Reforma savivaldybėje – kurs departamentus su direktoriais

Reforma savivaldybėje – kurs departamentus su direktoriais

Reforma savivaldybėje – kurs departamentus su direktoriais

Ryškėja Šiaulių miesto savivaldybės administracijos reformos kontūrai. Nei darbuotojų mažėtų, nei pinigų būtų sutaupyta. Tik užsimota steigti departamentus, jungti skyrius, perstumdyti valdininkus. Ar efektyviau dirbs?

Rūta JANKUVIENĖ

ruta@skrastas.lt

Dar nerodo

Pasamdyti konsultantai iš Vilniaus reformos kontūrus jau yra nubraižę. Naują administracijos struktūrą pristatė valdančiajai koalicijai. Kas braižoma, dar nematė nei opozicija, nei Administracijos darbuotojai.

Reforma neliečia politinių postų, kurių yra 10. Perstumdytos bus tik kėdės administracijoje. Kai kurie skyriai jungiami ir atsiras keturi departamentai.

Skyrių vadovams šią savaitę reforma „bendrais bruožais“ pristatyta.

„Šiaulių kraštui“ savivaldybininkai teigė, jog departamentai nėra naujiena. Juos buvo bandoma kurti dar 1999 metais, bet jie nepasiteisino – išsilaikė tik metus.

Ką mano profsąjunga?

„Jokios struktūros nemačiau, į pasitarimus dėl jos nesu kviečiama, – sakė Gendrūta Slavinskienė, Savivaldybės tarnautojų profesinės sąjungos pirmininkė, Kanceliarijos vedėja. – Klausiau per bendrą pasitarimą, ar bus mažinami etatai? Patikino, jog ne.“

Savivaldybėje yra pasirašyta kolektyvinė sutartis. Su profsąjunga turi būti derinama struktūros reorganizacija, kai numatoma mažinti etatų.

G. Slavinskienė pabrėžė, jog profsąjunga gins tik savo narius. 35 savivaldybininkai priklauso profsąjungai. Iš viso Administracijoje yra 250 tarnautojų ir darbuotojų.

„Ankstesniais metais buvo 100 profsąjungos narių, – sakė pirmininkė. – Jaunimas nestoja, tik vyresni liko.“

Ne taupymo – valdymo reforma

Reformos reikalus kuruoja Martynas Šiurkus, Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas. „Šiaulių kraštui“ jis patvirtino, jog „darbuotojų neatleidinėsime, lėšų netaupysime“.

Koks reformos tikslas?

„Norime, kad administracijos lygmuo atitiktų politinį lygmenį, kad būtų aiškūs priimtų politinių sprendimų vykdytojai, Tarybos sprendimų įgyvendinimo kontrolė ir koordinavimas, – įvardijo M. Šiurkus. – Aišku, skyrių vedėjų pasipriešinimo bus.“

Bet įsitikinęs, jog Savivaldybės veikla turi būti efektyvesnė, o apie tai sprendžiama pagal konkrečius rezultatus. Šiauliai dabar „pagal visas sritis atsilieka – darbo užmokestis mažiausias, investicijos mažiausios, statybos nevyksta“.

Keturis departamentus norima steigti pagal Tarybos komitetų kuruojamas sritis.

Atsirastų Strategijos, finansų ir ekonomikos komitetas, Urbanistikos ir miesto ūkio, Sveikatos ir socialinių reikalų bei Švietimo, kultūros ir sporto. Jiems būtų priskiriami atitinkami skyriai. Dalis skyrių mažėtų, jie taptų poskyriais.

Dabar yra 23 skyriai, kokie išnyktų? M. Šiurkus nenorėjo atskleisti, „dar diskutuojama“. Tik teikė pavyzdį, jog preliminariai, iš 40 padalinių vadovų (skyrių vedėjų, pavaduotojų) liks 28 (su departamentų vadovais). Todėl neišvengiamai kai kam teks pereiti į žemesnes pareigas. „Nesutiks – galės ieškotis kito darbo“, – sakė M. Šiurkus.

Departamentų vadovų postai nebūtų politiniai. „Jeigu bus politiniai – reforma žlugs, – įsitikinęs M. Šiurkus. – Vadovų ieškotume ir iš esamo rezervo, ir skelbtume konkursus.“

Galimas perbraižymas

„Šiaulių krašto“ žiniomis, su kitais skyriais konsultantai siūlo jungti ir poskyriais paversti Aplinkos skyrių, Investicijų, Kultūros, Sveikatos, Turto valdymo skyrių.

Siūlomas naujas skyrius – Išmokų ir kompensacijų – bei nauja tarnyba – Projektų valdymo.

Apie dešimt skyrių liktų už departamentų ribų. Tokie, kaip Vaiko teisių apsaugos, Civilinės metrikacijos, Audito, Apskaitos, Personalo, Viešosios tvarkos, Teisės, Komunikacijų (su tokiu pavadinimu skyriaus dabar nėra).

Į numatomą steigti naują „horizontalią"struktūrą – Projektų valdymo tarnybą, pasak M. Šiurkaus, laikinai būtų suburti specialistai konkrečiam projektui įgyvendinti. Neatmetama juos samdyti ir iš išorės.

