
Naujausios
Šiauliams oro uostas (ne)reikalingas
Šiaulių oro uosto įmonė prašo Savivaldybės biudžeto injekcijos – 380 tūkstančių eurų, kad išbristų iš duobės ir tęstų veiklą. Politinį sprendimą delsiama priimti. Problema „brandinama“, dairantis į Vyriausybę, Seimo narius, opoziciją.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Slenksčių mynimas – be rezultatų
Romas Mikšys, Savivaldybės įmonės Šiaulių oro uosto direktorius, vakar eilinį kartą mynė valdžios slenksčius.
„Rezultatų jokių“, – sakė jis „Šiaulių kraštui“.
Įmonė prašo Savivaldybės biudžeto finansavimo apyvartos lėšoms atkurti. Jas pernai naudojo investicijoms į infrastruktūrą, o dabar stinga pajamų, nes nuo vasario prarado pagrindinius krovininius skrydžius.
Pernai jau turėjo nuostolį ir jis kas mėnesį didėja.
„Šiaulių kraštui“ R.Mikšys teigė, jog iš Savivaldybės administracijos direktoriaus Eduardo Bivainio tik išgirdęs: „Kiek dar galite tempti?“ Miesto Tarybai klausimo neketinama teikti ir šį mėnesį.
„Jeigu sprendimai dar mėnesį kitą nebus priimti, teks įmonės veiklą stabdyti, – teigė „Šiaulių kraštui“ R. Mikšys. – Jau dabar tas gumos tempimas atsigręžia mums bumerangu, verslininkai klausia, ar veiksite?“
Jis apgailestauja, kad tokioje situacijoje įmonė atsidūrė, kai pagal Vyriausybės priimtus sprendimus Šiaulių oro uostui yra perduodamas kariškiams nereikalingas turtas ir atidalijama karinio aerodromo teritorija.
Pasitarimo tikslo nesuprato
Meras Artūras Visockas oro uosto problemą bandė garsinti Seimo nariams ir Vyriausybei. Ministerijų atstovus, parlamentarus, Tarybos narius praėjusią savaitę kvietėsi į Savivaldybę. Sulaukė vieno Seimo nario ir negausaus Tarybos narių būrio.
„To pasitarimo tikslo nesupratau, – sakė „Šiaulių kraštui“ Denis Michalenko, opozicijos atstovas. – Oro uosto direktorius pristatė situaciją. Pats meras nė diskusijoje nedalyvavo – po 20 minučių išvyko.“
Dabar opozicija yra sulaukusi mero rašto, kad iki penktadienio elektroniniu paštu teiktų siūlymus dėl oro uosto situacijos ir galimus sprendimo variantus.
„Pirmiausia norėtume žinoti, ką pati valdančioji koalicija siūlo, kokie jos variantai? – sakė opozicijos atstovas. – Savo darbą pirmiausia turi atlikti Savivaldybės administracijos direktorius, įmonės valdyba – mes nesame specialistai.“
Klausimų daugiau nei atsakymų
Alvydas Stulpinas, Šiaulių pramonininkų asociacijos prezidentas, dalyvavęs mero sukviestame pasitarime, teigia, jog klausimų yra daugiau nei atsakymų.
Nors verslo atsakymas, ar reikalingas Šiauliams oro uostas, yra vienareikšmis – taip.
„Regiono verslo atstovai, kurie dirba su oro uosto įmone, mato perspektyvą, – sakė A. Stulpinas. – Bet ar pasiruošusi Savivaldybė parodyti kompetenciją ir suvaldyti situaciją? Verslininkai aiškiai pasakė, jeigu teiksite paslaugą – ateisime, jeigu ne – ieškosime jos kituose oro uostuose. Taip po truputį ir darome regioną nepatrauklų verslui.“
Jis stebėjosi, kad pasitarime dalyvavo tik keli Tarybos nariai.
„Tarpusavyje pasikalbėjome, o tų, kurie turi priimti sprendimus, ir greitus sprendimus, nebuvo – kažkaip keista“, – sakė pramonininkų lyderis.
Jam kelia abejonių, jog ne į vidines įmonės problemas susitelkiama, o ieškoma pinigų oro uostui gelbėti Vyriausybės koridoriuose.
„Taip versle nebūna,– sakė A. Stulpinas. – Tik viduje išsiaiškinus, kokių vaistų reikia, tik turint veiksmų planą galima eiti į banką, Vyriausybę ar Savivaldybę.“
Jis svarsto, jog ateitis parodys, ar oro uostas reikalingas po Savivaldybės vėliava, ar po valstybės. Kažkada baimintasi, kad nebūtų įtrauktas į „sąjungą“ su Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostais.
Pats iki šiol mano, jog oro uosto veiklą gali vystyti ir Savivaldybės įmonė, ir nereikėtų galvoti apie jos perdavimą į privačias rankas.
