
Naujausios
„Gyvenu laimingiausią laiką“
Tautodailininkei šiaulietei Irenai Gaidamavičienei šis pavasaris išskirtinis gražiu 70-mečio jubiliejumi, kurį švęs balandžio 22-ąją, ir personaline paroda, surengta Dailės galerijoje.
Ji yra nominuota respublikiniam liaudies dailės konkursui ir nominacijai „Aukso vainikas“ už taikomosios tekstilės darbus. Regioniniame ture buvo pripažinta pirmosios vietos laimėtoja.
„Kuriu ne dėl apdovanojimų“, – pabrėžia I. Gaidamavičienė.
Rūta JANKUVIENĖ
Nėriniuotos nosinaitės neša sėkmę
Šiaulių dailės galerijoje kartu su kasmetine Šiaulių krašto tautodailės paroda atidarytos ir trys personalinės parodos. Viena iš jų – Irenos Gaidamavičienės.
Tautodailininkė rodo savo austus lino rankšluosčius, siuvinėjimo darbus, nertus papuošalus, kurių neatskirsi nuo keraminių.
Akį traukia balto batisto tautinio kostiumo detalės, jaunosios nuometas, nėriniuotos ir išsiuvinėtos plonytėlaitės nosinės. Už šiuos taikomosios dailės darbus ji pelnė pirmąją vietą regione ir yra pristatyta „Aukso vainiko“ nominacijai – svarbiausiam šalies tautodailininkų apdovanojimui.
„Aukso vainikas“ yra skirtas nykstančioms tautodailės šakoms išsaugoti. Šį tautodailės konkursą rengia Lietuvos nacionalinis kultūros centras.
„Labai mažai kas dabar užsiima nosinių apnėrimu, tai – reta meistrystė, – sako Lietuvos taudailininkų sąjungos Šiaulių skyriaus pirmininkė Laima Kelmelienė. – Šiuo metu nė nežinau, kas mūsų krašte dar be I. Gaidamavičienės tai daro. Ji yra išskirtinė savo juvelyriniu darbu ir kruopštumu. Mėgsta nerti, siuvinėti iš ploniausių siūliukų. Kitam norisi greito rezultato, o ji rezultato siekia iš lėto.“
Pernai Lietuvos 100-mečiui geriausi tautodailės darbai buvo suvežti į parodą Vilniuje, tarp jų eksponuotos ir I. Gaidamavičienės apnertos nosinės.
„Ji labai gabi, – apibūdina kolegę L. Kelmelienė. – Sėdo į stakles, kai jas įsigijome pagal projektą, ir išaudė puikiausius rankšluosčius, nors iki tol nemokėjo austi.“
Šiaulių dailės galerijoje – reprezentacinėje erdvėje – I. Gaidamavičienė pirmą kartą eksponuoja savo kūrybos parodą.
Pati visko išmoko
„Aš vaikystėje pati išmokau siuvinėti – niekas manęs nemokė, – sako I. Gaidamavičienė. – Mano mama buvo šviesus žmogus, labai apsiskaičiusi, bet rankdarbių beveik nedarė, o močiutės neturėjau, nes mama buvo našlaitė.“
Parodoje rodo savo pirmąjį darbelį – tulpėmis išsiuvinėtą pagalvėlę, kurią siuvinėjo būdama dešimties metų, – simboliškai ir palyginimui, koks yra nueitas kūrybinis kelias.
„Prie žibalinės lempos vakarais siuvinėdavau, – prisimena. – Visus darbus dirbau nuo penkerių metų, nes gyvenome sunkiai. Tėvą nušovė, kai man buvo treji, mama viena augino mus su seserimi, kuri per karą susirgo poliomielitu ir liko neįgali.“
Vadina save „žiemgale“, nes kilusi iš Žiemgalos krašto, Linkuvos valsčiaus. Baigė Lygumų vidurinę mokyklą ir išvažiavo mokytis į Vilniaus lengvosios pramonės technikumą trikotažo technologijos.
Šiauliuose – penki dešimtmečiai
Lygiai prieš 50 metų atvažiavo dirbti į Šiaulius, į „Verpsto“ trikotažo fabriką. Įgijo ir aukštąjį inžinerinį išsilavinimą, baigė mašinų gamybos specialybę Kauno politechnikos instituto Šiaulių vakariniame fakultete.
„Norėjau aukštojo mokslo, o reikėjo dirbti, mamai padėti, todėl tik vakarais galėjau mokytis, o vakariniame fakultete nebuvo didesnio pasirinkimo,“ – pasakoja, kaip tapo inžiniere, nors buvo linkusi į menus.
„Verpsto“ fabrike dirbo ilgus metus: ir vyresniąja inžiniere, ir mokymo kombinato direktoriaus pavaduotoja ir kitose pareigose.
