
Naujausios
Dėl „Busturo“ skundo stabdo Konkurencijos tarybos sprendimą
Teismas sustabdė Konkurencijos tarybos (KT) sprendimą dėl Šiaulių miesto savivaldybės be konkurso sudarytos sutarties su savo bendrove „Busturas“. KT yra įpareigojusi Savivaldybę iki šių metų liepos surengti konkursą. Bylą teisme inicijavo „Busturas“, o Savivaldybė rengiasi viešojo transporto reformai.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Stabdymą dar gali skųsti
Skundą „Busturas“ teikė Vilniaus apygardos administraciniam teismui. Vasario 3 dieną teismas priėmė reikalavimo užtikrinimo priemonę – sustabdė KT sprendimą. Per septynias dienas KT gali skųsti teismo sprendimą.
„Šiaulių kraštui“ KT Teisės ir konkurencijos politikos skyriaus vedėjas Pavel Jacunskij dar negalėjo atsakyti, kaip bus pasielgta.
KT šių metų sausio 7 dieną nutarė, kad Šiaulių miesto savivaldybės sprendimai, kuriais ji be konkurso pavedė bendrovei ''Busturas“ teikti keleivių vežimo paslaugas, pažeidė Konkurencijos įstatymo 4 straipsnį.
Taryba tyrimo metu nustatė, kad rinkoje be „Busturo“ buvo vežėjų, galėjusių teikti keleivių vežimo miesto maršrutais paslaugas. Tačiau Savivaldybė neorganizavo nei konkurso, nei kitos konkurencingos procedūros.
Savivaldybė įpareigota ne vėliau kaip per 6 mėnesius panaikinti konkurenciją ribojančius sprendimus ir organizuoti konkursą.
„Busturo“ vadovas džiaugiasi
„Kreipėmės į teismą, nes manome, jog KT sprendimas yra paviršutiniškas, priimtas iš esmės neišanalizavus situacijos“, – komentavo „Šiaulių kraštui“ Tomas Bielinskas, „Busturo“ generalinis direktorius.
Jis mano, jog Savivaldybė, vadovaudamasi viešojo transporto sistemą reguliuojančiais Lietuvos teisės aktais ir ES transporto reglamentais, turėjo teisę be konkurso pasirinkti savo įsteigtą vežėjų įmonę, jeigu ji atitinka tam tikrus kriterijus.
Tie kriterijai – įmonė, 100 procentų kontroliuojama Savivaldybės, ir nedalyvauja konkursuose už Savivaldybės ribų.
„Mes tuos kriterijus atitinkame, – teigė įmonės vadovas. – Bet Konkurencijos taryba į tai neatsižvelgė, be to, pareikalavo konkursą skelbti skubiai – per šešis mėnesius. Teismas atsižvelgė, jog tai per trumpas terminas. Savo nutartį taikyti laikinąsias priemones motyvavo tuo, jeigu teismo sprendimas mums būtų palankus, nebūtų įmanoma atkurti prieš tai buvusią padėtį.“
T. Bielinskas mano, jog pasiektas „pakankamai didelis laimėjimas“.
Reformai išloš laiko
„Savivaldybė šioje byloje yra suinteresuota pusė, – sakė Savivaldybės Teisės skyriaus vedėja Laura Staponkienė. – Mes palaikysime „Busturo“ poziciją“.
Kodėl Savivaldybė pati nesikreipė į teismą?
„Busturas“ šiuo metu yra ne tik vežėjas, bet ir rinkos operatorius, jo teisinis suinteresuotumas pats didžiausias ir turi teisę skųstis“, – komentavo L. Staponkienė.
Tuo metu Savivaldybė rengiasi „Busturui“ palikti tik vežėjo funkciją, o rinkos operatoriaus funkcijai atlikti steigtų dar vieną įstaigą – viešojo transporto koordinacinį centrą.
Politikai idėją siekia įgyvendinti, kad „Busturui“ atsirastų konkurentų, kad būtų skelbiami konkursai maršrutams aptarnauti. Iš įmonės būtų perimta bilietų platinimo sistema ir pinigų surinkimas.
Savivaldybė jau paskelbė konkursą rengti viešojo transporto sistemos pertvarkos koncepciją. Paslaugos teikėjų pasiūlymų laukia iki kovo 9 dienos. Jiems ketina atseikėti iki 15 tūkstančių eurų.
Savivaldybės administracijos direktorius Eduardas Bivainis neįžvelgia, jog pozicija yra dviprasmiška – iš vienos pusės teisme palaikyti „Busturo“ argumentus, o iš kitos – rengtis, kad jam atsirastų konkurentų.
„Teismas ir koordinacinis centras – nesusiję dalykai, – aiškino direktorius. – Teismas vyksta dėl procedūrinių dalykų – manome, jog Savivaldybė galėjo pasirinkti vežėją be konkurso. Be to, KT duotas terminas konkursą organizuoti tikrai yra per trumpas. Dėl to teisme tarsimės.“
Tikisi, jog teismas išaiškins, „kokia apimtimi tas konkuravimas turi būti – 100 procentų, 50 procentų ar 10 procentų“.
„Šiandien nėra jokio aiškumo, ar dėl visos rinkos turi būti konkuruojama, ar dėl atskirų maršrutų, – teigė direktorius. – O koordinacinis centras bus. Idėja yra – atskirti operatoriaus ir vežimo funkcijas ir jos neatsisakome.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Redakcijos archyvo nuotr.
ARGUMENTAI: Tomas Bielinskas, „Busturo“ generalinis direktorius, įsitikinęs, jog įmonė atitinka teisės aktuose numatytus kriterijus, pagal kuriuos Savivaldybė gali jai pavesti keleivius vežti be konkurso.
GALVOSŪKIS: Eduardas Bivainis, Savivaldybės administracijos direktorius, dar aiškinsis, kiek konkurencijos miesto keleivių vežimo rinkoje turi būti: „100 procentų, 50 procentų ar 10 procentų?“