
Naujausios
Kova dėl šiukšlių
VĖL STRINGA ATLIEKŲ VEŽĖJŲ KONKURSAS
Šiauliuose konkursas dėl buitinių atliekų vežimo rieda su skundais teismams. Juos inicijavusi konkurso dalyvė UAB „Švarinta“ su partneriais peteikė pretenziją ir dėl galimai neskaidriai sudarytos pasiūlymų eilės. Iš jos „išnyko“ mažiausią kainą siūlęs dalyvis, o pirmoje vietoje atsidūrė konkurentų bendrovė „Specializuotas transportas“.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Nuo pradžių skundžiamas
Vežėjų konkursą rengia Šiaulių regiono atliekų tvarkymo centras (ŠRATC). Bet su laimėtoju bus pasirašoma trišalė sutartis – Savivaldybės, ŠRATC ir vežėjo – ketveriems metams su galimybe pratęsti trejus metus.
Miesto meras Artūras Visockas yra tikinęs, jog atliekų vežėjų konkursas šį kartą bus ypač viešas ir skaidrus. Garsino ir pagrindinę sąlygą – po konkurso atliekos Šiauliuose turi būti vežamos pigiausiai Lietuvoje. Pretendentai turėjo į tai orientuotis.
Viešo paslaugos pirkimo komisijos pirmininkas Dainius Tiškevičius, ŠRATC direktorės pavaduotojas, „Šiaulių kraštui“ sutiko tik „trumpai apibūdinti situaciją“.
„Konkurse dalyvauja keturi dalyviai, yra paskelbta pasiūlymų eilė, – informavo D. Tiškevičius. – Bet konkursas apskųstas teismui.“
Dar iki pasiūlymų eilės sudarymo vienas iš dalyvių kreipėsi į Šiaulių apygardos teismą. Teismas priėmė sprendimą, palankų ŠRATC, skundą atmetė. Bet šis sprendimas apskųstas Apeliaciniam teismui.
Komisijos pirmininkas atsisakė įvardyti, kas iš dalyvių kreipėsi į teismus. Neatskleidė, kokios vertės pasiūlymus dalyviai pateikė, kaip jie išrikiuoti eilėje.
„Informacija konfidenciali, procedūros nesibaigusios“, – motyvavo pirmininkas. Bet iš pasiūlymų įžvelgia, jog mero reikalavimas vežti atliekas pigiausiai Lietuvoje gali būti įgyvendintas.
„Konkursas nesustabdytas, – sakė D. Tiškevičius. – Jeigu nebus Apeliacinio teismo sprendimo dėl laikinųjų priemonių taikymo ar apskundimų, eilę sudarius po 15 dienų turi būti pasirašyta sutartis su laimėtoju.“
Skaičiavo, jog terminas baigėsi šį penktadienį.
„Dėl išsamesnės informacijos kreipkitės raštu“, – pasiūlė komisijos pirmininkas. Bet ir į klausimus raštu ŠRATC atsakymai buvo tokie pat „išsamūs“. Papildomos informacijos apie konkursą nesuteikė.
Pirmos vietos laimėtojas įsivardija
Dėl rinkos arši kova vėl vyksta tarp dviejų miesto vežėjų – UAB „Švarinta“ ir AB „Specializuotas transportas“. Abi dalyvauja konkurse. Tik „Švarinta“ eina kartu su Vilniaus atliekų vežėjų bendrove „VSA“.
„Mes paskelbti laimėtojais, – sakė „Šiaulių kraštui“ Rolandas Stanys, bendrovės „Specializuotas transportas“ direktorius. – Mūsų kaina nuo antroje vietoje esančios „Švarintos“ su VSA skiriasi 200 tūkstančių eurų.“
Jis įsitikinęs, jog konkursas vyko skaidriai. „Keista, kad imama skųsti“, – sakė R. Stanys.
Patikino, jog „Specializuoto transporto“ pasiūlymo kaina nėra ženkliai didesnė, nei dabar Savivaldybės biudžetui kainuoja atliekų vežimas. Be to, realiai ji gali būti ir mažesnė.
Dabar „Specializuotas transportas“ atliekas Šiauliuose veža už mažiausią kainą Lietuvoje. Tik ji skaičiuojama nuo tonos, o pagal konkurso sąlygas kriterijai keičiasi.
Vežėjui bus mokama nebe už toną, o už konteinerio pakėlimą. Konteineriai bus koduoti, kad informacija apie pakėlimą iš karto pasiektų ŠRATC.
R. Stanio nuomone, tai „inovatyvus sprendimas“. Nuo 2016 metų liepos atliekas bus privaloma rūšiuoti. Jeigu išvežamų buitinių atliekų kiekiai mažės, konteineriai ne taip greitai pildysis, bus taupomi ir Savivaldybės biudžeto pinigai.
Įtaria pažeidimus
Bendrovės „Švarinta“ vadovė Ingrida Sitnikienė neslepia inicijavusi teisminius ginčus ir laukianti Apeliacinio teismo sprendimo.
