
Naujausios
Rinkliava už atliekas didės
Šiauliuose buitinėms atliekoms surinkti ir vežti yra paskelbtas viešas konkursas. Vakar apie jį informavęs meras Artūras Visockas teigė, jog vežėjams keliamas reikalavimas – vežti atliekas už mažiausią kainą Lietuvoje. Ir mokama bus ne už surinktą atliekų kiekį, bet už konteinerio pakėlimą.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Tokio skaidrumo dar „nėra buvę“
Vežėjo konkursą rengia ne Savivaldybė, o Šiaulių regiono atliekų tvarkymo centras (ŠRATC). Konkurso komisijoje yra Savivaldybės atstovų.
A. Visockas, perskaitęs iš lapo jam parengtą informaciją apie konkursą, komentavo, jog jis būsiąs „tokio skaidrumo, kokio dar nėra buvę“. Vyksta elektroninėje erdvėje, sutarties projektas paskelbtas. Potencialių konkurso dalyvių esą jau yra.
ŠRATC duomenimis, konkurso dokumentus atsivertė 5 įmonės. Vokų atplėšimas su pasiūlymais vyks rugpjūčio 25 dieną.
Mero teigimu, pagrindinis reikalavimas, kad atliekos būtų vežamos už mažiausią Lietuvoje kainą.
Spaudos konferencijoje dalyvavusi ŠRATC vadovė Jolita Šalkauskienė sakė, jog dabar atliekos pigiausiai yra vežamos Šiauliuose. Todėl naują konkursą vykdant norima, kad atliekų vežimas mieste nebrangtų.
Mokės už konteinerio pakėlimą
Šiuo metu buitines atliekas Šiauliuose veža akcinė bendrovė „Specializuotas transportas“. Vežėjui mokama apie 20 eurų už toną.
Bet pagal konkurso sąlygas keisis paslaugos apmokėjimo tvarka – vežėjui bus mokama ne už surinktų atliekų toną, o už konteinerių pakėlimo faktą.
Numatoma, jog visą miestą aptarnaus vienas vežėjas. Su laimėtoju sutartis būtų pasirašyta 4 metams su galimybe pratęsti dar 3 metus.
J. Šalkauskienės teigimu, numatomas ir baudų mechanizmas už sutarties sąlygų nesilaikymą. Šiuo metu tokio mechanizmo nėra.
Konkurso laimėtojas privalės per 180 dienų pasirengti sutartį vykdyti. Turės suteikti atliekų turėtojams ne senesnius kaip 2014 metų gamybos mišrių komunalinių atliekų konteinerius ir įsigyti europinius reikalavimus atitinkančius automobilius, kurie mažiau teršia orą.
Rengiamasi rinkliavos naujovėms
Numatoma įdiegti konteinerių identifikavimo sistemą. Visi konteineriai turės būti sužymėti, kad atliekos, surinktos iš gyventojų, būtų apskaitomos individualiai.
Informacinėje sistemoje bus fiksuojama, iš kokio gyventojo, kokios atliekos ir kaip dažnai vežamos, taip pat stebimas vežėjo dienos maršrutas.
Įvedant individualią atliekų apskaitą rengiamasi diferencijuoti rinkliavą už atliekų tvarkymą.
Pagal įstatymą nuo 2016 metų liepos 1 dienos turi būti įvesta dvinarė rinkliava, tik Vyriausybė dar nėra parengusi jos nustatymo taisyklių, metodikos.
Aišku tik, kad rinkliavą sudarys pastovioji ir kintamoji dalis. Pastovioji dalis turės padengti būtinąsias atliekų tvarkymo sąnaudas, kurios nepriklauso nuo atliekų kiekio.
Kintamoji dalis individualių valdų savininkams priklausytų nuo perduoto tvarkyti mišrių ir bioskaidžių atliekų kiekio. Kuo daugiau atliekas rūšiuotų, kuo mažiau jų perduotų išvežti į sąvartyną, tuo mažiau rinkliavos reikėtų mokėtų.
Pagal kokius kriterijus rinkliavos kintamąją dalį mokės daugiabučių gyventojai, nėra aišku. Anksčiau svarstyta, jog turėtų atsirasti rakinamos konteinerių aikštelės, konteineriai būtų sveriami.
J. Šalkauskienės teigimu, tam reikia didelių investicijų, todėl dabar svarstomi variantai, jog rinkliava daugiabučių gyventojams būtų skaičiuojama arba nuo buto ploto, arba nuo gyventojų bute skaičiaus.
Kokį variantą rinktis, spręstų miesto Savivaldybės taryba. Dabar Šiauliuose rinkliava mokama nuo gyventojų skaičiaus.
Rinkliava didės
ŠRATC vadovė prognozuoja, jog rinkliava turėtų didėti apie 20 procentų.
„Brangs rinkliavos administravimas, – aiškino J. Šalkauskienė. – Dabar informaciją siunčiame gyventojams vieną kartą per metus, o reikės siųsti kas ketvirtį. Didėja ir taršos mokesčiai.“
Dar rinkliavą didintų sąvartyne pastatytų atliekų biomechaninio apdorojimo įrenginių operavimas. Nebent operatoriaus veiklai apmokėti lėšų skirtų regiono savivaldybės iš savo biudžetų.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
PROGNOZĖ: Jolita Šalkauskienė, ŠRATC direktorė, teigia, jog rinkliava už atliekų tvarkymą turėtų didėti apie 20 procentų.