
Naujausios
Nuo Šiaušės pakrantės (6)
Po pusmečio nuo pokalbio ciklo su menotyrininku profesoriumi Vyteniu Rimkumi pradžios kalbamės apie Šiaulių dailės gyvenimą –
šiandien apie profesionalųjį meną, o kovo mėnesį jo laukia klausimai apie tautodailę.
Šiauliai amžių sandūroje tapo vienu iš ryškiausių šalies dailės centrų, plačiąja prasme susiformavo Šiaulių dailės mokykla, su savo Menų fakultetu, dailės dėstytojais, gausiu būriu profesonalių menininkų, su menotyra, kurios žinomiausia figūra – Vytenis Rimkus.
Pokalbis su profesoriumi Vyteniu Rimkumi
Vladas VERTELIS
Šiauliuose – sėkmingai, Vilniuje – uždaryta
Vladas Vertelis. Nuo 1974 metų Jūs aktyviai dalyvaujate Šiaulių menininkų veikloje, dėstydamas Šiaulių pedagoginio instituto (ŠPI) (vėliau Šiaulių universiteto) Menų fakultete, rašydamas straipsnius, leisdamas knygas, dalyvaudamas Dailininkų sąjungos veikloje. Kokia Šiaulių dailės situacija buvo 70 – 80 – aisiais metais? Kokios įsiminė pirmosios šiauliečių dailininkų parodos, kur jos buvo eksponuojamos, kai dar neturėjome Dailės parodų rūmų?
Vytenis Rimkus. Net trys pokario dešimtmečiai Šiauliuose praėjo be ryškesnių dailės reiškinių. Mieste buvo žinomas tik Gerardas Bagdonavičius, kuriantis teatro dekoracijas, dirbantis įvairius dekoratyvinius darbus. Buvo atvežama parodų iš Vilniaus, tačiau nebuvo vietinių dailės ekspozicijų.
Dailės gyvenimas pagyvėjo po to, kai šalyje atgijo poreikis estetiniam auklėjimui, piešimo dėstymui mokyklose, buvo sustiprintas piešimo dėstymas pradinių klasių mokytojams, buvo įkurtos Dailės katedros, Menų fakultetas. Pirmieji šio pedagoginio darbo fragmentiški pradininkai buvo minėtas G.Bagdonavičius, teatro dailininkė Joana Taujanskienė, Viktoras Verbickas, Jeronimas Kmieliauskas. Šiam darbo barui naujai kurti atvyko jauni Vilniaus Dailės instituto auklėtiniai Vitolis Trušys ir Aloyzas Toleikis. 1966 m. aš buvau ką tik baigęs menotyrą Dailės akademijos Repino institute Leningrade, atvykusiųjų dailininkų dėka irgi buvau priimtas dėstytoju.
Jaunieji menininkai šalia pedagoginės veiklos labai aktyviai įsijungė į kūrybinį darbą, iškilo tiesiog būtinybė vietoje suruošti savo kūrybos parodą, nes į Vilnių vežti buvo neparanku, abejonių kildavo dėl eksponavimo. 1962 m. surengiama pirmoji Šiaulių dailės paroda „Aušros“ muziejuje Vytauto gatvėje, laikinai patuštinus vieną salę. Apie tai liudija ir dideliu vargu išleistas katalogėlis. Joje dalyvavo 6 dailininkai su 60 darbų. Taip pradėtos rengti kasmetinės ataskaitinės parodos tai Dramos teatro fojė, tai kino teatrų „Tiesa“ ir „Saulė“ vestibiuliuose. Ekspozicijas ruošdavo, paveikslus kabindavo patys dailininkai, po atidarymų būdavo aptarimai, diskusijos, atsirado informacijos vietinėje spaudoje. Tos pirmosios parodos buvo ir gausesnės, ir visai kuklios, tačiau jų numeracija ir kasmetinė tradicija išliko iki šių dienų.
V.V. Kaip buvo reguliuojamos dailės parodos: atrenkami autoriai, ar jie buvo griežtai cenzūruojami? Ar reikėjo partijos komiteto pritarimo?
