
Naujausios
Prie lango
Pro nedidelės virtuvės langą – drėgnas kiemas, kur nuo laiko ir gamtos pajuodusios medžio skulptūros, sodybos statiniai. Akys nubėga tvenkinėlio, kalvelių ir miško link. Prie lango, už nedidelio stalo – mieliausia Vyto Jaugėlos vieta. Ant palangės keliolika kaltų kaltelių, pradėta skaptuoti ąžuolinė lenta kryžiui ar koplytstulpiui.
„Čia sėdu, čia kavos išsiverdu. Apeini visą trobą, ieškai, kur gali darbuotis, kur gali sėdėti, gali knygas skaityti. Tai čia ta vieta, kitur – ne, – aiškina. Ir ligas virtuvėlėje prie lango išsigydo. – Būna, skauda strėnas. Sakau joms: na, rupūže, skaudėsit – tai nueisiu, tablečių suėsiu, nustokit skaudėti. Išsigąsta ir nebeskauda. Galvoju, ką tam daktarui pasakysiu, aštuoniasdešimt su zgakom metų, į seną su... ę naujų dantų niekas nesukalinės.“
Jaugėla – sodraus žodžio nestokojantis, linksmų, skvarbių akių, šmaikštaujantis, pasišaipantis – pirmiausia iš savęs. Ir iš visuomenės ydų. Metai ir gyvenimo patirtis jam tai leidžia daryti. Tarsi nuo kalvelės – prisiminimų, nutikimų detalės, tikros ir pagrąžintos istorijos.
Kiekvienam griekui – po kryžių
Vytas Jaugėla – plačiai Lietuvoje žinomas tautodailininkas, drožėjas, tapytojas, daug kartų pagerbtas įvairiose parodose. Jo darbai pasklidę šalyje ir po pasaulį, muziejuose, privačiuose rinkiniuose. Didesnės skulptūros, kryžiai ženklina kryžkeles, šventorius, namų ir atkuriamų dvarelių kiemus. Du kartus nominuotas Aukso vainikui: įvertintas trečiosios ir antrosios vietos diplomais.
„Kaimo klerkiui tai – didelis pasiekimas, juk ne vienas toks Lietuvoj tesu. Nei to aukso vainiko man reikia, norisi padalyvauti tarp tų žmonių, drožėjai tokie nuostabūs...“
Meistras juokauja, kad jo kryžiai ne tik puošia, bet ir kaip kokie aitvarai gėrybių suneša. Antai padarė vienai medikei kryžių – ji ar jos artimieji išlošė džipą.
„Jubiliejaus proga bažnyčiai padirbau kryžių. Klebonas klausia, kiek skolingas. Ne, sakau, eisi per kaimą aukas rinkdamas, tai sakys: argi tam prietrankai dar pinigų trūksta. Buvo šventė, prisirinkę žmonių, klebonėlis padėkojo, ir ant širdies geriau pasidarė.“ Sako, kad šimtui savo griekų turi po kryžių padaryti, koks dvidešimt jau yra...
Turi peiliuką – išsidrožk
Ant sienos – brangiausi V. Jaugėlos šeimos ženklai. Tėvų, žmonos Zuzanos, prieš keletą metų išėjusios Amžinybėn, nuotraukos, apdovanojimai. Knygos, dailės albumai, numizmatikos rinkiniai ir gausi pieštukų kolekcija – suvenyrai, lauktuvės iš plataus pasaulio.
Čia ir – sūnaus Artūro sudėliotas giminės medis. Šaknys – Kėdainių krašte. Tėvas jaunystėje vargonavo, bet balso mutacija nebeleido giedoti, todėl teko stoti į mokytojų seminariją. Meistras pasakojo, kaip jo tėvas Klangiuose, prie Nemuno, kartu su Petru Cvirka ėjo į tą pačią mokyklą, bet ne vienoje klasėje.
Vytas gimė Raseinių valsčiuje. Artėjant frontui, vokiečiai liepė keliauti, kur akys mato. Apsistojo pas mamos brolį Šilalės rajone, o kai, karui nudundėjus į Vakarus, grįžo, sodyba buvo sudegusi.
Ištuštėjusiame Klaipėdos krašte reikėjo mokytojų – taip šeima atsidūrė Rukuose, tarp Stoniškių ir Pagėgių, kur stovėjo išpuoselėta vokiška mokykla. Miestelį ką tik buvo palikusi sovietų kariuomenė. Jaugėla sako: pagriovy varnos dar nesulesusios pastipusio paršelio, o troboje kvepėjo užraugta duona.
