
Naujausios
Šiaulių laiko sinonimai
Šiaulių fotografijos muziejaus studijoje atidaroma pirmoji fotografo, 2018 metų Šiaulių miesto Jaunojo menininko stipendijos laureato Edvardo Tamošiūno paroda „buvo ir yra“. Fotografas 112 metų senumo medine dumpline kamera naujai įamžino tarpukario ir ankstyvojo sovietmečio fotografijos meistrų užfiksuotas Šiaulių vietas. „Laiko sinonimai“, – taip savo darbą įvardija autorius.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Praeitis susitinka su dabartimi
E. Tamošiūnas apie fotografiją kalba su meile, aistra ir atradimų džiaugsmu.
Idėja naujai įamžinti Šiaulių vaizdus su sena technika gimė gana spontaniškai – svarstant, kaip būtų galima prasmingai panaudoti jaunojo menininko stipendiją.
Pirmiausia E. Tamošiūnas Fotografijos muziejaus archyvuose susirado senas Šiaulių nuotraukas, darytas žinomų meistrų – Maušos Fligelio, Stasio Ivanausko, Gerardo Bagdonavičiaus – bei nežinomų autorių.
„Pirmas įspūdis – senieji Šiauliai labai gražūs! Sunerimdavau, kaip reikės dabar nufotografuoti, kai miestas atrodo kitaip, – sako E. Tamošiūnas. – Nuotraukos atskleidžia ir dramatiškus Šiaulių miesto momentus. Žiūri į seną nuotrauką ir matai, kad dabar kažko trūksta: stovėjo pastatas ir jo nebėra. O pastatas toks gražus buvo!“
Susikėlęs senąsias nuotraukas į telefoną, fotografas ieškojo atitinkamų šiandienos taškų.
„Buvo ir atvirkščiai, kai pirma nufotografavau vietą, o tik paskui sužinojau, kad muziejuje saugoma tokia pati nuotrauka! O juk galėjau pasistatyti fotoaparatą kažkur kitur!“ – maloniu sutapimu džiaugiasi fotografas.
Fotografuojant teko taikytis ir prie paros, ir prie metų laiko. Tinkamiausia šviesa įamžinant miestą šimtamečiu fotoaparatu buvo ankstyvas rytas ir pavakarė.
Svarbu buvo išlaukti ir tinkamo meto, kad pastatų nedengtų žaliuojantys medžiai. „Praėjusi vasara buvo ilga, net kilo stresas: kada tie lapai nukris?! Pirmą kartą laukiau rudens“, – juokiasi fotografas.
E. Tamošiūnas spragteli 112 metų senumo fotoaparato užraktu. Dabar fotografas žino ir menkiausius šios kameros niuansus.
„Globus A.G. Ernemannu E. Herbst&Firl Görlitz“ – užrašas ant medinės dėžutės nurodo fotoaparato gamintojus.
XX amžiaus pradžioje pagamintas fotoaparatas šiauliečio fotografo Rolando Parafinavičiaus Fotografijos namų studijoje buvo naudojamas edukacijai. Edvardui knietėjo išbandyti: gal jis veikia, gal juo galima fotografuoti?
Ėmėsi bandymų. Suskaičiavo, kad fotoaparato išlaikymas yra viena trisdešimtoji sekundės dalis. Išlaikymas svyruoja, nes, pavyzdžiui, šaltyje spyruoklės elgiasi kitaip.
Fotografuojant senąja technika reikia ne tik išmanymo, bet ir kantrybės. Vien vaikščioti su sunkia kamera nelengva.
Pasiruošimas fotografuoti trunka apie 15 minučių. Rezultatui – vienai nuotraukai padaryti – reikia maždaug penkių valandų: „Procesas yra siaubingai lėtas.“
Edvardas atneša parodyti kontaktinėje dėžėje sudėtus negatyvus. Didžiulis negatyvas (13x18 cm) talpina tiek informacijos, kiek 36 kadrų fotojuostelė.
„Anuomet fotografai dažniausiai turėjo vieną objektyvą, todėl rakursai, kampai, perspektyva, kuria išsidėsto objektai, yra gana panašūs“, – lygindamas nuotraukas sako E. Tamošiūnas.
Edvardo nuotraukose matomos dėmės, netolygumai – ne fotošopiniai efektai. Fotografas nusprendė nuotraukų neretušuoti, nes dėmelės suteikia savitumo, emocijų, energetikos. Ir vaizdas tuomet atrodo kitaip – dėmėse slypi dalelė istorijos. Susilieja ir buvusi, ir esama diena, praeitis persidengia su dabartimi.