V.R. Pirmųjų parodų iniciatorius buvo V.Trušys, iš pradžių net G.Bagdonavičių, J.Taujanskienę reikėjo įkalbinėti dalyvauti parodose. Vėliau, atvykus daugiau dailininkų, parodos tapo visų poreikiu, jų vyksmas tapo kolektyvinis, ruoštos personalinės, teminės ekspozicijos. O ta kasmetinė kolektyvinė tapo svarbiausiu dailės įvykiu mieste.
Darbus parodai atrinkdavo patys autoriai, pasitariant su kolegomis. Kiek atsimenu, būdavo eksponuojami visi pateikiamieji kūriniai, parodos visumą lyg ir priimdavo valdžia, priekaištų ir patarimų būta. Kažkuriai iš pirmųjų ekspozicijų buvo priekaištaujama, kad trūksta revoliucijos temų, veikėjų portretų. Partijos miesto komitetas pateikė sąrašą tų garbingųjų, kurių portretai laukiami ir net būtini parodose. J.Kmieliauskas nutapė ir iškabino parodoje garbaus amžiaus ordininkės nutapytą portretą. O ji pasiskundė valdžiai, kad dailininkas iš jos tyčiojasi, nes veidas žaliai nudažytas. Ir autoriui, ir man teko aiškinti, kad tai šiuolaikinės lietuvių koloristinės tapybos darbas, žalia spalva – tik šešėliuose, o panašumas nepriekaištingas ir t.t. Darbas iš ekspozicijos nebuvo nuimtas.
Fotografijų parodoje valdžia vieną fotografiją įsakė pašalinti, nes joje Vilniaus gatvės vaizde galima išskaityti parduotuvės užrašą „Vojenaja knyga“ („Kariška knyga“), nes Šiauliai – uždaras miestas. Visiems buvo labai juokinga, bet nuotrauką pašalinom. Būta problemų ir su monumentaliąja daile. Pirmas V.Trušio sgrafitas – stilizuota moters figūra – ant 5-osios vidurinės mokyklos priestato fasado valdžios buvo sutikta priešiškai, nesuprasta. Man vėlgi teko aiškinti monumentalistikos stilistiką, raiškos galimybes. Dabar restauruotas šis darbas ant Didždvario gimnazijos puikiai įsilieja į pėsčiųjų alėjos vaizdinę-estetinę sistemą.
Vienu metu V.Trušys ėmėsi itin spalvingos abstrakčios tapybos. Šiauliuose paroda praėjo sėkmingai, tačiau, nuvežus ją į Vilnių, jau kitą dieną skubiai buvo uždaryta. Apskritai galima teigti, kad Šiauliuose dailės ir net kultūros dalykai buvo mažiau prižiūrimi ir reglamentuojami. Net centrinės Vilniaus gatvės pavertimas pėsčiųjų alėja ir jos meniniai akcentai, Viliaus Purono skulptūrinė reklama buvo pirmas žingsnis visoje Tarybų Sąjungoje.
V.V.To meto menotyroje vyravo nuostata, kad vidutiniškumas provincijoje visada didesnis už vidutiniškumą Vilniuje. Kiek pagrįsta tokia nuomonė? Kokie Šiaulių dailininkai buvo aukščiau už Centro vidutiniškumą? Per keliolika metų Šiauliuose susiformavo gana gausi dailininkų bendruomenė (gausesnė nei Panevėžyje). Kokios formavosi grupės, kaip klostėsi santykiai tarp senosios ir jaunesnės kartos, tarp Dailės instituto ir Šiaulių menų fakulteto absolventų? Ar tiesa, kad šiauliečių mėgiamas Antanas Krištopaitis buvo nepageidaujamas tarp diplomuotų dailininkų?
V.R. Apie vidutiniškumą pas mus kalbų lyg ir nebuvo, gal panašių svarstymų būta Vilniuje. Tarpusavio vertinimuose būta diskusijų, bendrose ekspozicijose pasirodydavo ne tik Vilniaus dailės instituto vaizduojamųjų menų auklėtiniai, bet ir dailėtyrininkai M.Adomavičienė, L.Stalevičienė, aukštųjų dailės mokyklų nebaigę G.Bagdonavičius, Ieva Benešiūnienė.
