
Naujausios
Už tradicijas
Garsusis kurortas Boržomis ištįsęs tarpekliuose. Kurortą į dvi dalis skelia Kuros upė.
Boržomyje apsistojame Mamuko draugo Patos prižiūrimame name. Nakvynė kainuos 60 larių (apie 18 eurų). Kurorto kainos, sako kartvelai, nepigios. O mums teksiąs visas namas, kurio savininkai išvykę į Ameriką.
Pakeliui pravažiuojame pro didžiulę buvusio šalies prezidento Eduardo Ševarnadzės vilą. Dabar ji įsigyta turtingo verslininko.
Pata buvęs profesionalus futbolininkas, žaidė Boržomio komandoje. Paskui gyveno Rusijoje, turėjo kepyklą.
Buvo grįžęs į tėvynę, kai prasidėjo 2008 metų karas. Taip ir liko, nebegalėjo išvažiuoti į Rusiją. Teko viską pradėti iš naujo. Dabar nuomoja būstą, daugiausiai sportininkams – seni kontaktai liko.
„Pernai pralaimėjote mums“, – nepamiršta įgelti dėl Lietuvos krepšininkų nesėkmės. Ir vardija senosios krepšininkų plejados pavardes: Sabonis, Marčiulionis, Chomičius, Kurtinaitis... Žino, ir kur dabar žaidžia žymiausi Lietuvos krepšininkai.
Žinoma, Pata gamina vyną. Ir čačą. Jo čača – iš persikų.
Už taiką pasaulyje, už vieną ir kitą šalį, už Dievą, už moteris, už motinas ir tėvus, už vaikus, už išėjusius anapilin, už meilę, už draugystę, už protėvius... Dar už lakūnus, kurie saugiai atskraidino.
Be tostų čia taurė nekeliama. „Europiečių išmislas gurkšnoti vyną, o ne išgerti iki dugno“, – mano Mamuka.
Vienas iš tostų – už tradicijas. Bendruomeniškumo jausmas kartvelams – labai svarbus. Vestuvės, laidotuvės – progos, į kurias renkasi visi: giminės, draugai, kaimynai.
Dabar, pasakoja, vestuvės jau keliamos ir kuklios, dalyvauja 200–300 žmonių. Anksčiau susirinkdavo visas tūkstantis.
Anksčiau mirusįjį šarvodavo visą savaitę, dabar – tris dienas. Velionio šeimai padedama dalytis ne tik skausmu, bet ir išlaidomis. Kuo artimesnis asmuo, tuo didesnė suma nešama į laidotuves.
Garsusis vanduo
Boržomis nuo ankstaus ryto trykšta gyvybe. Gatvė pagrindinio parko link pilna kavinių, suvenyrų parduotuvių. Kad turistams būtų paprasčiau, daug užrašų anglų kalba.
Senosios vilos – įvairiausios architektūros stilių, įmantrios, puoštos ažūriniais medžio dirbiniais.
Populiariausia pasivaikščiojimo vieta – parkas, jame viskas, ko reikia poilsiui: mineralinio vandens versmės, baseinai, atrakcionai, gamtos žaluma ir gėlynai. Keltuvas marširuoja į plokštikalnę virš parko, kur atsiveria vaizdas į miestą.
Mineralinis vanduo trykšta iš fontanėlių, bėga iš kranelių. Didelėje mineralinio vandens pavėsinėje vandenį į vienkartines stiklinaites pilsto dvi moterys. Vanduo šiltas, turi specifinį kvapą, bet gerti sveika.
Mineraliniu vandeniu Boržomis dar XIX amžiuje išgarsėjo visoje Rusijos imperijoje. Kurortas greitai augo ir tapo carų Romanovų vasaros rezidencija.
1890 metais pradėta „Boržomi“ mineralinio vandens gamyba-išpilstymas. Iki šiol šis mineralinis – vienas iš labiausiai išpopuliarintų Sakartvelo produktų.
Mamuka parneša karštų Boržomio spurgų – laukia ilga diena.
Cerkvė oloje
Automobilis stoja šalikelėje – šalia Čiaturos esantis Mgvimebi Dievo Motinos Gimimo moterų vienuolynas pastatytas ant stataus šlaito VIII amžiuje. Nuo kelio net sunku pastebėti, kur pradėti į jį kopti.
