
Naujausios
Šiukšlių vežimas – Europos teisme
Šiaulių miesto atliekų surinkimo ir vežimo konkurso byla pasieks Europos Sąjungos Teisingumo Teismą. Į jį nusprendė kreiptis Aukščiausiasis Teismas. Viešųjų pirkimų tarnyba grasinasi bausti Šiaulių miesto savivaldybės administracijos vadovą, kad jis be naujo konkurso tęsia sutartį su dabartiniu šiukšlių vežėju – bendrove „Specializuotas transportas“.
„Turėčiau stabdyti šiukšlių vežimą, bet to nebus“, – tikino Eduardas Bivainis, Savivaldybės administracijos direktorius.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Savivaldybė – aklavietėje
Teisės skyriaus vedėjos Lauros Steponkienės bei Šiaulių regiono atliekų tvarkymo centro (ŠRATC) direktorės Jolitos Šalkauskienės nuomone, Savivaldybė yra „užspeista į kampą“.
Teismų maratonas dėl ŠRATC 2015 metais organizuoto atliekų vežimo konkurso nesibaigia. Todėl atliekas mieste toliau veža bendrovė „Specializuotas transportas“, o Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) reikalauja sutartį nutraukti.
Su šia atliekų vežėjų bendrove Savivaldybė sutartį pasirašė 2014 metų kovo mėnesį – pagal 2012 metais vykusio konkurso rezultatus.
Šis konkursas taip pat buvo skundžiamas. Aukščiausiojo Teismo (AT) sprendimu, sutarties terminas buvo sutrumpintas ir baigėsi 2015 metų rugsėjo 5 dieną. Iki šios datos konkurso būdu turėjo būti parinktas naujas atliekų vežėjas.
Praeitą savaitę Savivaldybė sulaukė VPT rašto dėl neįvykdyto AT sprendimo. Ketinama bausti Savivaldybės administracijos vadovą. Jis gali sulaukti įspėjimo ar baudos nuo 144 eurų iki 724 eurų.
„Kad nebūtų pažeidimo, turėčiau jau šią savaitę nutraukti šiukšlių vežimą, bet to tikrai nedarysiu, – tikino E. Bivainis. – Milano varianto Šiauliuose nebus.“
Direktorius stebisi, kad VPT užsimojo jį bausti.
„Ta paprasta byla nėra tokia paprasta, jeigu Aukščiausiasis Teismas kreipėsi į Europos Teisingumo Teismą, – teigė E. Bivainis. – Jeigu net teisėjų kolegija negali atsakyti, kaip elgtis, tai kas yra tas visažinis?“
VPT dar gegužę atliko tyrimą ir priėjo išvados, kad Savivaldybė neskaidriai organizuoja atliekų vežimą. Šią išvadą Savivaldybė yra apskundusi teismui.
„Grasinama baudomis, bet esame tokioje situacijoje, kad nėra teisinio mechanizmo jai išspręsti, – tikino L. Steponkienė. – Jeigu nutraukiame sutartį su „Specializuotu transportu“, mieste atliekos lieka netvarkomos, o Savivaldybė turi užtikrinti viešą interesą jas tvarkyti.“
Ir teismai pripažinę, kad viešam interesui užtikrinti atliekų vežimas negali būti nutrauktas.
Skundė dėl susijusių dalyvių
2015 metais ŠRATC organizuotas konkursas teismams buvo apskųstas dėl tarpusavyje susijusių dalyvių. Pasiūlymus konkursui teikė tai pačiai „Ecoservice“ įmonių grupei priklausančios Klaipėdos bendrovė „Specialus autotransportas“ ir Šiaulių „Specializuotas transportas“.
Mažiausią kainą siūlė Klaipėdos bendrovė, bet ji buvo pripažinta neatitinkanti konkurso sąlygų. Dėl to pirma išrinkta bendrovė „Specializuotas transportas“. Jos pasiūlymo kaina buvo 60 tūkstančių eurų didesnė ir sudarė 790 tūkstančių eurų.
Antra liko Vilniaus bendrovė VSA, sudariusi jungtinės veiklos sutartį su bendrove „Švarinta“ ir pasiūliusi per 1 milijono eurų paslaugos kainą. VSA ir inicijavo teismo procesą.
„Nacionalinės teisės aktuose nėra reglamentuota pareiga nei perkančiai organizacijai aiškintis, kaip paslaugos teikėjai yra susiję, nei kaip paslaugos teikėjai tuos ryšius turi išviešinti, – sakė L. Steponkienė. – Jų sąžiningumo deklaracijas gavome, bet nebuvo teisinio mechanizmo, kaip jas vertinti.“
Jos žiniomis, Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktika tokią perkančiosios organizacijos pareigą numato pagal kitų šalių teisės aktus.
L. Steponkienė prognozuoja, kad procesas Europos Sąjungos Teisingumo Teisme gali užtrukti ir dvejus metu.
Dešimtmetį malasi teismuose
Nuo 2006 metų, kai Šiauliuose nuspręsta rengti atliekų vežėjų konkursus, Savivaldybei nė vieno konkurso nepavyko surengti be teismų.
Paskutinis konkursas 2015 metais buvo pavestas organizuoti ŠRATC. Meras Artūras Visockas tuomet garsino, jog konkursas bus ypač skaidrus. Kelta ir sąlyga siūlyti vežti atliekas pigiausiai šalyje.
„Specializuotas transportas“ veža atliekas pagal 2014 metų sutarties įsipareigojimus. Jie nebuvo peržiūrėti. ŠRATC direktorės J. Šalkauskienės teigimu, paslaugos kaina iš tiesų esanti mažiausia šalyje.
Už tonos atliekų surinkimą ir išvežimą mokama po 24,16 euro (su PVM). Skaičiuojama, jog per metus vežama apie 35 tūkstančius tonų.
Pernai atliekų vežimas Savivaldybei kainavo 928 tūkstančius eurų. Šios lėšos vežėjui skiriamos iš rinkliavos už atliekų tvarkymą.
EPA-ELTA nuotr.
PAVYZDYS: Ką reiškia šiukšlių krizė, parodė įvykiai Italijoje, kai Neapolis buvo užverstas neišvežamomis atliekomis. Ar to galima tikėtis Šiauliuose?
Redakcijos nuotr.
NUOMONĖ: Eduardas Bivainis, Savivaldybės administracijos direktorius, tikina, kad itališko varianto su kalnais šiukšlių mieste nebus, sutarties su dabartiniais vežėjais dabar nenutrauks.