Verslą iš Anglijos perkėlė į Šiaulius

Verslą iš Anglijos perkėlė į Šiaulius

Verslą iš Anglijos perkėlė į Šiaulius

„Esu daugiau kūrėjas nei verslininkas“, – sako 25-erių animacijos dizaineris Matas Zaloga. Jo klientų sąraše –"FIFA“, „Formula-1“, „Disney“ kompanijos. Pasisėmęs patirties Didžiojoje Britanijoje ir su bendraminčiais įkūręs savo dizaino studiją jis sugrįžo gyventi į gimtuosius Šiaulius. Pasaulio pilietis apie Lietuvą turistams pasakoja infografikais.

Simona SIMONAVIČĖ

simona@skrastas.lt

Įvertino animacijos profesionalai

Dizaineris nepradeda dienos be šviežiai maltos kavos puodelio. „Geriu daug kavos, gal net per daug“, – šypteli. Biuras su sofa ir kavos aparatu – artimiausiuose planuose. Po penkerių metų grįžęs iš Didžiosios Britanijos jis gyvena Šiauliuose šiek tiek ilgiau nei metus ir savo ateitį mato Lietuvoje.

„Mano mama – dailės mokytoja ir grafikė, tėtis – interjero dizaineris. Manyčiau, viskas prasidėjo tada, kai vietoje saldainio į rankas gaudavau pieštuką. Šiaulių Simono Daukanto vidurinėje mokykloje non-stop keverzodavau į savo ir klasiokų sąsiuvinius“, – pasakoja M. Zaloga.

Baigęs mokyklą jis įstojo į Šiaulių universitetą studijuoti audiovizualinio meno, tačiau studijos nepateisino lūkesčių. Trokšdamas tobulėti, sukrapštęs visas savo santaupas kartu su drauge išvyko į Didžiąją Britaniją, Derbio universitetą, mokytis animacijos.

Studijuodamas Matas ieškojo būdų užsidirbti iš kūrybos, įsidarbino nedidelėje vietinėje dizaino firmoje, išplėtė darbų portfolio. Po kurio laiko interneto puslapyje, kuriame publikavo savo animacijos darbus, sulaukė žinutės iš stambios agentūros su darbo pasiūlymu.

„Sėdėjau euforijoje, jaučiausi kaip per Kalėdas gavęs dovaną. Jaučiau didelį profesinį pasitenkinimą gavęs galimybę prisidėti prie didelių projektų, kokius visada norėjau daryti“, – prisiminė M. Zaloga. Įvertintas animacijos profesionalų jau pirmąją dieną atėjęs į darbą jis prisidėjo prie „Formula-1“ kompanijai kuriamos reklamos.

Po kurio laiko kilo nuosavo verslo idėja – animaciją studijavę lietuviai sumanė susivienyti, žaismingai pavadino kūrybinę komandą ZAZU. Reklamos agentūros idėją materializuoti studentams trūko investicijų, kurios atsirado visiškai netikėtai.

Darbo pokalbis aludėje

Vienas iš ZAZU bendraminčių dalyvavo darbo pokalbyje ir būsimam viršininkui entuziastingai papasakojo apie kūrėjų susivienijimą, reklamos agentūros viziją. Britas kompanijos vadovas susidomėjo idėja ir nutarė susipažinti su jos iniciatoriumi Matu.

„Suorganizavo man susitikimą angliškoje aludėje. Susitarėm tam tikrą valandą, stoviu, laukiu, bet niekas neateina. Telefonas išsikrovė, negaliu pasiskambinti. Galvoju, jei dabar išeisiu, tikriausiai su tuo žmogumi nebesusitiksiu. Kadangi jis turi 25 metų verslo patirtį, pagalvos, kad esu neatsakingas ir pabėgau“, – kuriozišką pradžią prisiminė M. Zaloga.

Prastovėjęs lauke valandą laiko galiausiai sulaukė verslininko su draugu, kurie, pasirodo, buvo pakliuvę į kamštį. Susipažinęs su M. Zalogos darbais, britas tą patį vakarą pasiūlė ZAZU įkurdinti savo patalpose, tapo anglišką verslo virtuvę išmanančiu dailininku.

„Negalėjau patikėti savo sėkme, kaip žmogus iš gatvės, kurį pirmą kartą gyvenime mačiau, pateikė tokį pasiūlymą“, – šypteli vyras. Jis išspyrė save iš komforto zonos, paliko ankstesnį darbą su stabiliu atlyginimu ir pasidavė nuosavo verslo avantiūrai – ZAZU ėmė gyvuoti.

Pusę metų teko gyventi iš santaupų, buvo sudėtinga, tačiau M. Zaloga nepasidavė. Išgyventi sunkius periodus padėjo ir žmonos, artimųjų palaikymas. Kuriant nuosavą verslą, viską reikėjo patirti savo kailiu.

Galiausiai sėkmė atėjo – į jį vėl kreipėsi ankstesnioji kompanija, tik šįsyk jau norėdami pasamdyti dirbti ZAZU, o ne jauną „freelancerį“. Šiauliečiui ir jo komandai teko prikišti rankas prie pasaulio futbolo čempionato Brazilijoje reklamos, animuotos užsklandos buvo rodomos viso pasaulio televizijose.

