Unikalus pėsčiųjų bulvaras – tik paprastas kelias

Unikalus pėsčiųjų bulvaras – tik paprastas kelias

Uni­ka­lus pės­čių­jų bul­va­ras – tik pa­pras­tas ke­lias

Vi­suo­me­ni­nin­kai „Lais­vie­ji pi­lie­čiai“ ini­ci­ja­vo dis­ku­si­ją dėl Šiau­lių mies­to Vil­niaus gat­vės pės­čių­jų bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jos. Pa­si­ro­do, jog uni­ka­li mies­to vie­šo­ji erd­vė yra tik gat­vė – „su­si­sie­ki­mo ko­mu­ni­ka­ci­ja“. Pa­gal ka­te­go­ri­ją ati­tin­kan­ti ir žvy­ruo­tam ke­liui. O re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­tuo­to­jai – ke­li­nin­kai.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Rengs pro­jek­tą už 34 tūks­tan­čius eu­rų

Šiau­lių uni­ver­si­te­to bib­lio­te­kos sa­lė­je tre­čia­die­nio va­ka­rą su­reng­to­je dis­ku­si­jo­je iš­kel­tas es­mi­nis klau­si­mas – ar bul­va­ro re­konst­ruk­ci­ja nuo Til­žės gat­vės iki Drau­gys­tės pro­spek­to ati­tiks mies­tie­čių lū­kes­čius ir po­rei­kius?

Sa­vi­val­dy­bės pa­si­rink­ti pro­jek­tuo­to­jai – ke­li­nin­kai. Tai koks li­ki­mas lau­kia am­fi­teat­ro ir ki­tų bul­va­ro erd­vių, laik­ro­džio „Gai­dys“, Ar­kų komp­lek­so? Pro­jek­ta­vi­mo są­ly­go­se pa­sta­rą­jį siū­lo­ma griau­ti.

Ty­lo­mis nuo­mo­nių klau­sė­si me­ras Ar­tū­ras Vi­soc­kas. Sa­vi­val­dy­bei dis­ku­si­jo­je at­sto­va­vo lai­ki­no­ji Ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rė Gied­rė Men­do­za Her­re­ra ir vy­riau­sio­ji ar­chi­tek­tė Ra­sa Bud­ry­tė. Į dis­ku­si­ją at­vy­ko Lie­tu­vos Ar­chi­tek­tų rū­mų pir­mi­nin­kė Dai­va Bak­šie­nė. Da­ly­va­vo ir tech­ni­nio pro­jek­to ren­gė­jai.

Sa­vi­val­dy­bė su­tar­tį su­da­rė su vie­šą­jį pir­ki­mą lai­mė­ju­sia sos­ti­nės bend­ro­ve „SRP pro­jek­tas“, ku­ri ren­gia trans­por­to inf­rast­ruk­tū­ros pro­jek­tus. Pro­jek­tuo­to­jai pa­si­rink­ti pa­gal pi­giau­sią kai­ną – 34 tūks­tan­čių eu­rų. Pro­jek­tui rea­li­zuo­ti gau­na­ma 4,5 mi­li­jo­no eu­rų eu­ro­pi­nė pa­ra­ma.

Pro­jek­to va­do­vas Be­nas Ubar­tas – ke­li­nin­kas.

Ar­chi­tek­tų reak­ci­ja

„Bus F ka­te­go­ri­jos ke­lio re­konst­ruk­ci­ja ir dan­gos kei­ti­mas“, – tei­gė į dis­ku­si­ją ak­ty­viai įsi­trau­kę mies­to ar­chi­tek­tai. Jų nuo­mo­nę pa­lai­kė ir bu­vęs praei­tos ka­den­ci­jos Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas, taip pat ke­li­nin­kas Ro­ma­nas Kan­čaus­kas.

„Tai išas­fal­tuo­ki­me bul­va­rą ir pa­leis­ki­me au­to­bu­sus“, – iro­niš­kai rep­li­ka­vo ar­chi­tek­tas Da­rius Ja­ku­baus­kas.

F ka­te­go­ri­ja reiš­kia ne­mo­to­ri­zuo­to eis­mo gat­vę, ku­ri ga­li bū­ti ir žvy­ruo­ta.

Pa­gal tei­sės ak­tus uni­ka­li mies­to vie­šo­ji erd­vė tu­ri tik to­kio su­si­sie­ki­mo ko­mu­ni­ka­ci­jų sta­ti­nio sta­tu­są. O re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­to ver­ti­ni­mo ro­dik­lis – kvad­ra­ti­niai met­rai.

Ne­bu­vo pa­si­rin­ki­mo?