Fotografas nesijaučia išsėmęs „buvo ir yra“ temą. Tik dideli pokyčiai ne visur leidžia tęsti sumanymą. Buvo nusižūrėjęs vaizdą prie Ch. Frenkelio vilos: atvykęs su fotoaparatu pamatė, kad viskas taip užžėlę, kad nuotraukoje nebesuprasi, kad tai – ta pati vieta.
Atgaivino seną techniką
E. Tamošiūnas gimė Utenoje, užaugo Druskininkuose. Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijoje baigė fotografijos studijas.
Į Šiaulius, šypsosi Edvardas, atvedė mistiška istorija. Vilniuje sulaukė pasiūlymo važiuoti atlikti praktiką pas Rolandą Parafinavičių. Gavo kontaktus ir rekomendaciją, kad pas šiaulietį fotografą praktiką atlikusi mergina buvo labai patenkinta.
„Kai nuvažiavau, Rolandas ramiu veidu pasakė, kad pas jį niekas neatlikinėjo praktikos! Toks buvo likimo vingis“, – šypsosi Edvardas.
R. Parafinavičius įvertino jauno fotografo darbus, gebėjimus ir pasiūlė įsijungti į Fotografijos namų veiklą. Taip Evaldas liko Šiauliuose.
Rudenį bus ketveri metai, kaip E. Tamošiūnas dirba fotografu muziejuje. Fotografijos muziejaus studijoje vadovauja moksleivių fotografijos būreliui, su kolegomis rengia edukacines programas, kūrybines dirbtuves.
Edvardas rekonstravo vieną iš senųjų fotografijos technikų – bromoilio. Tam skyrė daug laiko ir pastangų: skaitė literatūrą, darė bandymus su chemikalais, ieškojo atsakymų, kaupė patirtį.
Galiausiai pavyko surengti bromoilio technikos dirbtuves. E. Tamošiūnas nėra tikras, ar Lietuvoje yra daugiau fotografų, dirbančių su šia technika.
Papasakoti apie bromoilio techniką trumpai nelengva. E. Tamošiūnas pasikviečia į fotolaboratoriją.
Bromoilio technika buvo pradėta naudoti XX amžiaus pradžioje, pirmiausia išpopuliarėjo Didžiojoje Britanijoje, netrukus pasiekė ir kitas Europos šalis. Šia technika daug kūrinių sukūrė vienas iš žymiausių XX amžiaus I pusės latvių fotografų Vilis Rydzeniekas.
Ant tradicinio nespalvoto fotopopieriaus atspausdinta nuotrauka būdavo merkiama į skystį, kuris išbalina užfiksuotą vaizdą ir suformuoja reljefą.
„Tada prasideda eksperimentai su dažais ir nuotrauka: stengiesi į griovelius, kurie susidarė reljefe, įkelti dažus, kad gautųsi vaizdas. Galima sakyti, kad tai – pirmasis fotošopas, vaizdu gali šiek tiek manipuliuoti, keisti nuotraukos kontrastą“, – rodydamas nuotrauką aiškina Edvardas.
Litografiniais dažais padengtą nuotrauką fotografai patiesdavo ant balto popieriaus lapo ir spausdami presu perkeldavo fotografinį vaizdą. Taip buvo galima padaryti ne vieną fotografinį atspaudą.
E. Tamošiūnas juokiasi prisiminęs, kaip vargo, kol rado litografinių dažų: paklaustos pardavėjos gūžčiodavo pečiais. Pasirodo, paprasčiausiai nesusikalbėjo! Dabar šie dažai vadinami giliaspaudės grafikos dažais.
Fotografas išbandė ir ne vieną teptuką: naudoti rekomenduojama specialaus plauko – šerno, šeško.
Norint perprasti bromoilio techniką, reikia būti ne tik fotografu, bet ir dailininku? „Labiau – gana technišku grafiku“, – šypsosi Edvardas.
Pasak E. Tamošiūno, pritaikius šiuolaikines galimybes ir sparčiai dirbant, bromoilio technika sukurti nuotrauką įmanoma per 4–5 valandas. XX amžiaus pradžioje laikas būdavo skaičiuojamas dienomis.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Edvardas Tamošiūnas medine dumpline kamera naujai įamžino senųjų fotografijos meistrų užfiksuotas Šiaulių vietas.
Rengdamasis parodai „buvo ir yra“ fotografas Edvardas Tamošiūnas turėjo perprasti šimtametės kameros niuansus.
Edvardo Tamošiūno įamžinta šiandieninė Prisikėlimo aikštė supainioja laiko pojūtį: fotografuota dabar ar po karo?
Dabartinė Varpo gatvė Šiauliuose.
Edvardas Tamošiūnas rodo senųjų fotografų įamžintus Šiaulius. Fotografija viršuje – Maušos Fligelio, apatinės nuotraukos autorius nežinomas.
Didžiulis negatyvas (13x18 cm) talpina tiek informacijos, kiek 36 kadrų fotojuostelė.