„Dirbau „Verpste“ tol, kol algų pradėjo nemokėti, tik tada išėjau. Po to „Rūtoje“ saldainius puošiau, kuriuos dėdavo į brangias dėžutes. Tas dvi darbovietes ir teturėjau“, – šypsosi apie tai pasakodama, nors tada gyvenimas neatrodė saldus.
Visą laiką teko dirbti ir po darbo – įvairiais rankdarbiais užsiėmė, nes reikėjo šeimą išlaikyti.
Užaugino dukrą ir sūnų, pasidžiaugia, kad turi du anūkus. Abu jos vaikai augina po sūnų. Tik nė vieno artimojo Lietuvoje nėra. Dukra – Amerikoje, sūnus – Airijoje.
„Dukros nemačiau jau aštuonerius metus, į Ameriką taip paprastai nenuvažiuosi, bet esu buvusi, tik pati ten niekada negalėčiau gyventi“, – pabrėžia.
Pasidžiaugia, kad su Airijoje gyvenančiu sūnumi ir anūku „pasimato“ kas savaitę – per išmanąsias technologijas.
„Esu visiškai viena, bet priimu tai, kaip normalų dalyką. Daugybė yra išvažiavusiųjų, daugybė šeimų išsibarsčiusių, – sako pašnekovė. – Tik švenčių nemėgstu, nes tada ypač jaučiu, kad esu viena.“
Kokius pokyčius mato Šiauliuose?
„Man labai gaila iškirstų medžių, – teigia I. Gaidamavičienė. – Jie buvo mūsų amžiaus, mūsų kartos medžiai. Pamenu, kai į Šiaulius atvažiavau, Draugystės prospekte kaštonai buvo visiškai nedideli, o kokie jie dabar išaugę! Į medžius žiūrėdamas matai, kaip gyvenimas eina, pats to nė nejauti. Aišku, miestas dabar gražėja. Galima guostis, kad medžiai dabar naujai kartai sodinami.“
Dalijasi gerumu
I. Gaidamavičienė pabrėžia, jog nepaisant visko stengiasi į gyvenimą žiūrėti pozityviai: „Iš ryto „užsikabinu“ šypseną ir einu, tada ir žmonės tau yra geranoriški.“
Ji pavydėtinai veiklus žmogus. Šiaulių bendruomenė ją žino ir kaip artritu sergančių žmonių draugijos „Artis“ vadovę. Penkerius metus vadovauja draugijai, kuri jungia per 80 narių, o klubo veikloje pati dalyvauja jau septyniolika metų.
„Kas išėjęs į pensiją neturi, ką veikti, tegu ateina pas mus, o artritu serga kas ketvirtas žmogus“, – sako I. Gaidamavičienė.
Ji ir savanoriauja, veda edukacinius tautodailės užsiėmimus suaugusiems ir vaikams. Dainuoja tautodailininkų folkloro kolektyve „Margulis“. Daugiau nei dešimtmetį lankė ir Trečiojo amžiaus universitetą.
„Universiteto turėjau atsisakyti, nes visur jau nebespėju“, – sako I. Gaidamavičienė
Savo draugijos nares pirmiausia moko siuvinėjimo, nėrimo, mezgimo, margučių marginimo, vėlimo – visko, ką pati daro ir ko yra išmokusi.
Jos žodžiais, „mokytis gali, kol gyveni“. Pačiai brandūs metai netrukdė išmokti austi audimo staklėmis (ir dar taip, kad pats pirmasis išaustas iš ploniausio lino rankšluotis pateko ant „Tautodailės metraščio“ viršelio).
Bandė ir iš molio lipdyti. Gimtadienio proga sau buvo pasidovanojusi keramikos kursus. Dar norėtų išmokti gerai fotografuoti ir dailės, piešimo pasimokyti.
Kaip savanorė veda edukacinius užsiėmimus moterims, kurios teismo laukia Tardymo izoliatoriuje.
„Jos tų užsiėmimų labai laukia, ketvirtus metus jas lankau, – pasakoja. – Kartą Joninėms pynėm vainikus, kai atsinešėm su prižiūrėtoja pririnkusios du maišus visokių žolių, gėlyčių, šakelių ir nuo jų darbo kambaryje pasklido pievų kvapas, tai tos moterys net apsiverkė. Mokiau jas ir atvirukus daryti, ir dekoruoti žvakes angeliukais, ir poeziją skaitėm.“
Kodėl tuo užsiima?
„Manęs to kartą klausė ir viena iš moterų Tardymo izoliatoriuje. Sakau, kad jūs pajustumėte, jog gyvenime galima užsiimti kitokiais dalykais, suteikti džiaugsmo sau ir kitiems, savo vaikams, savo artimam žmogui“, – atsako ir pasidalija, jog savanorystę laiko prasmingiausia veikla.