Augo penki vaikai. Vyriausioji sesuo gerai mokėsi, ją į medicinos mokyklą, į Kauną išleido. Vytas norėjo į Telšius, į taikomąją dailę, bet tėvas nukirto: visi menininkai – ir latrai, ir ubagai, eisi į agronomus. Išėjo.
Kalbantis apie gyvenimą ir menus, jis ne kartą prisimins vaikystę, kai kišenės buvo pilnos šovinių, bet likimas – maloningas ir griežtas kaip mama, todėl liko ir su visais rankų pirštais, ir ne aklas. „Kiek vaikų liko be rankų, be kojų... Dėkingas mamai, kad gerokai užplodavo.“
Tėvas jam nepirko žaislų. Sakė: turi peiliuką – išsidrožk.
Gintališkėje Jaugėlos jau keturiasdešimt metų. Kaip amžinas žydas, sako, iš vietos į vietą: dirbo agronomu, pirmininkavo kolūkiams, kelerius metus buvo Platelių apylinkės viršaičiu. „Bet pasakyta: visus sovietinius tipus, nepatikimus išmesti lauk. Ir išmetė“, – keliais sakiniais apibendrino didelį savo gyvenimo etapą. Kai žmona penkeriais metais anksčiau išėjo į pensiją, užėmė jos, Gintališkės kultūros namų direktorės, vietą.
Pons dievalis nepagailėjo...
Per kiemą – į plytų ir akmens namelį, į kurį susibėgo Jaugėlos išdrožti dievaliai, ubagai, šiaip linksmuoliai. Keliasdešimt įvairaus dydžio skulptūrų. Šv. Pranciškus su paukšteliais delnuose ir lizde ant galvos – padarytas garsaus liaudies menininko Liongino Šepkos jubiliejiniai parodai. „Norėjau, kad į Šepką būtų truputėlį panašus, bet nelabai.“
Valstietiškai aprengtas šv. Izidorius pavasario sėjai prasidėjus, šalia – du jaučius vadeliojantis angelas artojas, šv. Mergelės, šv. Jonas Nepomukas, švelniai Joneliu vadinamas, soste – orus Ubagų karalius, krašto legendų, pasakų veikėjai, luotu beišplaukiąs naktinėtojų, maldininkų būrelis...
Angelas su dūdele. Jos melodija šiems medinukams suteikia gyvasties, o ekspozicijai – harmonijos, todėl netvarka turi savo tvarką, kur gražiai dera ir prieškario medinis sesers lagaminas, su kurio ji važinėdavo į Kauną medicinos studijuoti. Dabar jis – įsimintinas Vyto atributas kūrybos stovyklose, pleneruose. Kaip skrynia, tad telpa visi reikalingiausi meistro įrankiai.
Tą harmonijos pojūtį gilina ir pats kūrėjas – pečiuitas žemaitis, nesaugantis linksmesnio žodžio, laimingas, kad žmonės lanko muziejų, grožisi jo – Vyto Jaugėlos – kuriamu pasauliu.
Čia ir Užgavėnių kaukės, nuo kurių ir prasidėjo Jaugėlos kūryba. „Man penkių mokykloje už paišybą neparašydavo: sakydavo, ne pats, o sesuo nupaišė, tai dar kažkas. Mama buvo dailiarankė, gražiai siuvinėdavo“, – bandom išsiaiškinti, iš kur ta angelo dūdelės melodija. Tada meistras ir pacitavo XVI amžiaus išminčių Erazmą Roterdamietį: durnumas nėr liga, durnumas – Dievo dovana – pons dievalis, kaip vaikščiojo, tai man nepagailėjo, matyt, nebeturėjo, kam duoti.
Sausio pradžioje Lietuvos tautodailės parodoje V. Jaugėla atstovaus Telšių apskričiai ir pretenduos užsidėti Aukso vainiką. Į parodą keliaus ir šventieji Pranciškus su Izidoriumi.
Saugoma, tęsiama Žemaitijos dievdirbių tradicija. „Norėjau kitaip, bet buvo pasakyta: Jaugėla, Jaugėla – nemandravok.“
Fric Hundeman
Jaugėla – dar ir senienų rinkėjas. Patalpa šalia skulptūrų ekspozicijos skęsta praėjusio laiko buities rakandų, karo amunicijos, šiaip daiktų daiktelių chaose. Kirvių kolekcija, yra gal ir iš tų laikų, kai žemaičiai kapojo teutonų riterius. Stirnakojis – rimbas, su kuriuo kazokai net arklių neragindavo.
Žalia prieškario laikų peleninė. Būtent tokią Vytas pamatė ir Antano Smetonos Užugirio dvare. Juokauja – tik prigesinto papiroso trūksta.