„Mes ne­tu­rė­jo­me ki­to pa­si­rin­ki­mo, – ti­ki­no G. Men­do­za Her­re­ra. – Lai­mė­ji­mas, kad dar įro­dė­me, jog tai – ypa­tin­gas sta­ti­nys, jog tai svar­bi mies­to da­lis. Ki­taip jo­kių rei­ka­la­vi­mų ne­ga­lė­tu­me kel­ti. Sa­vi­val­dy­bės ran­kos ir ko­jos bu­vo su­pan­čio­tos. Bet kaip ar­chi­tek­tė sa­kau, jog tei­sės ak­tuo­se ar­chi­tek­tū­ros reikš­mė ir ar­chi­tek­to vaid­muo vi­siš­kai nu­ver­tin­tas.“

Ji tei­gė, jog Vie­šų­jų pir­ki­mų tar­ny­ba ne­lei­do Sa­vi­val­dy­bei kel­ti rei­ka­la­vi­mo, jog pro­jek­to va­do­vas bū­tų ar­chi­tek­tas. Mo­ty­vuo­ta, jog ki­taip bus ap­ri­bo­ta kon­ku­ren­ci­ja. Ar­chi­tek­tas bus tik vie­nos pro­jek­to da­lies va­do­vas. Jį sam­do pa­ti pro­jek­ta­vi­mo bend­ro­vė.

„Tei­sės ak­tuo­se ne­ra­do­me, kuo ga­lė­tu­me pa­si­rem­ti, o čia eu­ro­pi­niai pi­ni­gai“, – Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos lai­ki­no­ji va­do­vė pa­brė­žė, jog ES pa­ra­mos tai­syk­lės griež­tos.

Ar­chi­tek­tų rū­mų va­do­vė D. Bak­šie­nė pa­ti­ki­no, jog ir ki­tos sa­vi­val­dy­bės su­si­du­ria su to­kia tei­si­ne pro­ble­ma, įgy­ven­din­da­mos eu­ro­pi­nės pa­ra­mos pro­jek­tus.

„Sa­vi­val­dy­bės pa­žei­di­mo ne­pa­da­ro, bet to, ko ti­ki­si bend­ruo­me­nės, lie­ka neį­gy­ven­din­ta, nors tiks­las – ten­kin­ti bend­ruo­me­nės in­te­re­sus, – sa­kė ji. – Bet kaip bend­ruo­me­nę įtrauk­ti – tuš­čias la­pas. Nors pa­ma­žu su­vo­kia­ma, kad ar­chi­tek­tū­ra – tai ne tik gro­žio, es­te­ti­kos, bet ir so­cia­li­nės ap­lin­kos da­ly­kai, ku­riuos spren­džia ar­chi­tek­tas.“

Ko­dėl bul­va­ro pro­jek­tui ne­skelb­tas ar­chi­tek­tū­ri­nis kon­kur­sas?

Sa­vi­val­dy­bi­nin­kų tei­gi­mu, bū­tų už­tru­kęs, o lai­kas spau­džia reng­ti UR­BAN pro­gra­mos pro­jek­tus. To­dėl pa­si­rink­tas grei­tes­nis bū­das – pa­slau­gos vie­ša­sis pir­ki­mas.

„Pa­si­rink­tas as­fal­ta­vi­mo prin­ci­pas, o ne vie­šų­jų erd­vių pro­jek­ta­vi­mo, nors aiš­kiai ži­no­me, ko no­ri­me, – kri­ti­ka­vo ar­chi­tek­tas Jo­nas Bar­kaus­kas. – Ydin­ga pra­kti­ka.“

Ki­to­kio po­žiū­rio rei­kia

„Vie­šuo­siuo­se pir­ki­muo­se yra du bū­dai – pi­giau­sias ir eko­no­mi­nio nau­din­gu­mo. Jūs pa­si­rin­ko­te pi­giau­sią“, – sa­kė sa­vi­val­dy­bi­nin­kams Rai­mun­das Bal­za, „Auš­ros“ mu­zie­jaus di­rek­to­rius.

Iš sa­vo pa­tir­ties su Vie­šų­jų pir­ki­mų tar­ny­ba jis ti­ki­no, jog ga­li­ma pa­siek­ti ir ki­to­kio re­zul­ta­to.

„Vie­šų­jų pir­ki­mų tar­ny­ba re­ko­men­duo­ja – ji ne­ga­li nu­ro­dy­ti, – pa­brė­žė R. Bal­za. – Vi­si pro­ce­sai tu­ri tar­nau­ti bend­ruo­me­nės po­rei­kiams. Atei­na di­de­lės in­ves­ti­ci­jos, mies­to erd­vė su­da­ly­ta į pro­jek­tus ir rei­kia su­vok­ti, jog tai – did­mies­čio erd­vės. Keis­tai skam­ba, kai bul­va­ras trak­tuo­ja­mas kaip ke­lias, nors čia – se­na­mies­tis.“

Mu­zie­ji­nin­kams rū­pi, ko­kios bus erd­vės Fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­jaus, Dvi­ra­čių mu­zie­jaus priei­go­se.

