
Naujausios
Asmenybės kuria istoriją
Rimantas Serva kilęs iš Telšių. Studijų metais susipažino su kelmiške savo žmona Rima, todėl pasirinko gyventi jos krašte. Pradžia buvo nelengva. Istorijos mokytojų anuomet netrūko. Jaunas specialistas važinėjo dirbti į atokų Kiaunorių kaimelį, vėliau į Žalpius. Darbą, kaip pats sako, rinkdavosi pagal autobusų grafikus.
– Kas įkvėpė domėtis Kelmės kraštu?
– Kai atsikrausčiau čia gyventi, Kelmės kraštas man buvo tarsi baltas lapas. Nieko apie jį nežinojau. Mokyklose atsirado krašto istorijos pamoka, pradėjau domėtis. Rinkau faktus iš enciklopedijų, vietos kraštotyrininkų darbų. Pagrindinis šaltinis anuomet buvo užventiškio kraštotyrininko Vaclovo Rimkaus knyga "Kelmės kraštas". Šis kraštotyrininkas istorijos faktus pateikdavo labai atsakingai. Išlikusi ne tik knyga, bet ir 180 aplankų su jo surinktais krašto istorijos faktais. Ši medžiaga saugoma kraštotyrininko namuose. Po jo mirties liko artimiesiems.
Informaciją V. Rimkus rinkdavo iš senų leidinių, archyvų dėliojo ją lyg mozaiką iš atskirų žinučių. Ko nors paklaustas neatsakydavo iš karto. Patikrindavo savo šaltinius ir pateikdavo informaciją raštu.
Kiti rajono kraštotyrininkai pradėjo reikštis vėliau. Jų darbo stilius – kiek kitoks. Kražiškis istorikas Edvardas Dirmeikis puikiai išnagrinėjo partizanų temą. Šaukėniškė Elena Burdulienė užrašė daug autentiškų senų žmonių prisiminimų apie Šaukėnų kraštą, sukūrė filmų apie išnykusius kaimus. Janina Garbenienė savo knygose aprašė Karklėnų krašto istoriją. Vidmantas Lopeta atskleidė Šaulių sąjungos įkūrėjo Vlado Pūtvio - Putvinskio veiklą.
Yra ir daugiau Kelmės krašto patriotų, kurie domėjosi įvairiausiomis su Kelmės kraštu susijusiomis temomis. Dabar jau medžiagos – apstu. Suskaitmeninti senieji leidiniai.
– Iš naujo turėjote mokytis ir Lietuvos istorijos?
– Tikrosios Lietuvos istorijos nei mokykla, nei institutas beveik nemokė. Tik paskutiniais studijų metais, 1990 – 1991- aisiais, atsirado Lietuvos istorijos disciplina. Pamenu 1989 metais mus studentus vežė į Bulgariją. Keliavome J. Basanavičiaus keliais. Ten sužinojome dalį tikrosios Lietuvos istorijos. Į kelionę pasiėmėme net trispalvę. Tai buvo visiškai nauji vėjai. Kažkoks stebuklas.
Pilietiškumo pamokos
– Jau devyniolika metų dirbate vyriausiuoju muziejininku Kelmės krašto muziejuje. Ir vienuolika metų vedate pilietiškumo pamokas. Ką jos reiškia Jums pačiam? Ar tai savotiška mokytojo darbo tąsa? Ar savęs kaip istoriko įprasminimas?
– Kelmės krašte daug asmenybių, susijusių su Nepriklausomybės atkūrimu, jos puoselėjimu, kalbos ir kultūros sklaida. Užventyje gyveno 1918 metų Nepriklausomybės akto signataras Jonas Smilgevičius. Tame pačiame krašte švietėjo veiklą vykdė Povilas Višinskis, rašė Žemaitė, Šatrijos Ragana. Šilo Pavėžupyje knygnešiais rūpinosi Šaulių sąjungos įkūrėjas Vladas Pūtvis- Putvinskis. Kelmės dvaras mena 1831 metų sukilimą, kunigas Antanas Mackevičius, susijęs su 1863 metų sukilimu.
