Vers­las nebegali laukti

Vers­las nebegali laukti

Vers­las nebegali laukti

Šiau­liuo­se vers­lo ly­de­riai jun­gia­si į kar­je­ros ug­dy­mo pro­ce­są mo­kyk­lo­se. „Ne­be­ga­li­me lauk­ti, kol mi­nis­te­ri­jos ap­vers ant smai­ga­lio sto­vin­čią švie­ti­mo pi­ra­mi­dę, kai sie­kia­ma tik aka­de­mi­nių ži­nių ir dip­lo­mo“, – tei­gė jie per Šiau­lių pre­ky­bos, pra­mo­nės ir ama­tų rū­mų ini­cia­ty­vos „Kar­je­rai ren­kuo­si Šiau­lius“ pri­sta­ty­mą.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Si­tua­ci­ja liū­di­na

Per de­šimt mies­to įmo­nių at­vers sa­vo vers­lo sri­tis mo­kyk­loms, kon­sul­tuos mo­ki­nius apie kar­je­ros ga­li­my­bes, rengs pa­žin­ti­nes pra­kti­kas.

Į ini­cia­ty­vą įsi­jun­gė UAB „Sal­da“, UAB STAT­GA, AB „Gu­ber­ni­ja“, UAB „Bal­tik Vai­ras“, UAB „Lau­re­ma“, UAB „Rū­ta“, UAB „Ju­po­jos tech­ni­ka“, UAB „Cher­ry Ser­vers“, UAB „Ar­ti­lux NMF“, UAB „Fri­lux“, UAB „Pra­mušt­gal­vis“.

Su vers­lo lū­kes­čiais ir po­rei­kiais nu­ma­to­ma su­pa­žin­dinti mo­ky­to­jus, kar­je­ros ug­dy­mo spe­cia­lis­tus, mo­kyk­lų va­do­vus.

Per šių­me­ti­nės vers­lo pa­ro­dos dis­ku­si­jas mo­kyk­lų va­do­vai ir pa­ska­ti­no vers­lo ly­de­rius im­tis bend­rų veiks­mų.

„Ko rei­kia, kad ženg­tu­me ko­ja ko­jon su nau­jų tech­no­lo­gi­jų ir va­dy­bos pro­ce­sais? At­sa­ky­mas vie­nas – mo­ky­tis kiek­vie­ną die­ną ir keis­ti jau­nų žmo­nių po­žiū­rį į įgy­ja­mas ži­nias, ug­dy­ti kryp­tin­gą jų mo­ty­va­ci­ją dar mo­kyk­lo­je, – pa­brė­žė Šiau­lių pre­ky­bos, pra­mo­nės ir ama­tų rū­mų pre­zi­den­tas Vid­man­tas Ja­per­tas. – Vien aka­de­mi­nių ži­nių sie­kis ve­da į nie­kur.“

Jis ste­bė­jo­si, kad švie­ti­mo vei­kė­jai džiau­gia­si, jog iš­leis­ti yra net trys ma­te­ma­ti­kos va­do­vė­liai.

„Vis­kas su­si­ve­da į va­do­vė­lius, bet ne­gal­vo­ja­me, kas ge­ne­ruos pri­dė­ti­nę ver­tę, diegs nau­jas tech­no­lo­gi­jas. Ar lai­ve vi­so kro­vi­nio ne­suk­rau­na­me į vie­ną pu­sę ir ar jis neap­virs?“ – klau­sė V. Ja­per­tas.

Re­mi­gi­jus Lau­ru­tis, rū­mų Švie­ti­mo ko­mi­te­to pir­mi­nin­kas, ak­cen­ta­vo, jog ieš­ko­ma ke­lių suar­tė­ti su švie­ti­mo sis­te­ma, nes nuo jos pri­klau­so, koks vers­las bus po de­šim­ties me­tų, kai užaugs da­bar­ti­nių mo­ki­nių kar­ta.

„Man, lie­tu­viui, ne­sma­gu, kad da­bar na­muo­se ne­tu­riu nė vie­no elekt­ro­ni­kos prie­tai­so, pa­ga­min­to Lie­tu­vo­je, – ap­gai­les­ta­vo vers­li­nin­kas. – Be­veik jo­kios elekt­ro­ni­kos ne­be­ga­mi­na­me. Tai ir švie­ti­mo sis­te­mos re­zul­ta­tų pa­sek­mė.“

Jo žo­džiais, esa­me vi­du­ti­nio­kai Eu­ro­pos Są­jun­go­je, ir toks jaus­mas, kad pir­mau­jan­čių ES ša­lių nė ne­si­ve­ja­me.

