
Naujausios
Zoknių perspektyva – interesų sankirtoje
Šiaulių miesto taryba šiandien rengiasi tvirtinti Zoknių mikrorajono detaliojo plano koncepciją. Spręs, kiek sklypų atriekti Zoknių dvaro paveldėtojui. Siūloma atkurti reguliuojamą pervažą link Bačiūnų gatvės. Geležinkelininkai tam kategoriškai priešinasi.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Išguldyti ir paveldėtojo norai
Sovietmečiu geležinkelio ir aerodromo pašonėje buvo pastatytas Zoknių gyvenamasis rajonas. Daugiabučiai išsirikiavo palei pagrindinę ašį – Radviliškio gatvę. Zokniai turi lopšelį-darželį, mokyklą.
Planas rengiamas Zoknius iš „užkampio“ paversti patraukliu mikrorajonu, gerinti gyvenamąją aplinką.
Nerijus Siciūnas, projekto vadovas, plano rengėjos bendrovės „Sweco Lietuva“ atstovas, Tarybos Miesto ūkio ir plėtros komitetui antradienį pristatė du plano koncepcijos variantus.
Antrasis yra parengtas pagal Zoknių dvaro savininkų palikuonio siūlymus. Jam pagal teismo sprendimus būtina grąžinti sklypus natūra.
Tik klausimas, kiek?
Buvusio Zoknių dvaro žemės užima beveik pusę planuojamos teritorijos. Didžioji jos dalis – užstatyta.
Iš dvaro statinių išlikusios tik arklidės ir dvarininkų Vacbergų šeimos mauzoliejaus liekanos.
Tolygi plėtra
Pagal pirmąjį variantą siūloma tolygi mikrorajono plėtra. Būtų suformuoti sklypai prie esamų pastatų ir gatvėms bei naujoms gyvenamosioms statyboms.
Siūloma išlaikyti V. Čkalovo gatvės savitumą, statant naujus pastatus.
Šiaurinėje dalyje, valstybinėje laisvoje žemėje, siūlomi formuoti komercinės paskirties sklypai – statyti viešbučiams, biurų pastatams. Tokia galimybė galinti sudominti Pramonės parke besikuriančius investuotojus.
Projektuotojas pabrėžia būtinybę išlaikyti esamas žaliąsias zonas ir jas plėsti. Naujose zonose įrengti skverus, tiesti dviračių takus, statyti suoliukus, įrengti apšvietimą.
Dabar žaliųjų zonų yra tik dvi – šalia lopšelio-darželio ir Radviliškio gatvės 122 A namo.
Siūloma šiaurinėje dalyje Radviliškio ir Stendo gatvių sankryžą rekonstruotį į žiedinę.
Pietinėje dalyje, kurioje susikerta Radviliškio-Dubijos-Bačiūnų gatvės įrengti dviejų lygių sankryžą su viaduku per geležinkelį.
Gyventojai tik netektų savavališkai įsirengtų daržų laisvoje valstybinėje žemėje. Siūloma nukelti ir metalinius garažus ties įvažiavimu į Serbentų gatvę.
Privatus ir viešas interesas kertasi
Pagal dvaro žemių paveldėtojo norus parengta koncepcija iš esmės palaidotų ketinimus tolygiai plėtoti mikrorajoną.
Grąžinami sklypai suskaldytų mikrorajoną į atskirus fragmentus. Gatvės baigtųsi akligatviais. Zokniai netektų turimų žaliųjų zonų – abi jos virstų privačiais sklypais. Komplikuotųsi žiedinės sankryžos įrengimas.
Paveldėtojas Zokniuose nori susigrąžinti apie 10 hektarų žemės.
Pagal pirmąjį variantą siūloma grąžinti tik 60 procentų pageidaujamos žemės – apie 6 hektarus. Vienus – šiaurinėje, kitus – pietinėje dalyje.
„Mes turime pasakyti, kiek sklypų galime grąžinti, kitus persikeltų į Anykščių rajoną,“ – sakė politikams Rasa Budrytė, miesto vyriausioji architektė.
Ji pabrėžė, jog abiem variantais dvarininkų palikuoniui atitektų „daržai.“
Pervaža – įtampos šaltinis
Įtampos šaltinis – ir pervaža per geležinkelį. Ji link Bačiūnų gatvės buvo uždaryta prieš keliolika metų. Taip geležinkelininkai užkirto kelią automobiliais trumpesniu keliu pasiekti Rėkyvą, Pramonės gatvę.
Gyventojų ir Savivaldybės požiūriu, pervaža turi būti laikinai atkurta, kol bus pastatytas viadukas.
Todėl projektuotojas siūlo per geležinkelį laikinai įrengti pirmo lygio reguliuojamą sankryžą.
Algirdas Karužis, bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ filialo Šiaulių geležinkelių infrastruktūros vadovas, komiteto posėdyje pabrėžė, jog toks siūlymas neatitinka teisės aktų. Konkrečiai – susisiekimo ministro įsakymo dėl pervažų įrengimo.
„Savivaldybė gali atsiimti pinigus už tokį pasiūlymą“, – pareiškė A. Karužis.
Pervažos negali būti įrengiamos arčiau, kaip per penkis kilometrus viena nuo kitos. Už dviejų kilometrų – Serbentų gatvėje yra įrengtas tunelis per geležinkelį. Zokniškių pageidaujama atkurti pervaža taptų „grėsmės židiniu“. Bet neslėpė, jog baiminasi žmonių reakcijos.
„Nereikia įtampos, nereikia protestų, žinome kuo tai baigėsi Ukrainoje“, – sakė A. Karužis.
Miesto Tarybos narys Artūras Visockas atkirto, jog „be įtampos reikalai nepajudės.“
A. Karužis perspėjo, jog viaduko statybai „Lietuvos geležinkeliai“ lėšų nežarstys, nes tokioms statyboms europinės paramos negauna. Viadukas – Savivaldybės reikalas.
„Milijonus litų paramos gaunate ir galėtumėte prisidėti“, – sakė miesto vyriausioji architektė Rasa Budrytė.
Ji atkreipė dėmesį, jog „Lietuvos geležinkeliai“, rekonstruodami vėžes, gali suplanuoti ir netinkamas paramos lėšomis finansuoti išlaidas.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
PASIŪLYMAS: Kol šioje vietoje atsiras viadukas per geležinkelį, siūloma laikinai atkurti reguliuojamą pervažą.
NUOSTATA: Algirdas Karužis, bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ filialo Šiaulių geležinkelių infrastruktūra vadovas, teigia, jog pervažos atkurti neįmanoma: „Tai prieštarauja teisės aktams.“
PROJEKTUOTOJAS: Nerijus Siciūnas, projekto vadovas, teikė koncepciją, pagal kurią Zoknių mikrorajonas iš užkampio virstų patrauklia miesto dalimi.