R. Bal­za taip pat ak­cen­ta­vo, jog ši bul­va­ro at­kar­pa – nuo Til­žės iki Drau­gys­tės pro­spek­to – ne tik se­no­ji mies­to da­lis, bet ir su­pro­jek­tuo­ta at­si­žvel­giant į is­to­ri­nius as­pek­tus.

Ar­kos komp­lek­sas, ku­ris ga­li bū­ti griau­na­mas, žy­mi kaž­ka­da sto­vė­ju­sio vie­no įspū­din­giau­sių mies­to pa­sta­tų vie­tą. Me­ni­niu ak­cen­tu pa­žy­mė­ta Rū­dės upe­lio tėk­mės vie­ta. Ties Rū­dės upe vy­ko 1863 me­tų su­ki­li­mo ko­vos.

„Tie ak­cen­tai pra­smin­gi, jei­gu bus šliūkš­te­lė­ti kaip kū­di­kis su van­de­niu dėl tų kvad­ra­ti­nių met­rų, tai kas bus? – klau­sė mu­zie­ji­nin­kas. – Tą is­to­ri­nį men­ta­li­te­tą pro­jek­tuo­to­jai tu­ri ži­no­ti. Vis­kas mies­te yra pa­vel­das – kva­pas yra pa­vel­das, tai rei­kia su­pras­ti.“

Vid­man­tas Ja­per­tas, Šiau­lių pre­ky­bos, pra­mo­nės ir ama­tų rū­mų pre­zi­den­tas, ak­cen­ta­vo, jog pa­gal in­teg­ruo­tų te­ri­to­ri­jų pro­gra­mą da­ro­ma bul­va­ro re­konst­ruk­ci­ja tu­ri di­din­ti mies­to ko­mer­ci­nį pa­trauk­lu­mą.

„Tai ne ply­te­lių ar as­fal­to klau­si­mas – tie spren­di­niai už­ko­duos, ku­ria kryp­ti­mi ju­dė­si­me pir­myn. Kad ne­tek­tų po re­konst­ruk­ci­jos vėl gal­vo­ti, kaip gai­vin­si­me bul­va­rą, – per­spė­jo V. Ja­per­tas. – Jei­gu ne­nuė­jo­me ne­grįž­ta­mai, tai gal dar ką tai­sy­ki­me?“

Vy­riau­sio­ji mies­to ar­chi­tek­tė R. Bud­ry­tė ra­gi­no iš anks­to skep­tiš­kai ne­ver­tin­ti pro­jek­tuo­to­jų. Pa­lauk­ti es­ki­zų, ku­rie bus pa­teik­ti ir ar­chi­tek­tų bend­ruo­me­nei, ir mies­tie­čiams vie­šai svars­ty­ti. Pro­jek­tas tu­ri bū­ti pa­reng­tas per še­šis mė­ne­sius.

„Ti­kė­ki­mės, jog po še­šių mė­ne­sių ne­rei­kės sa­ky­ti: „Ar aš ne­sa­kiau, kad taip bus“, – re­ziu­ma­vo V. Ja­per­tas.

Pro­jek­to va­do­vas B. Ubar­tas dis­ku­si­jos da­ly­vius tik trum­pai pa­ti­ki­no: „Aiš­ku, ką da­ry­ti.“

„Šiau­lių kraš­tui“ jis sa­kė: „Aš pa­ts esu šiau­lie­tis, čia au­gau ir ge­rai su­pran­tu, koks reikš­min­gas mies­tui yra bul­va­ras.“

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Ar šios bul­va­ro da­lies re­konst­ruk­ci­ja ati­tiks lū­kes­čius, ar iš­liks me­ni­niai ak­cen­tai, kai pro­jek­to ver­ti­ni­mo ro­dik­lis – kvad­ra­ti­niai met­rai?

Is­to­ri­kas Rai­mun­das Bal­za, "Auš­ros" mu­zie­jaus di­rek­to­rius, ste­bi­si: „Keis­tai skam­ba, kad bul­va­rą trak­tuo­ja­me kaip ke­lią, nors čia tu­ri­me se­na­mies­čio te­ri­to­ri­ją.“

Ar­chi­tek­tas Jo­nas Bar­kaus­kas (kai­rė­je) tei­gia: „Pa­si­rink­tas as­fal­ta­vi­mo prin­ci­pas, bet ne vie­šo­sios erd­vės pro­jek­ta­vi­mo, nors ži­no­me, ko no­ri­me. Ydin­ga pra­kti­ka.“ Ša­lia – Ro­ma­nas Kan­čaus­kas, ke­li­nin­kas, ku­ris praė­ju­sią ka­den­ci­ją bu­vo vie­nas iš Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos va­do­vų.

Tech­ni­nio pro­jek­to va­do­vas Be­nas Ubar­tas, pa­ts bu­vęs šiau­lie­tis, įdė­miai klau­sė­si dis­ku­si­jos da­ly­vių.