
Naujausios
Atvežkim valdžiai pinigų
Valdžia pinigų pasididinti atlyginimus rado, bet pensijoms kompensuoti pristigo. Tad skuba įvesti automobilių mokestį. Mokesčio „logiką“ kritikuoja politikai ir ekonomistai. Senjorai sako: „Mus ne tik priešina su kitais, bet ir žemina – patys ir apmokėsime tas kompensacijas.“
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Mokestis - pagal variklio tūrį
Trečiadienį sumažintų pensijų kompensavimo darbo grupė paskelbė pasiūlymus dėl lengvųjų automobilių ir motociklų mokesčio ir akcizų didinimo.
Finansų ministras Rimantas Šadžius pagarsino, jog siūlomi du šaltiniai: akcizų alkoholiui didinimas ir metinis mokestis už lengvuosius automobilius bei motociklus.
Už automobilius mokestį klotų ir fiziniai ir juridiniai asmenys. Tarp jų – tie patys pensininkai.
Netektų mokėti tik už elektromobilius, neįgaliųjų, greitosios pagalbos ir policijos automobilius.
Mokesčio dydis priklausytų nuo variklių tūrio.
„Aiškiausias ir paprasčiausias mums pasirodė automobilio apmokestinimas pagal variklio tūrį“, – argumentavo žiniasklaidai finansų ministras Rimantas Šadžius.
Pasak ministro, variklio tūris atspindi ir taršą, ir automobilio prabangą.
„Vienintelis parametras, į kurį neatsižvelgta yra automobilio amžius, bet manau, kad Lietuvoje, turėdami mintyje automobilių parko struktūrą, mes pirma turėtume pereiti apmokestinimo pagal automobilio tūrį etapą, o po to galvoti, kaip skatinsime naujų, žymiai mažiau teršiančių automobilių įsigijimą“, – sakė R. Šadžius.
Savininkai, kurių motociklai yra su varikliu iki 0,5 litro tūrio mokėtų 70 litų metinį mokestį, 0,501-1 litro – 130 litų, 1,001-1,5 litro – 190 litų, daugiau nei 1,5 litro – 250 litų.
Automobiliams pagal variklio tūrį šis mokestis būtų skaičiuojamas taip: 1,5 litro – 90 litų, 1,501–2 litrai – 170 litų , 2,001– 2,5 – 240 litų, 2,501–3 litrai – 310 litų, 3,001–3,5 litro – 380 litų, 3,501–4 litrai – 450 litų, 4,001–5 litrai – 520 litų, daugiau nei 5 litrai – 590 litų.
Siūloma, kad mokestis įsigaliotų jau šių metų spalio 1 dieną. O sumokėti tektų iki gruodžio 1 dienos.
Už automobilius į biudžetą susižerti planuojama 200 milijonų litų per metus.
Priešinami ir žeminami
„Nebegaliu klausytis tos eskaluojamos žinios, – sako Grasilda Makarevičienė, Lietuvos pagyvenusių žmonių asociacijos pirmininkė. – Tas pensijas – pačias mažiausias Europoje – mes užsidirbome, o dabar esame supriešinti su automobilininkais ir net alkoholikais – gatvėje jau grasina.“
Ji teigia jaučianti nuoskaudą ir didžiulį pažeminimą.
Pati turi tokį automobilį, kuriuo gali nuvažiuoti tik iki sodo ir į bažnyčią.
„Mano „šimtametis“ vos 500 litų bekainuoja, bet ką darysi, mokėsiu valstybei, jeigu nustatys, jeigu neranda nutekančių į šoną milijardų, – sako senjorė. – Bet kai viena ranka duoda, o kita atima – tai nenormalu.“
Prezidentė žadėjusi kontroliuoti padėtį dėl sumažintų per krizę pensijų atkūrimo, bet tyli.
„Tai kaip ji kontroliavo? – klausia G. Makarevičienė.– Ar Vyriausybė jos neklausė, ar ji pati nieko nedarė?“
Krapštys piniginę studentai
Šiaulių universiteto studentas Vilius Jasas turi automobilį, skaičiuoja, jog už jį tektų pakloti 170 litų.
V. Jaso teigimu, daug studentų turi įsigiję automobilius ne pramogai – kasdien iš rajonų važinėja į universitetą. Turės papildomai taupyti, o ne vienam dar ir studijos kainuoja.
Klok ir už nevažiuojantį antikvarinį?
Šiaulietis automobilių kolekcininkas Gintautas Rimkus, ne kartą mieste inicijavęs senųjų automobilių paradus, suka galvą, ką reikės daryti su antikvariniais automobiliais.
„Baisu,– teigia G. Rimkus. – Vos kartą per metus su senaisiais automobiliais išvažiuoji į šventę, o reikės mokėti, kaip už važinėjimą visus metus.“
Senųjų automobilių variklių tūris didelis – 5-6 litrai. Turi 1913 metų automobilį, kurio variklio tūris – 8 litrai. Bet jis nė nevažiuoja – tik parodose eksponuojamas.
Kolekcininkas skaičiuoja, jog už tuos automobilius ir muitų mokesčiai, ir registracijos mokesčiai mokėti.
Jo nuomone, valdžia griebiasi spausti tą, kurį lengviausia spausti. O apie antikvarinius automobilius iš viso nepagalvojo.
Svarsto, jog gali tekti kolekciją parduoti. Latvijoje kai toks mokestis buvo įvestas (ne pagal tūrius, o pagal automobilių amžių) pažįstamas kolekcininkas latvis savo antikvarinius automobilius tiesiog išregistravo.