„Švie­ti­mo sis­te­ma ten efek­ty­ves­nė ir in­ves­ti­ci­jos efek­ty­ves­nės – mū­sų švie­ti­mo sis­te­ma ren­gia ne vi­sai tuos spe­cia­lis­tus, ku­rių rei­kia vers­lui“,  – tei­gė R. Lau­ru­tis.

Jo nuo­mo­ne, po­ky­čius ga­li­ma pra­dė­ti ir vei­kiant lo­ka­liai, to­dėl ban­do­ma mies­te jung­ti vers­lo ir švie­ti­mo pa­stan­gas.

„Rei­kia spe­cia­lis­tų su gal­va“

Pet­ras Ba­ro­nas, bend­ro­vės „Sal­da“ va­do­vas, pa­si­gen­da kū­ry­biš­kų dar­buo­to­jų, ku­rie ne­bi­jo­tų pri­siim­ti iš­šū­kių ir pa­tys spręs­tų už­da­vi­nius.

„Spe­cia­lis­tas su gal­va yra dvi­gu­bai ver­tin­ges­nis, – sa­kė įmo­nės va­do­vas. – Su aukš­to­jo moks­lo dip­lo­mu atei­na be dar­bo pra­kti­kos, bet bai­siau­sia, kai iš vi­so ne­su­vo­kia, kas yra dar­bas 8 va­lan­das per die­ną.“

Ge­riems spe­cia­lis­tams įmo­nė­je mo­ka­ma tiek, kad yra at­va­žiuo­jan­čių dirb­ti ir iš Vil­niaus.

Dis­ku­tuo­ta, kad pa­žin­ti­nių ap­si­lan­ky­mų įmo­nė­se neuž­ten­ka, o pa­žin­ti­nės pra­kti­kos tu­rė­tų bū­ti kryp­tin­gos – pa­gal mo­ki­nių ge­bė­ji­mų sri­tis. Va­sa­rą ga­li­ma bū­tų mo­ki­niams su­teik­ti trum­pa­lai­kį dar­bą.

Vio­le­ta Du­naus­kie­nė, „Gu­ber­ni­jos“ va­do­vė, ti­ki­no, jog aukš­to­jo moks­lo dip­lo­mas įmo­nė­je nė­ra bū­ti­na ver­ty­bė.

„Kai su uni­ver­si­te­ti­niu iš­si­la­vi­ni­mu dir­ba dar­bą, ku­riam už­ten­ka baig­ti ko­le­gi­ją ar pro­fe­si­nio ren­gi­mo cent­rą, – tai vals­ty­bės lė­šų švais­ty­mas“, – sa­kė ji.

Vers­li­nin­kė pa­žymė­jo, jog dar­bi­nin­ko są­vo­ka yra pa­ki­tu­si. Dir­ban­čių fi­zi­nį dar­bą dar­bi­nin­kų – vie­ne­tai. Įmo­nė­se au­to­ma­ti­zuo­ti tech­no­lo­gi­niai pro­ce­sai ir šian­die­ni­niai dar­bi­nin­kai – tech­no­lo­gi­jų dar­buo­to­jai.

Švie­ti­mo darbuotojai bė­ga ma­ra­to­ną

Vy­tau­tas Gied­rai­tis, „Ro­mu­vos“ gim­na­zi­jos di­rek­to­rius, svars­tė, jog si­tua­ci­ją pa­keis­ti ne­bus leng­va.

„Mo­kyk­lo­se kar­je­ros ug­dy­mo spe­cia­lis­tams iš­lai­ky­ti stin­ga mo­ki­nio krep­še­lio lė­šų. Mo­ki­nius „išim­ti“ iš ug­dy­mo pro­ce­so nė­ra leng­va, tė­vams rū­pi tik vai­kų ži­nios ir vai­kus jie ma­to tik uni­ver­si­te­tuo­se – tai ir bė­ga­me ma­ra­to­ną“, – sa­kė V. Gied­rai­tis.

„Sus­tab­dy­ki­me tą ma­ra­to­ną“, – rea­ga­vo vers­li­nin­kai.

Sau­lius Dar­gu­žas, Šiau­lių pro­fe­sio­nio ren­gi­mo cent­ro di­rek­to­rius, iš sa­vo pra­kti­kos pa­ste­bi, jog daug jau­ni­mo tie­siog ne­ži­no, kur jų ge­bė­ji­mai ga­li ge­riau­siai at­si­skleis­ti.