Tai asmenybės, kurių nevalia užmiršti. Būtent jos moko jaunimą pilietiškumo. Man tenka tik tarpininko vaidmuo.
– Per vienuolika metų pilietiškumo pamokos keitė savo pavidalą. Ar pokyčius diktavo laikas?
– Daug priežasčių. Penktokai mokosi Lietuvos istorijos. Po to mokyklų programose daroma pertrauka. Vaikai mokosi viduramžių ir pasaulio istorijos. Prie Lietuvos istorijos sugrįžtama tik vyresnėse klasėse. Pamaniau, jog šią spragą savo krašto istorija gali užpildyti muziejus. Juolab, kad vyksta istorijos olimpiados, kuriose tokios žinios praverčia. Iš pradžių sugalvodavome klausimus, mokykloms duodavome literatūros. Komandos pasiruošdavo ir varžydavosi tarpusavyje, kuri geriau atsakys į viktorinos klausimus. Į muziejų suvažiuodavo po 12 komandų.
Paskui šiek tiek pakeitėme formatą, tiksliau pilietiškumo pamokas papildėme paskaitomis ir susitikimais. Paskaitas yra skaitę 1990 metų Nepriklausomybės akto signatarai. Buvo atvykęs net šiandieninis kardinolas Sigitas Tamkevičius. Pilietiškumo pamokų dalyviai susitiko su 1991 metų sausio 13- osios Parlamento gynėjais.
Kai kurios pilietiškumo pamokos vyksta ne muziejuje, o tose vietose, kurios mena istorinius įvykius. Pavyzdžiui, Kražių seniūnijoje aplankėme visus partizanams pastatytus kryžius.
Rengiame ir konferencijas. Tiesiog fokusuojamės į vieną patį svarbiausią įvykį. Pernai konferencija paminėjome Šaulių sąjungos įkūrimo šimtmetį.
Pastaruosius trejus metus pranešimus pilietiškumo pamokoms rengia ir patys mokiniai. Paskelbiama tema, pavyzdžiui, partizaninis judėjimas, savivalda ar kt., ir visi konferencijos dalyviai renka informaciją apie įvykius savo gyvenamoje vietovėje. Paskui sudėlioja ir parengia pranešimą.
Pilietiškumo pamokos paįvairinamos viktorinos užduotimis. Pavyzdžiui, viktorinos dalyviai tarp muziejaus eksponatų turi surasti daiktus, menančius Lietuvos valstybės atkūrimo pradžią.
Kultūros pasas
– Pilietiškumo ugdymui bei gimtojo krašto istorijos pažinimui turi įtakos ir kiti edukaciniai užsiėmimai, rengiami muziejuje. Kurie jų susilaukia didžiausio populiarumo? Ir kiek įtakos muziejaus lankymui turi moksleivių kultūros pasas?
– Kultūros pasas, kurio vertė šiuo metu yra 15 eurų, naudingas vaikų pilietiniam ugdymui. O muziejams ir kitoms kultūros įstaigoms padeda uždirbti papildomų lėšų, kurias galima skirti veiklos plėtojimui. Atsiradus kultūros pasui, gerokai daugiau mokinių lanko muziejus.
Muziejaus darbuotojai rašo programą, kurią akredituoja kultūros ministerija. Mokyklos registruojasi internetu į mūsų pasiūlytas ir akredituotas edukacijas. O ministerija perveda lėšas už lankytojų bilietus muziejui.
Kelmės krašto muziejus siūlo keramikos, juostų vijimo, Kalėdų burtų, indėnų buities ir žaidimų, Kelmės krašto sakmių, piemenukų žaidimų edukacinius užsiėmimus.
Populiariausia Kalėdų burtų programa. Iš didmiesčių atvažiavę vaikai susipažįsta ne tik su Kalėdų burtais, dvaro rūsiuose, bet gali pasivažinėti ir vežimaičiu, traukiamu arklio. Juk kitas nėra matęs arklio. Dauguma edukacinių užsiėmimų susiję su krašto ir Lietuvos istorija, papročiais, tad atlieka savo vaidmenį pilietiškai ugdant jaunimą.