Senienų suranda ir pats, ir kaimo žmonės, žinodami Jaugėlos muziejų, suneša. Išsaugota, bet daug kas dingo, sunyko. Ypač gaila sunaikintų, išgrobstytų pakelės, sodybų koplytstulpių, sunaikintų kryžių. Prisimena, prieš kelis dešimtmečius daug jų būta.
„Jeigu stulpas nupūdavo, žmonės manydavo, kad medžio skulptūras reikia sudeginti. Matyt, dar iš pagonių laikų, – svarsto. – Tiesė kelius, lygino, o tada nebesvarbu – kapai ar kryžiai.“ Ir, stovėdamas šalia vokiečių kareivio šalmo, staiga išraiškingai padeklamuoja 1941 metais parašytą Antano Venclovos sudėtingos eilėdaros eilėraštį apie šaunų Hitlerio vyrą:
Kulka tartum butelio kamštis į pilvą pataikė čia man,
Ir aš ištiesiau kojas už Trečiąjį Reichą, aš – Fric Hundeman.
Tai – iš saviveiklos laikų, kai vaidindavo scenoje, o šį eilėraštį skaitydavo užsidėjęs tą patį šalmą.
Malevokai
Kai pabosta medžio darbai, V. Jaugėla tapo paveikslus. Juos jis vadina malevokais.
Didesni, mažesni, aliejinės tapybos tradiciniai liaudiški motyvai. Kai anksčiau dažai buvo nebrangūs – „galėjai ir su lopeta“ – todėl kai kurie paveikslai – ekspresyvūs, sudėlioti, subanguoti keliais dažų sluoksniais.
„Kartą Dailės akademijos dėstytojas bepaišąs bažnyčią. Sakau – šiek tiek maliavoju, gal galėtumėt parodyt, kaip tai daroma, pamokyt: kas gerai, kas negerai. Parsivežiau į namus ir jis man atskaitė kokių poros valandų paskaitą. Man ta paskaita – jog mėnesį būčiau mokęsis jo akademijoj. Ir man atsivėrė akys. Būdavo – makt makt – ir gerai, o pasirodo, kad negerai... Kartą atvažiavo dailininkas, susikrovė paveikslus – pardavinės; tokį šuniuką turėjau, tas pribėgo, pakėlė koją ir pavarė. Matai, sako dailininkas, ir šuniui aišku, kad negerai...“
Jaugėlos malevokuose gamtos idilės, sodybos žiemą, šieno guobos, tvenkinėliai, tilteliai. Nesaldūs, neišdailinti. Dar santūresnių potėpių – Gintališkės bažnytėlė ir vaizdas į bažnytkaimį. Šventės siautulys – ekspresyvioje maliavonėje „Užgavėnės“, šiltesnių potėpių – tėvo portretas. Tapo dailininkas ir iš natūros, ir iš atminties ar iš nuotraukos. Nevengia eksperimentuoti, todėl jo darbų kolekcijoje matome originalų koliažą su medžio šaka, iš beržo tošies ir kitų gamtos detalių sudėliotą modernų vaizdelį.
Jaugėlos tapyti paveikslai eksponuojami tautodailės parodose, juos menininkas veža į muges, šventes.
V. Jaugėla – ir fotografas, kino mėgėjas. Prie paveikslų ekspozicijos, ten, kur malevoja, ant sienos sukabinti fotoaparatai ir 8 mm kino kamera, su kuria filmuodavo pirmąsias Užgavėnes, kurios tada vadintos Žiemos šventėmis. Jo nufilmuoti istoriniai kadrai pateko ir į žymaus dokumentinio kino meistro Audriaus Stonio filmą apie Platelių ežere nuskendusį varpą. Dalyvaudavo konkursuose. Su paprastučiu „Liubitel“ pagautas kadras „Kibirkšties“ redakcijos konkurse įvertintas prizine vieta. Fotografuoja keliaudamas po svečias šalis, po Lietuvą.
-------------------------
...Pasižmonėjom. Kieme vėlyvas ruduo ar jau žiema? Vytas Jaugėla rodo, kad neseniai supjaustė ir susiskaldė visą miškovežį malkų, gyvens šiltai.
Sustojame prie Gintališkės bažnytėlės, kurios šventoriuje, seno medžio kamiene išskaptuotoje koplytėlėje – V. Jaugėlos žemaičių Jonelis, dievdirbių mėgstamas šventasis Nepomukas. Kartu su krašto žmonėmis – ir per šventes, ir liūdesio dieną, mindamas takus į praeitį ir ieškodamas geresnės ateities.