„Pirmyn į moterų vienuolyną!“ – kryptį nurodo Mamuka. Į viršukalnę veda siauri vingiuoti laiptai.
Kopiant aukštyn kelrodžiu tampa vienuolis. Ties įėjimu į uoloje veikiančią bažnyčią, stabtelime „pasikalbėti“ gestais. Parodo, kur sudėti apdangalai: plaukus paslepiančios skaros, kojas – ilgi „sijonai“.
Į vienuolyno teritoriją veda tunelis. Akims pripratus prie prieblandos, ryškėja pagrindinės cerkvės kontūrai. Cerkvė išskirtinė – uoloje. Tyla, ramybė, vėsa.
Teigiama, kad bažnyčios freskos yra net aštuntojo amžiaus, o pietinę sieną dengiantys paveikslai – XVI amžiaus.
Iš cerkvės vienuolis galerija suka šviesos link. Vėl ryški diena, žaluma, fasadus puošiantys kryžiai, dekoratyvinės sienos.
Kiek paėjęs šlaito taku, vienuolis pakelia įėjimo grandinėlę, nusišypso ir ranka parodo: toliau eiti neleidžiama.
Grįžus į cerkvę, ima atrodyti, kad dingo išėjimas. Kelrodžio vienuolio nugaros priešais nebėra, o abu išėjimai atveda į tą pačią šlaito terasą. Galerijos sienoje, už stiklo matyti dviejų žmonių kaukolės. Kyla šventvagiška mintis: gal jie irgi buvo pasiklydę?
Tylutėlė ir beveik nematoma moteris, budinti bažnyčioje, šypsosi, bet nesupranta. Gestas ranka žemyn padeda jai prisiminti vieną rusišką žodį „Domoj?“
Tunelio laiptai buvo šalia. Tik menkas jų apšvietimas klaidino: atrodė, kad veda į rūsį, o ne į akinančiai šviesią dieną.
Buvusi šlovė
Čiatura – miestas Gruzijos vakaruose, Imeretijos regione, išsidėstęs prie Kvirilos upės. Jau XIX amžiaus antroje pusėje garsėjo kaip stambus mangano gavybos centras. Mangano rūdos kasyklose iki Pirmojo pasaulinio karo buvo išgaunama apie pusė pasaulio mangano.
Miestas garsus ir tuo, kad čia 1924 metų rugpjūčio 28 dieną prasidėjo Rugpjūčio sukilimas, paskutinis didelis sukilimas prieš bolševikus pietų Kaukaze.
Įvažiuojant į miestą pasitinka ženklas su kalnakasių vagonėliu ir mangano cheminiu ženklu „Mn“.
Gamtos sovietmečiu negailėta: Kvirila upės tarpeklis buvo užstatytas fabrikais. Žlugus Sovietų sąjungai, žlugo ir Čiaturos pramonė.
Išskirtinis Čiaturo bruožas – pakabinamų lynų keliai, statyti darbininkams, keliaujantiems į kasyklas.
„Labiausiai neįtikėtinas inžinerinis reginys pasaulyje“, – taip turistams pristatoma buvusioji lynų ir kabinų šlovė. Kiti lynų kelius ir "oro tramvajų" vadina "metaliniais mirties karstais".
Mamuka rodo į vieną iš surūdijusių kabinų, sustingusių virš medžių žalumos, tarp daugiabučių. Patikina, kad šis 1953 metų keltuvas veikia puikiai – šauni pramoga! Bauginanti, bet įsimenanti visam gyvenimui!
Keltuvo stoties kažkada būta puošnios ir didingos, su arkomis ir kolonomis. Dabar – visiškai apleista. Naują erą žymi vyro su kastuvu, sėdinčio ant karučio, grafitis.
Pastate smūksojęs kartvelas paaiškina: kelionės nebus, keičiami keltuvo trosai.
„Kokia nesąmonė, liepos mėnuo, o jie sugalvoja trosus keisti! Juk dabar turistai važiuoja!“ – rankomis mosikuodamas pyksta Mamuka.
Kabina lieka kaboti sustingusi laike.