„Pikčiausia, kad bandai kažką gražaus padaryti, šventes rengti, bet ir tam kelias bus užkirstas“, – sako kolekcininkas.
Kas kam atsirūgsta?
Premjeras Algirdas Butkevičius būtinybę įvesti automobilių mokesčius vakar bandė grįsti savo pirmtakų klaidomis.
„Man, kaip ekonomistui, reikia aiškiai pasakyti visuomenei, kad buvusios Vyriausybės naktinė reforma mūsų valstybei kainavo labai daug, ir už tai mes dar mokėsime keletą metų“, – sakė premjeras „Žinių radijui“.
Jo vertinimu, „naktinė mokesčių reforma“ buvo pagrįsta pensijų mažinimu.
Dar vienas premjero argumentas – Konstitucinio Teismo sprendimas, pareikalavęs lėšų atkurti konservatorių valdymo metais sumažintas teisėjų, politikų, valdininkų algas.
Automobilių mokesčio nereikėtų, jeigu netektų išmokėti ir kompensacijų į teismus besikreipiantiems valstybės tarnautojams.
Esą galima būtų pasirinkti ir kitą mokesčio įvedimo laikotarpį, jeigu „suprastų ir atsakingai elgtųsi valstybės tarnautojai ir nesikreiptų į teismą“.
Premjeras dar argumentuoja, jog toks mokestis yra kitose šalyse. Be to, jį seniai rekomenduoja įvesti ir Tarptautinis valiutos fondas.
Aplinkos ministras – tik už diskusiją
Aplinkos ministras Valentinas Mazuronis mano, jog diskusija dėl automobilių mokesčio reikalinga.
„Tačiau šio mokesčio įvedimu nereikia spręsti trumpalaikės užduoties – pensijų kompensavimo, gąsdinti žmones mokesčio dydžiu ir įvedimo terminais,“ – sako V.Mazuronis.
Jo nuomone, diskutuoti reikia dėl mokesčio panaudojimo esmės ir prasmės.
„Manyčiau, jog šis mokestis turėtų būti ekologinis, – sako ministras. – Kiek senų nebevažiuojančių automobilių kiemuose esame primėtę. Apie ekonominius svertus turėtume kalbėti: kaip keisti automobilius į naujesnius ir ekologiškesnius. Reikia atsižvelgti ir į realią žmonių finansinę padėtį.“
Siūlėme „prabangos“ mokestį
Jurgis Razma, Seimo narys, opozicinės Tėvynės sąjungos– Kriščionių demokratų frakcijos atstovas, kritikuoja siūlomo mokesčio „logiką“.
„Mes automobilių mokestį siūlėme kaip prabangos mokestį, – sakė J. Razma. – Siūlėme apmokestinti tik 150 tūkstančių litų vertės automobilius. Dabar siūlomas totalus apmokestinimas, prisidengiant neva pensijų kompensavimu.“
Seimo narys pabrėžia, jog nėra jokio pagrindo, teigti, kad būtent tam tikslui lėšos ir bus panaudotos, nes „visi pinigai biudžete susimaišo.“
Tegu dėl savo algų mokestį įvedinėja
Žilvino Šilėno, Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidento, reakcija į automobilių mokestį – vienareikšmiai neigiama.
Jis pabrėžia, jog automobiliais važinėjantys mokesčius jau moka – degalus pirkdami.
„Problema ta, kad tos lėšos turi būti skiriamos keliams tvarkyti, bet pusė jų „pravalgoma“, – sako ekonomistas.
Jo nuomone, automobilio mokesčiu tiesiog „baudžiami“ tie, kurie nelaidė pinigų, o taupė ir nusipirko automobilius.
„Jeigu kas sako, jog tai turto mokestis, tai prasilenkia su realybe, – teigia Ž. Šilėnas. – Lietuvoje vidutinis automobilio amžius – 15 ir daugiau metų. Jo rinkos vertė pora tūkstančių litų. Čia joks turtas – čia vargas. Dar papildomai jį apmokestinti – tai turto mokesčio idėjos iškreipimas.“
Jis turįs pasiūlymą politikams, kaip kompensuoti pensijas: „Yra nusimatę lėšas pakelti atlyginimus, vietoj eilutės „valstybinės tarnautojams“, tegu įrašo – "kompensuoti pensijoms“. O dėl valstybės tarnautojų algų tegul svarsto automobilių mokesčio įvedimo galimybę. Tada pažiūrėsime, kokia bus visuomenės reakcija.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
MOKESTIS: Svarstoma lupti mokesčius už visus automobilius – prabangius ir „šimtamečius“, vos važiuojančius.
Jono TAMULIO nuotrauka
GALVOSŪKIS: Šiaulietis Gintautas Rimkus, inicijavęs ne vieną senųjų automobilių šventę, svarsto, kad gali tekti atsisakyti antikvarinių automobilių kolekcijos.
Dainiaus LABUČIO (ELTA) nuotr.
NUOMONĖ: Aplinkos ministras Valentinas Mazuronis sako: „Reikia diskutuoti, bet nereikia drastiškų sprendimų – gąsdinimo dydžiais ir įvedimo terminais.“
Piotro ROMANČIKOVO (ELTA) nuotr.
PASIŪLYMAS: Ekonomikos ekspertas Žilvinas Šilėnas siūlo valdininkų algoms skirtas lėšas naudoti pensijoms kompensuoti.
Gedimino SAVICKIO (ELTA) nuotr.
OPOZICIJA: Konservatorius parlamentaras Jurgis Razma: „Mes siūlėme apmokestinti tik prabangius automobilius, o dabar siūlomas – totalinis mokestis.“