Cent­re šie­met stu­di­jas bai­gė tik 76 pro­cen­tai įsto­ju­sių į pir­mą kur­są prieš tre­jus ar dve­jus me­tus.

„Ket­vir­ta­da­lis išė­jo po mė­ne­sio ar ke­lių mė­ne­sių, pu­sė iš­va­žia­vo į už­sie­nį, o ki­ta da­lis pa­sa­kė, jog „ta pro­fe­si­ja – ne man“, – sa­kė S. Dar­gu­žas.

Be to, pa­ste­bi­ma ten­den­ci­ja rink­tis gro­žio, kos­me­ti­kos, elekt­ro­ni­nės pre­ky­bos pro­fe­si­jas, ku­rios pa­klau­sios už­sie­ny­je, bet ne me­ta­lo ap­dir­bi­mo, san­tech­ni­kos ar ki­tas tech­ni­nes profesijas.

Jis at­krei­pė dė­me­sį, jog į pro­ce­są rei­kia įtrauk­ti ir tė­vų bend­ruo­me­nę. Iki šiol ga­jos tė­vų nuo­sta­tos, kad „aš dir­bau te­pa­luo­tą dar­bą, bet ma­no vai­kas jo ne­dirbs“.

Kar­je­ros spe­cia­lis­tų stin­ga

„Ban­dė­me įdieg­ti kar­je­ros ug­dy­mo ba­ka­lau­ro pro­gra­mą, bet mi­nis­te­ri­ja ne­pa­lai­kė, – ap­gai­les­ta­vo Šiau­lių uni­ver­si­te­to pro­fe­so­rė Dai­va Ma­li­naus­kie­nė. – Ne­pa­sa­kė, kad jų ne­rei­kia, bet mo­ky­to­jų at­ly­gi­ni­mai svar­biau. O nė­ra kam dirb­ti su vai­kais.“

Nuo ki­tų me­tų vi­sos mo­kyk­los pri­va­lės tu­rė­ti kar­je­ros ug­dy­mo spe­cia­lis­tus. At­lik­ti ty­ri­mai pa­ro­dė, kad 56 pro­cen­tai mo­kyk­lų (tir­ta 91 pro­cen­tas ša­lies mo­kyk­lų) kar­je­ros spe­cia­lis­tų ne­tu­ri. Ki­to­se šį dar­bą, kaip pa­pil­do­mą, dir­ba mo­ky­to­jai. Tik 14 pro­cen­tų mo­kyk­lų tu­ri kar­je­ros ug­dy­mo spe­cia­lis­tus.

Sta­sio Šal­kaus­kio gim­na­zi­ja, vie­na iš mies­to gim­na­zi­jų, ku­rio­je dir­ba kar­je­ros ug­dy­mo spe­ca­lis­tas. Gim­na­zi­jos di­rek­to­rė Lo­re­ta Ta­mu­lai­tie­nė pa­si­da­li­jo, jog tai duo­da ge­rus re­zul­ta­tus.

„Apie 50 pro­cen­tų mū­sų abi­tu­rien­tų lie­ka Šiau­liuo­se, – sa­kė ji. – 120 mo­ko­si ko­le­gi­jo­je.“

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

„Jei­gu nie­ko ne­da­ry­si­me, kad įti­kin­tu­me jau­ni­mą da­ry­ti kar­je­rą Šiau­liuo­se, tai be mū­sų nie­kas to ir ne­pa­da­rys“, – įsi­ti­ki­nę vers­lo ly­de­rai (iš de­ši­nės) Vid­man­tas Ja­per­tas, Pet­ras Ba­ro­nas, o Šiau­lių pro­fe­si­nio ren­gi­mo cent­ro di­rek­to­rius Sau­lius Dar­gu­žas ma­no, jog į pro­ce­są rei­kia įtrauk­ti ir tė­vų bend­ruo­me­nę.

Vy­tau­tas Gied­rai­tis, „Ro­mu­vos“ gim­na­zi­jos di­rek­to­rius, ma­no, jog ne­bus leng­va vers­lo ini­cia­ty­vą įgy­ven­din­ti, bet ban­dy­ti ver­ta.

Šiau­lių pre­ky­bos, pra­mo­nės ir ama­tų rū­mų Švie­ti­mo ko­mi­te­to pir­mi­nin­kas Re­mi­gi­jus Lau­ru­tis, ku­ris ėmė­si ini­cia­ty­vos vers­lą ar­tin­ti prie švie­ti­mo, sa­ko: „Tu­ri­me gal­vo­ti, koks bus vers­las po 10 me­tų, kai užaugs da­bar­ti­nių mo­ki­nių kar­ta.“