
Naujausios
Gluosnių šakos nutįsusios iki žemės. Beveik nepermatoma siena. Tokiame apvaliame, jurtos formą primenančiame "kambaryje" įsikūrę keli benamiai. Čia jie atsivelka konteineriuose rastus čiužinius, ant kurių nakčiai ištiesia nugaras. Čia pasideda plastikinius maišelius su kuklia savo manta.
Už kelių žingsnių – neaukšta betoninė tvorelė. Pakankamo pločio, kad galėtų atsisėsti ir išsidėlioti pusryčius. Pusryčiauja anksti, kol taku dar nepradeda vaikščioti šunų vedžiotojai. Keli vyrai ir viena tvarkingai apsirengusi solidaus amžiaus moteris su kuodu viršugalvyje. Lyg globėja mažais gabaliukais pjausto varškės sūrio gabaliukus, deda ant duonos ir ištiesia kiekvienam vyrui. Tie atsargiai paima ir kišasi į burną. Paskui padalija mažą gabalėlį lašinių.
Pradėjus temti, jie sėdi ant betoninės tvoros lyg kažko lauktų. Gal kol daugiabučiuose užges šviesos? Tuomet visi sumigs – o jie saugiai galės šturmuoti konteinerius.
Kartą vidurdienį, kai benamiai kažkur dingsta, užkalbinau moterį, tvarkančią teritoriją aplink gluosnius. "O ką žmonėms daryti? – skalsino žodžius komunalinio ūkio atstovė. – Būsto jie jau nenusipirks ir neišsinuomos. Bet konteineriuose pastaruoju metu, matyt, randa daugiau gėrybių. Pastebėjau, kad ir maistas – geresnis, ir gėrimai brangesni."
Vieną rytą ir pati išdrįsau užkalbinti benamius. Gal kuo įmanoma padėti? Benamiai paprašė vandens. Mat jo neranda konteineriuose, o pirkti – per brangu. Nunešiau keletą plastikinių butelių.
Moteris ir neklausiama pradėjo pasakoti savo istoriją. Mirė vyras. Butas buvo įkeistas. Antstoliai išvarė iš namų. Su sūnumi atsidūrė gatvėje. Gerai, kad pavasarį. Per vasarą nakvoja po gluosniais. Ką darys žiemą – nežino. Anksčiau dirbo slaugos namuose. Dabar darbo nė neieško. Beveik viską atskaičiuotų antstoliai – atėmė butą, bet vis tiek dar liko skolinga. Nebent dirbtų nelegaliai. Pavyzdžiui, prižiūrėtų vaikus. Tik kas įsileis į savo namus auklę iš gatvės?
Kitas vyras dėsto savo širdies skausmą. Gyveno su tėvais. Kai jie mirė, seserys pardavė butą. Jis atsidūrė gatvėje.
Nesiimsiu spręsti tikros ar sumeluotos tų nelaimėlių istorijos. Jie sakė, jog labiausiai reikia drabužių. Rausdamiesi po konteinerius greitai išsitepa. O išsiskalbti neturi kur.
Kodėl neina į nakvynės namus? Kol šilta, neapsimoka. Nakvynės namuose šeštą ryto vis tiek išvaro į gatvę. Geriau gatvėje likti ir nakčiai. Juolab, kad po konteinerius raustis naktį ramiau. Niekas netrikdo. Žmonės vakarais dažniausia išneša šiukšles. Su jomis ir dienos maisto likučius.
Ar nenorėtų keltis į kaimą? Ten būna laisvų namų, kuriuose paveldėtojai arba užsienyje dirbantys savininkai leidžia gyventi be nuomos mokesčio.
"Ten konteineriai – privačiuose kiemuose. Be to, kaimo žmonės neišmeta tiek gero maisto ir kitų dalykų kaip miestiečiai. Iš ko gyventume? Tektų eiti vogti. O mes – padorūs žmonės. Gyvename iš to, kas nuo kitų atlieka", – atrėmė iki tol nuleidęs galvą tylėjęs benamis.