Ne dėl apdovanojimo
„Aš darbelius darau ne dėl apdovanojimo, – pabrėžia I. Gaidamavičienė. – Darau, nes man patinka juos daryti. Namuose rankos visą laiką turi būti užimtos.“
Pati stebisi, jog rankos, nors nuo darbų „apgrubusios“, bet smulkiems darbeliams, kruopščiam siuvinėjimui kažkodėl labiausiai tinka.
Tautinio kostiumo skareles, kurios yra parodoje, kiekvieną siuvinėjo po porą savaičių kas vakarą. Nosines – po 2–4 dienas. Siuvinėja labai plonyčiais DNC siuvinėjimo siūlais.
„Raštus pati sugalvoju, niekada nesu to paties pakartojusi, pasiimi tautinį raštelį, jo fragmentą ir improvizuoji, o siuvinėjimą taikau prie nėrinio kraštelio“, – atskleidžia kūrybos plonybes.
Teigia, jog parodoms ir savo malonumui tautodailės darbus daro, dar – vaikams ir prabangesnei dovanėlei. Žino, kad ir meras yra vežęs jos siuvinėtų servetėlių dovanoti į JAV.
„Šiaip žmonėms tautodailės darbų nelabai reikia ir ne kiekvienas įpirktų“, – pasidalija, jog vienoje mugėje pati klausė, kiek kainuoja rankomis išsiuvinėta skara ir išgirdo prašant 1 000 eurų.
Medžiagines nosines daug kas pakeitė popierinėmis.
„Aš savo nosines naudoju, jos iš batisto ir labai gerai skalbiasi, – patikina. – Batisto turėjau dar iš tarybinių laikų. Nusipirkau ir prancūziško, itališko – jis toks plonytis, permatomas, kad net šviečia – apnerti turi labai atsargiai, kad neliktų skylių. Bet labai malonu tokią nosinaitę turėti.“
Vienoje paskaitoje girdėjusi, jog elegantiškos moterys tik tokias nosinaites turi turėti, eidamos į renginius po 18 valandos.
„Popierinė nosinaitė gal patogu dieną, bet vakare koncerte ar pobūvyje kaip gali išsitraukti popierinę nosinę?"– stebisi tautodailininkė.
Kas Dievo duota
I. Gaidamavičienė svarsto, jog polinkis į meną „iš aukščiau duotas“, ir pasidalija atmintin įstrigusiu nutikimu.
„Manęs kartą paprašė, kad švedams išsiuvinėčiau avinukus, – pasakoja. – Sukau galvą, kaip čia juos padaryti? Atėjo mintis susukti siūlą ant adatos, kad avinukai išeitų garbanoti. Po daugelio metų lygiai taip išsiuvinėtus avinukus pamačiau ant šviesaus atminimo Tėvo Stanislovo arnoto. Daug kartų pas Tėvą Stanislovą esam buvę. Paskutinį kartą – prieš pat jo mirtį. Susikviesdavo mus prie stalo pasikalbėti, o tą kartą leido pasižiūrėti arnotų. Nueinu, kur jie sukabinti, ir matau, kad tie arnotai išsiuvinėti avinukais taip, kaip pati kažkada buvau sugalvojusi: tokie pat garbanoti, patys balti, o ragiukai ir kanopytės – juodi. Ar ne stebuklas? Vadinasi, man kažkas iš aukščiau duota?“
„Dabar gyvenu laimingiausią laiką, – pasidžiaugia I. Gaidamavičienė. – Jaučiu laisvę gyventi, niekam nereikia atsiskaitinėti ir nieko man netrūksta, daiktų nereikia – reikia tik širdžiai mielų dalykų. Vienintelis noras, kad vaikams sektųsi. Nė jubiliejaus nešvęsiu – išvažiuoju prie jūros: pasivaikščiosiu, akmenukus rinksiu, labai juos mėgstu. O jeigu bus vėjo, bangų, gal bus ir gintaro.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Irena Gaidamavičienė „Aukso vainikui“ – svarbiausiam tautodailininkų apdovanojimui – nominuota už šias dalias nėriniuotas, siuvinėtas batisto nosinaites ir tautinio kostiumo detales, nuometėlį.
Irena Gaidamavičienė vis mokosi naujų amatų ir sako: „Niekas ne vėlu, kol gyveni.“
Tautodailininkės išsiuvinėtos tautinio kostiumo skarelės fragmentas.
Norėjo išmokti ir austi: šis rankšluostis išaustas iš senų linų, rastų pas vienus senelius ant aukšto.