, kurių dar ačiū Dievui, dauguma. Tie tradiciniai ir yra Lietuvos stuburas, uždirbantys valstybei, besišlaistančiam pašalpininkui, darbdaviui ir sau. Auginantys, auklėjantys, į mokslus leidžiantys vaikus, kurie galbūt taip pat dirbs Lietuvai.
Bet negalime atmesti ir milijono, po pasaulį pasklidusių. Negalime nurašyti kas keli mėnesiai išvažiuojančių ir parvažiuojančių. Būnančių čia – dirbančių arba geriančių ir besimušančių.
Kartais dingojasi, jog Lietuva – tarsi kelios mėnulio atmainos. Pilnatis – tai turtuoliai verslininkai, amžinieji sąrašiniai politikai, stambių valstybės įmonių direktoriai, kuriems aukštuose postuose esantys bičiuliai išprašo kelių tūkstančių priedus prie atlyginimų.
Priešpilnis – vergaujantys užsieniuose, dėl pinigų aukojantys šeštadienius ir sekmadienius, kad parsivežtų kuo pilnesnę piniginę. Deja, jų gyvenimas vis tiek nepasiekia pilnaties, kurioje nuolatos gyvena apsukresnieji tautiečiai.
Jaunatis – toji dauguma, besitenkinanti tuo, ką turi, kūrybingai panaudojanti kuklias Lietuvoje uždirbtas lėšas ir neprapuolanti, nenusigyvenanti.
Deja, yra gyvenančių ir nuolatinėje delčioje. Tai ligų ir nelaimių prispaustoji Lietuvos dalis.
Arba toji vieškelių pakraščiais švinkiuojanti nieko nesiekianti ir prasmės siekti nematanti girtoji Lietuva, besinaudojanti bendruoju gėriu, o savo gyvenimą leidžianti vėjais.
"Kas, kad akmenys paplentėm kauks. Aš ir pats kaukiau ne vieną sykį..." "Na ir kas, kad sužaliuos lazda, ta, kuria trankei man protą. Aš negrįšiu niekad niekada. Nebegrįšiu – viskas nusibodo!", – sukasi ir sukasi "dramatiškas" įrašas.
Kažin ar tuos dvidešimt pirmojo amžiaus romansus suvoks mūsų vaikaičiai? Ir kaip juos suvoks?