Nors pačiai bent akies krašteliu dirstelti į benamių gyvenimą buvo įdomu, galbūt nepasakočiau šios istorijos, jei ne galvoje besisukantis moralas.
Kodėl taip atpigo Lietuvos kaimas, kad jame nenori gyventi net savo pastogę praradę benamiai?
Kodėl kaimas dabar siejamas tik su užsilikusiais bejėgiais senukais, girtuokliais, netinkančiais nė į samdinius, arba stambiais ūkininkais, kurių ne vienas ten važiuoja tik kaip į darbo vietą, o pats su šeima gyvena mieste? Beje, dabar jau ir daugelis samdinių – ne vietiniai, važinėja iš miesto.
Kodėl dešimtys kaimelių iš viso netenka gyventojų, virsta tik ariamos žemės plotais su išlikusiu kaimo pavadinimu?
Kaimas išaugino ne vieną Lietuvos poetą, rašytoją, dailininką, mokslininką, garsų gydytoją, išradėją. Kaimas turi įkvepiančios, kūrybingumą skatinančios, asmenybę tvirtinančios galios. Kaime daugumos lietuvių šaknys. Miestuose grynakraujų miestiečių – nedaug. Dauguma jų – išeiviai iš kaimo.
Buvo metas, kai miestiečiai pirkdavo kaimo sodybas savaitgalio poilsiui. Dabar praeina ir ta mada. Tarp miškų pasiklydusiuose vienkiemiuose, kur žiemą iki civilizacijos gali nusigauti tik slidėmis, užsilieka tik vienas kitas keistuolis, nepakenčiantis gyventi daugiabučio narvelyje. Sugrįžta viena kita jauna šeima, nepabūgstanti kasdien važinėti darban į miestą. Bet tuščių sodybų daugėja. Žvalgosi jos liūdnomis langų akimis, po truputį smenga į žemę, kol visai sutrūnija ir sunyksta.
Tokiomis jau nesusidomės nė viena nekilnojamojo turto agentūra, nors, parduodama sodybą kaime, ji parduotų ir gryną, automobilių dujomis ir pramonės dūmais neužnuodytą orą, neaprėpiamą erdvę su saulėtekiais ir saulėlydžiais, nuo pavasario žaliuojančius medžius, jų geltoną lapų kritimą, paukščių giesmes, kiemą, žaliuojantį žole arba baltuojantį sniegu, netoliese vingiuojančią upę ar bent iškastą tvenkinuką, sodą, kur tiesiai nuo obels gali nusiskinti vaisių, daržą, kuriame auga ekologiškas svogūnas, morka, burokėlis, darželį su ryškių spalvų gėlėmis.
Daugiabučiuose vieni ant kitų gyvenantys miestiečiai to neturi. Bet panašu, jog kuo toliau, tuo rečiau to pasigenda. Išaugo be patogios infrastruktūros, miesto privilegijų ir pramogų nemokančios gyventi kartos.
Kam auginti, kai prekybos centre gali nusipirkti ne tik užaugintą, bet ir nuluptą netgi išvirtą burokėlį, nuplautą morką, gražiai supakuotą žalumyną, suraikytą duoną?
Kam tie medžiai kieme, kai gali nueiti į parką? Kam upė, kai po keletą kartų per metus gali išvažiuoti prie kokios nors pasaulio jūros?
Laikinumo jausmas, persmelkęs nuo galvos iki kojų. Viešbutinis gyvenimo stilius, kai nereikia žinoti, jog kojos remiasi į savo kiemo žolę, o tu vienintelis brendi per niekieno nenukratytą rasą.
Ir nenoras kurti pačiam. Tik troškimas naudotis jau sukurtomis gėrybėmis.
Ar ne per daug prarandame?
Kaimo žmonės neišmeta tiek gero maisto ir kitų dalykų kaip miestiečiai. Iš ko gyventume? Tektų eiti vogti. O mes – padorūs žmonės.