„Teismui skundėme konkurso sąlygas, nes mums buvo užkirsta galimybė dalyvauti konkurse individualiai – sakė „Šiaulių kraštui“ I. Sitnikienė. – Manome, jog buvo apribojamos konkurencijos galimybės.“
Jos teigimu, buvo iškeltas kvalifikacinis reikalavimas dalyviui turėti 600 tūkstančių eurų metinę apyvartą, teikiant komunalinių atliekų surinkimo ir išvežimo paslaugą.
„Švarintos“ apyvarta vien komunalinių atliekų vežimo srityje yra mažesnė. Dėl to bendrovė turėjo jungtis su partnere – Vilniaus bendrove VSA, atitinkamai augo pasiūlymo kaina.
Kad konkursas vyksta neskaidriai, įžvelgia iš paskelbtos pasiūlymų eilės. Iš keturių dalyvių eilėje likę tik trys. Kažkodėl pasitraukęs būtent tas, kuris teikė mažiausią kainą.
I. Sitnikienės teigimu, po susipažinimo su pasiūlymais buvo žinoma, jog mažiausios vertės pasiūlymą teikė klaipėdiečių bendrovė „Specialus autotransportas“.
„Klaipėdos bendrovės kaina buvo 730 tūkstančių eurų per metus, „Specializuoto transporto“ – 791 tūkstantis eurų, mūsų – per 1 milijoną eurų, – įvardijo I. Sitnikienė. – Ketvirti buvo „Ekonovus“. Bet gavę pranešimą apie sudarytą eilę pamatėme, kad klaipėdiečių nėra, o pirmoje vietoje yra „Specializuotas transportas“.
ŠRATC atsakė, kad klaipėdiečiai atmesti, nes neatitiko reikalavimų.
Bet „Švarintos“ vadovei tai kelia abejonių. Klaipėdos „Specialus autotransportas“ ir Šiaulių „Specializuotas transportas“ priklauso tai pačiai „Ecoservice“ įmonių grupei.
„Dvi „Ecoservice“ įmonės dalyvavo, galimai konkurso dalyviai neleistinai susitarė, – dalijosi įtarimu I. Sitnikienė. – Kartu su VSA teiksime pretenziją dėl perkančiosios organizacijos veiksmų – dėl galimai neskaidriai sudarytos eilės.“
Ketvirtadienį pretenzija buvo pateikta konkurso rengėjui.
Neatmeta skųsti teismui pirkimo rezultatą, jeigu ŠRATC į pretenziją nereaguos. Į ją turi būti atsakyta per 5 dienas.
Rinkliava didėtų ne dėl vežimo
„Nesame unikalūs – daug kur Lietuvoje atliekų vežėjų konkursai vis stringa dėl skundų, – sakė „Šiaulių kraštui“ atliekų vežimo reikalus Savivaldybėje kuruojančio Aplinkos skyriaus vedėjas Romaldas Šemeta. – Klaipėda irgi yra įstrigusi.“
Jis priminė, jog ir šis konkursas rengiamas, nes Aukščiausiasis Teismas sutrumpino dabartinio vežėjo ir Savivaldybės sutarties galiojimo terminą.
Jeigu konkursas vėl strigs teismuose, atliekas mieste toliau vežtų „Specializuotas transportas“, kol įvyks naujas paslaugos pirkimas.
2014 metais miesto biudžetui atliekų vežimas kainavo 3,3 milijono litų (per 950 tūkstančių eurų). Rinkliavoje atliekų vežimo dalis sudarė apie 60 procentų.
Kokios įtakos rinkliavai gali turėti naujas vežėjų konkursas?
„Dėl atliekų vežimo rinkliava neturėtų didėti, – teigė R. Šemeta. – Bet ji gali didėti dėl kitų aplinkybių. Nuo 2016 metų sausio 1 dienos įvedamas visiškai naujas valstybinis „sąvartyno“ mokestis – sąvartyno operatoriams. ŠRATC turės iš kažko jį mokėti. Plius mokės atliekų mechaninio biologinio apdorojimo gamyklos operavimo mokestį. Gamykla kitais metais jau veiks.“
ŠRATC dar nėra pateikęs projekto, kiek rinkliava gali didėti. Jos dydžius tvirtina miesto Taryba.
Jono TAMULIO nuotr.
ATLIEKOS: Dėl atliekų vežimo vėl kryžiuojamos ietys.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
NUOMONĖ: Konkursą laimėti pretenduojančios bendrovės „Specializuotas transportas“ direktorius Rolandas Stanys teigia: „Natūralu, jog vyksta kova dėl rinkos, bet konkursas vyko skaidriai.“
Jono TAMULIO nuotr.
SITUACIJA: Romaldas Šemeta, Šiaulių miesto savivaldybės Aplinkos skyriaus vedėjas: „Nesame unikalūs – daug kur Lietuvoje atliekų vežėjų konkursai vis stringa.“