Kopėčios į dangų
Krikščionybė Sakartvelo religija tapo 327 metais, tad senojo sakralinio palikimo ir vertybių čia apstu.
Katskio katedra (už maždaug 11 kilometrų nuo Čiaturos) statyta Aukso amžiaus pradžioje, 1010–1014 metais. Šventovė veikia ir yra atvira turistams. Akį patraukia įdomūs akmenyje iškalti bareljefai, gyvūnų galvos. Atrodo, kad kartvelų Dievulis linksmas.
Kiek pavažiavus išnyra į dangų kylantis Katskio vienuolynas, keliautojams pažįstamas iš atvirukų ir nuotraukų.
Vienuolynas stovi ant 40 metrų aukščio kalkakmenio uolos, tarsi ant tvirto piršto, rodančio į dangų.
„Pakilimas draudžiamas!“– visomis kalbomis skelbia užrašai prie keltuvo į viršukalnę.
„Norint į vienuolyną patekti, reikėtų mūsų aukščiausios dvasinės valdžios leidimo, na, kaip kad jūsų popiežiaus“, – aiškina Mamuka.
Kito kartvelo versija – patekti galima, tris dienas pagyvenus su vienuoliais pagal jų regulą. Tik viena aišku: moterims ten, šiukštu, nevalia.
Uolos bokštas su vienuolynu apipintas legendomis. Grupė tyrėjų į jį įkopė tik 1944 metais. Tuomet rasti griuvėsiai datuoti IX–X amžiais. Religinė veikla atgaivinta dešimtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, o 2009 metais viršukalnėje buvo atstatytas vienuolyno pastatas.
Apačioje – irgi vienuolyno teritorija. Vienuoliai lauke neskubėdami dirba kasdienos ūkio darbus. Viršūnėje, sakoma, yra tik vienas vienuolis atsiskyrėlis, kuris meldžiasi už mus visus.
Vėl už tradicijas
„Naujas planas! – pakeliui praneša Mamuka, padėdamas telefoną į šoną. – Skambino žmona Marina, atvyko giminės, važiuosime į namus kalnuose kepti šašlykų!“
Kutaisyje devynvietis automobilis tampa lyg guminis – į jį telpame su pirmąkart matomais pusbroliais, pusseserėmis, jų vyrais, žmonomis, vaikais.
Važiuojame į Vani, kur netoli Sulori upės, kalnuose, ir bus senieji Mamuko tėvų namai.
Vakaras kalnuose guldo debesis ir siunčia lengvą lietų. Žalumoje paskendusiuose kiemuose vaisius nokina persimonai, granatai, figos, vynuogės.
Senasis namas, rodo, Mamuka, apleistas. Jame tebėra tėvo naudoti senieji vynininkystės įrankiai.
Ant naujesniojo namo durų vašku išlietas kryžius su nulinkusia kryžme. Pasakojama, kad šventoji Nina, atnešusi į šalį krikščionybę, kryžių pasidarė iš vynmedžio, surišusi plaukais. Vynuogės šaka nulikusi.
Virtuvėje įkarštis, Marina ruošia kiaulienos šašlyką. Mėsą pjausto stambiais gabalais, mauna ant iešmo, tik tada pasūdo. Jokių kitų prieskonių. Iškepti šašlykai gardūs, minkšti – sunku patikėti, kad viskas taip paprasta.
Mamuka mano, kad paslaptis – gera, šviežia mėsa: kartvelų kiaulės gyvena laisvėje. „Pats skaniausias šašlykas – iš ką tik papjautos kiaulės, kai mėsa dar šilta“, – dėsto žinovo balsu.
Prie gausiai nukrauto stalo sėda giminė – daug kalbų, daug juoko, daug tostų – seniai besimatę.
Ant stalo atkeliauja piala – senovinis molinis indas vynui gerti. Nors vėliau molį pakeitė stiklas, piala išliko – pagarba praeičiai. Piala įpareigoja pasakyti tostą ir išgerti iki dugno. Ši garbė suteikiama ne tik tamadai, sakančiam tostus, bet ir svečiams.
Už taiką pasaulyje, už vieną ir kitą šalį, už Dievą, už moteris, už motinas ir tėvus, už vaikus, už išėjusius anapilin, už meilę, už draugystę, už protėvius ir už tradicijas.