Gidas apie Lietuvą – infografikais

Dar gyvendamas Didžiojoje Britanijoje M. Zaloga sumanė sukurti virtualų gidą „Go To Lithuania“ pirmą kartą į Lietuvą atvykstančiam turistui. Vietoje įprastų tekstų ir nuotraukų dizaineris visą svarbiausią informaciją apie šalį pateikė originaliu būdu – infografikais.

Gidą sukurti nutarė pamatęs, kad internete turistams Lietuva pristatoma gana fragmentiškai, įvaizdžiai išdalinti po skirtingas turizmo centrų svetaines. Pagrindinė projekto „Go To Lithuania“ idėja, kad svarbiausi faktai apie Lietuvą būtų pavaizduoti estetiškai ir vienoje vietoje.

M. Zaloga grafinius piešinius papildė informacija apie šalį anglų kalba. Infografikuose pateikta pagrindinė informacija apie Lietuvą, išvardintos orientacinės taksi ar viešbučių kainos, įdomiausi lankytini objektai, maisto patiekalai. Informaciją dizaineris atrinko savo nuožiūra, atsižvelgdamas į „Lonely planet“, kitų garsių kelionių tinklalapių rekomendacijas.

Internete paleistas projektas susilaukė atgarsio tiek Lietuvoje, tiek užsienyje, juo dalijosi Lietuvos ambasada Didžiojoje Britanijoje, įvairūs tinklaraščiai, teigiamai įvertino įvairių šalių dizaineriai.

„Užsienietis atvažiuoja į Lietuvą, gauna begalę lankstinukų su rašinėliais. Tokią informaciją jis galėtų skaityti vėliau, besidomėdamas tam tikru objektu, o ne tik atvykęs. Norėjosi pateikti struktūrizuotą ir konkretesnę informaciją“, – gidą apibūdina dizaineris.

„Go To Lithuania“ palaikė Lietuvos turizmo departamentas, todėl M. Zaloga neužmigdė gido. Jo vizija, kad šis „užklasinis“ projektas ateityje galėtų tapti centralizuota sistema, išmaniąja programėle, kuri galėtų nukreipti į smulkesnę informaciją.

Pasaulio pilietis

„Išvykti gyventi ir studijuoti į užsienį paskatino tikėjimas, kad su savo veikla galima ne tik Palangoje paveikslus piešti. Nežiūrint to, ką davė ar nedavė studijos britiškame universitete, daugiausiai gyvenimiškos patirties įgijau būdamas toli nuo namų. Išvykęs svetur privalėjau mobilizuotis ir parodyti geriausią save. Į daugelį gyvenimiškų situacijų privalėjau žvelgti kritiškai, rinktis tarp gero ir blogo. Gyvenimas svetur paskatino mano asmenybės formavimąsi“, – įsitikinęs M. Zaloga.

Emigrantu ar migrantu jis savęs nevadina: „Mano karta esame pasaulio piliečiai. Nevaržomi. Galime keliauti ir gyventi visur: vieną rytą pabusti Barselonoje, kitą skristi į Londoną susitikti su draugais. Viskas labai paprasta“.

Nors ZAZU sėkmingai veikė Anglijoje, M. Zaloga su tuomet būsima žmona Ugne nutarė sugrįžti. Gyvenant ten artimiausi žmonės buvo lietuviai, todėl faktas, kad gyvena užsienyje, iš esmės nieko nekeitė – technologijos ir darbo pobūdis leidžia dirbti iš bet kur. Dar viena priežasčių – Lietuvoje mažesnė konkurencija.

„Grįžimas atgal lygiai toks pat sudėtingas, kaip išvykimas. Lygiai taip pat nežinai, kas tavęs laukia, kiek viskas pasikeitė per tą laikotarpį“, – neslepia M. Zaloga.

Nenorėdamas įmesti savęs į visiškai šaltą vandenį, grįžo į Šiaulius, adaptacinį periodą išgyveno gimtajame mieste. Jis svarsto, jog sunkiausia sugrįžus buvo priprasti prie šypsenų trūkumo, bet maistas Lietuvoje – skalsesnis.

„Išvažiuojant vienas pagrindinių klausimų buvo: geriau gyventi svetur ir į Lietuvą grįžti atostogauti, ar geriau gyventi Lietuvoje ir svetur važiuoti atostogauti? Dabar tas klausimas jau išsisprendė. Pasaulis labai mažas, o lėktuvo bilietai kainuoja tiek, kiek kelionė automobiliu iki Vilniaus“, – neabejoja dizaineris.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

SĖKMĖ: Anglijoje nuosavą verslą pradėjęs animacijos dizaineris Matas Zaloga svarsto, jog sėkmė atėjo nenuleidžiant rankų ir daug dirbant – kelio trumpinimo nebuvo, visą reikėjo patirti savo kailiu.

NAMAI: Iš Didžiosios Britanijos į Lietuvą po penkerių metų sugrįžęs Matas Zaloga sako, jog grįžimas buvo lygiai toks pat sudėtingas, kaip išvykimas – nežinai kas tavęs laukia.

Mato ZALOGOS iliustr.

INFOGRAFIKAS: Dizaineris Matas Zaloga sukūrė virtualų gidą „Go To Lithuania“ pirmą kartą į Lietuvą atvykstančiam turistui.