„Nežinau, kodėl taip yra, bet Šiauliai paskutiniu metu tiek visur pralošinėja, kad nebejauku darosi, – sako A.Stulpinas. – Laukiame nesulaukiame, kada bus suformuota Verslo taryba, Savivaldybės administracijos svarbiausi skyriai yra be vadovų, o gyvenimas juda.“
Didžiausią nerimą verslininkams kelia Savivaldybės delsimas patvirtinti priemonių planą dėl teritorijų vystymo. Jeigu iki liepos 1 dienos nebus patvirtintas, verslas praras galimybę gauti savo projektams europinę paramą.
Specialiai klausimą tempia
Situaciją „Šiaulių kraštui“ komentavo Gintautas Lukošaitis, didžiausios valdančiosios frakcijos „Dirbame Šiauliams“ seniūnas, Miesto ūkio ir plėtros komiteto pirmininko pavaduotojas.
Jo teigimu, dvidešimt metų spekuliuojama oro uosto problema, o nieko nedaroma.
„Pinigų kažkiek numetama, ir vėl niekas nevyksta, – sakė politikas. – Sistemiškai reikia spręsti.“
Problema turinti „išsipūliuoti“. „Išsipūliuos“ – ir „pribręsime sprendimui“. Tik neprognozuoja, kada.
„Skausmingai tą klausimą tempiame, net specialiai tempiame, kad visi pamatytų, bet opozicija nenori matyti, – sakė politikas. – Guls viskas ant koalicijos pečių – ką darysi.“
Koalicijos seniūnų sueigoje, G. Lukošaičio žodžiais, pirmadienį iškeltas klausimas su tokiais variantais: „Uždaryti, dar laukti ar keisti įmonės vadovą?“
Pats mano, jog būtina įvertinti Šiaulių oro uosto pranašumus. Įmonei nereikia išlaikyti oro uosto infrastruktūros – ją išlaiko kariškiai.
„Dėl to sutaupo 10 milijonų litų per metus – tai milžiniškas mūsų oro uosto privalumas, – teigė G. Lukošaitis. – Kitas reikalas, jog Šiauliams oro uostas reikalingas kaip geras kostiumas einant į verslo susitikimus investicijoms pritraukti.“
Jo nuomone, įmonės vadovui Romui Mikšiui nebereikėtų kalbėti apie istoriją – ko turėta ar neturėta, o teikti aiškią veiklos viziją, ieškoti veiklų, kuriomis „apaugintų“ oro uostą.
Svarsto, jog miesto Taryba galėtų logistikos centrą vienokiu ar kitokiu būdu priskirti oro uosto veiklai – atsirastų, kur investuotojui ateiti.
„Reikia tik lyderio degančiomis akimis, reikia konceptualiai problemą spręsti, – įsitikinęs G. Lukošaitis. – Tokios būsenos, kokios esame, negalime eiti į Vyriausybę – kaip į kvailius žiūri: „Nevaikščiokite ir neprašykite pinigų.“
„Šiaulių krašto“ žiniomis, Seimo narys Jurgis Razma bandė kreiptis į Susisiekimo ministeriją dėl investicijų skyrimo Šiaulių oro uostui.
Sulaukė atsakymo, jog prioritetas asignavimams iš ES fondų bei valstybės biudžeto teikiamas valstybiniams oro uostams.
Šiaulių miesto savivaldybė, planuodama vystyti jai priklausantį oro uostą, turinti „atitinkamai prisiimti tam tikrus finansinius įsipareigojimus investicijoms bei įvertinti privačių finansavimo šaltinių galimybes“.
Ar Savivaldybė pati rastų įmonės prašomus 380 tūkstančių eurų?
„Yra rezervas iš dividendų, kuriuos sumokėjo „Šiaulių energija“ – atsirastų tų pinigų“, – sakė G. Lukošaitis.
Jono TAMULIO nuotr.
KRIZĖ: Šiaulių oro uostas vis laukia miesto valdžios sprendimų, o kol kas – nei keleivių, nei krovinių.
STRATEGIJA: Romas Mikšys, Šiaulių oro uosto direktorius, stebisi, kokias vizijas turi pristatinėti – oro uosto vystymo priemonės seniai pristatytos ir įtrauktos į 2015–2017 metų Savivaldybės strateginį planą.
NUOMONĖ: Alvydas Stulpinas, Šiaulių pramonininkų asociacijos prezidentas: „Pastaruoju metu Šiauliai tiek visur pralošinėja, kad nebejauku darosi.“
NUOSTATA: Valdančiosios frakcijos „Dirbame Šiauliams“ seniūnas Gintautas Lukošaitis teigia, jog problema turi „išsipūliuoti“, tada koalicija ir pribręs sprendimams.