„Kas dabar atsakingas už Prisikėlimo aikštės rekonstrukciją? Nėra vieno atsakingo – Investicijų skyrius atsako už pinigus, Architektūros – už idėją, Kultūros skyriui – iš viso dzin, kas ten bus“, – apibūdino dabartinę situaciją M. Šiurkus.

Tarybai projektas gali būti teikiamas sausį. Patvirtinus naują struktūrą, reorganizacija būtų atlikta per 4-5 mėnesius. Skyrių vedėjai pagal naują struktūrą turės nubrėžti kiekvieno darbuotojo funkcijas.

„Tai – vedėjo reikalas, ne direktoriaus ir ne konsultantų“, – sakė M. Šiurkus.

Konsultantų darbas kainuos 15 tūkstančių eurų. M. Šiurkaus nuomone, tai nedideli pinigai už esminę valdymo reformą ir palygino: „Savivaldybės viena darbo diena mokesčių mokėtojams kainuoja 17 tūkstančių eurų“.

Skaičiai ir faktai

Šiaulių miesto savivaldybės Administracijos veiklai šiemet skirta iš viso per 4,2 milijono eurų. Tai sudaro 5 procentus Savivaldybės biudžeto lėšų.

Šiauliuose yra 103 tūkstančiai gyventojų. Administracijoje yra 250 tarnautojų ir darbuotojų, 10 politinių pareigybių.

Giedriaus BARANAUSKO ir Jono TAMULIO nuotr.

KONSULTACIJA: Konsultantai siūlo kurti Administracijoje departamentus, dar būtų skyriai ir poskyriai.

NUOSTATA: Martynas Šiurkus, Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas, įsitikinęs, jog valdymo reforma būtina veiklai efektyvinti.

NUOMONĖ: Artūras Kulikauskas mano, jog reforma būtina: „Dabar yra darbų stumdymo“.

PERSPĖJIMAS: Justinas Saratauskas perspėja, jog su departamentais daugės valdymo grandžių ir tik ilgės sprendimų vykdymo laikas.

„Yra logikos steigti departamentus“

Artūras KULIKAUSKAS, miesto Tarybos Švietimo, kultūros ir sporto komiteto pirmininkas, Liberalų sąjūdžio ir valdančiosios koalicijos narys:

– Administracinė reforma reikalinga. Tai nėra kadrų valymas – tik funkcijų išgryninimas. Esame už reformą.

Kaip komiteto pirmininkas susiduriu su problema, kai neįmanoma išsiaiškinti, koks skyrius už kokius klausimus atsako. Yra darbų stumdymo vienas kitam.

Atsiradus departamentų vadovams, būtų aišku, kas atsakingas. Yra logikos departamentus steigti pagal Tarybos komitetų sritis.

Padarytas dar tik pirminis variantas. Klausimų kyla dėl kai kurių skyrių jungimo.

Natūralu, jog administracijos darbuotojams neramu.

Mano nuomone, iš vidinių resursų tikrai galima rasti departamentų vadovus – iš tų pačių skyrių vadovų.

Daugiau galios departamentų vadovai turėtų, dabar sprendimų projektai pasiklysta tarp skyrių ir nėra kompetentingai parengiami.

Svarbu, kad atsirastų daugiau atsakomybės ir nebūtų funkcijų dubliavimo.

Manau, jog diskusija turi būti atvira, įtraukiant į ją ir skyrių vadovus. Jų pastebėjimai gali būti vertingi – nieko nereikia daryti „po kilimu“.

PRIEŠ

„Dirigento problema, ne orkestro“

Justinas SARTAUSKAS, miesto Tarybos opozicijos lyderis, Socialdemokratų frakcijos seniūnas:

– Administracijos direktoriaus pavaduotojų funkcijos dabar išskirstytos ne pagal Tarybos komitetų sritis. Anksčiau vienas pavaduotojas buvo atsakingas už kultūrą, švietimą, sportą, socialinę sritį, kitas – už miesto infrastruktūrą, ūkį. Dabar viskas supainiota.

Jeigu steigiami departamentai, tada nereikia Administracijos direktoriaus pavaduotojų. Kitaip atsiranda dar viena valdymo grandis: direktorius, pavaduotojas, departamentas, skyriaus vedėjas, gal dar jo pavaduotojas, poskyrio vedėjas ir darbuotojas. Tai kiek grandžių reikės pereiti, kol sprendimas bus įgyvendintas?

Nebūna taip, kad vykdant reorganizaciją neatleistų darbuotojų. Jeigu ją daro, vadinasi, nepasitiki žmonėmis. Pagal Savivaldos įstatymą turės skelbti konkursus departamento vadovo pareigoms.

Ar nereikės departamento sekretoriato? Jeigu bus vienas, ką veiks – kasdien bendraus su trijų skyrių vedėjais ir dės parašą po raštais?

Orkestrą persodinus muzikantai nepradės geriau groti. Tai – dirigento problema, ne orkestro.

Buvo kažkada Savivaldybėje keturi departamentai. Pats buvau departamento vadovas. Tik tos pareigos sutapo su skyriaus vedėjo pareigomis. Tai nebuvo efektyvu.