Įsteigus Menų fakultetą ir Vaikų dailės mokyklą, Šiauliuose sparčiai gausėjo jaunų dailininkų: atvyko grafikai Rimantas Buivydas, Eduardas Juchnevičius, Vaclovas Zigmantas (deja, jaunas miręs), Algimantas Goštautas, tapytojai Vytautas Tribandis su žmona Dalia, Gražina Arlauskaitė-Vingrienė, Antanas Visockis su žmona keramike Aldona, Povilas ir Justina Dobkevičiai, Edmundas ir Marytė Birgėlos, Irena Ambrazienė, skulptoriai Donatas Lukoševičius, Kazys ir Birutė Kasperavičiai, estas Einaras Otsas ir kt. Į parodas buvo kviečiami iš Šiaulių ir iš Šiaulių krašto kilę dailininkai Antanas Gudaitis, Alfonsas Motiejūnas ir daug kitų, pasižymėjusių dailės pasaulyje. Pradėtos rengti Menų fakulteto studentų kūrybos parodos, o jau kūrybingiausių baigusiųjų auklėtinių darbai priimami į bendras ekspozicijas. Pagal kokias nors stilistines nuostatas grupių nebuvo.
A. Krištopaičio gyvenimas ir kūryba itin saviti. Per šešiolika kalėjimų, lagerių ir tremties metų jam vis tekdavo rašyti plakatus, piešti portretus ir kt. Grįžęs į Lietuvą dirbo dekoratoriumi Šiaulių dramos teatre, išvažinėjo visą Lietuvą iš natūros kurdamas bažnyčių, vėjo malūnų, istorinių medžių akvareles. Pradžioje jis buvo laikomas dailininku mėgėju, liaudies meistru ir tik palaipsniui įsiterpė į viešąjį dailės gyvenimą, suruošė daug parodų įvairiuose miestuose ir miesteliuose, su dailininku Arūnu Vasiliausku surengė penkias (o gal ir daugiau; aštuonias – V. V. pastaba) bendras akvarelių parodas, man teko parašyti ir pirmąją monografiją apie jį. O kai išėjo jo albumas apie vėjo malūnus, tai Paryžiuje gyvenantis dailininkas Žibuntas Mikšys, itin aršus lietuvių dailės kritikas, šį albumą pavadino geriausia lietuvių dailės knyga. Vėliau buvo išleisti dar du jo albumai: „Lietuvos bažnyčios“ ir „Lietuvos medžiai“.
Socialistinis realizmas – į Maskvą
V.V. Ar Jums teko sutikti dailininką socialistinį realistą ne tik plastine savo kūrinių forma, siužetais, bet ir širdimi? Susidaro įspūdis, kad postalinistinė lietuvių dailė buvo visokių spalvų ir atspalvių, tik ne raudona? Pripažįstama, kad ir didieji lietuvių neomodernistai, kurių darbai sukaupti Vilniaus MO, išradinėjo dviratį, todėl jie ir unikalūs, išskirtiniai, nes kažką dar naujo atrado. Ar to meto dailės pasaulį pasiekdavo už geležinės sienos vyravusios meno tendencijos, teorijos? Meno mėgėjai (neprofesionalai) meno supratimo mokėsi iš Liongino Šepečio „Modernizmo metmenų“. Darbas pateikiamas kaip modernaus meno analizė ir kritika, o pats autorius – LKP CK sekretorius. Tai vėl vienas iš buvusio gyvenimo paradoksų? Ar Lietuvoje, Šiauliuose buvo žinoma Maskvos, Leningrado neformalioji pusrūsių dailė?
V.R. „Socialistinio realizmo“ sąvoka ir praktika nebuvo galutinai suformuluota ir tuo labiau įgyvendinta. Iš esmės tai buvo komunistinės ideologijos nuostata – pajungti meną komunistinės statybos tikslams, teigiamai ir suprantamai pasakoti apie istorinius ir buitinius įvykius. Akademiškai, meistriškai atlikti siužetiniai kūriniai nestokojo melo.
Meno pasaulyje būta visokių įvykių, paradoksų. Štai kad ir lietuvių dailėje žinoma vos keletas „istorinio socrealizmo“ paveikslų. Vienas iš jų – Vinco Dilkos „Kolūkio steigimas“ – dauguma žmonių pasirašinėjo, džiaugsmingai sutiko šį aktą ir tik tolumoje, prie durų keletas „buožių“ nusiteikė priešiškai. Tai valdžiai norimas šio proceso vaizdavimas, o praktiškai gyvenime buvo visai kitaip. Sąjunginėje praktikoje būta nemažai paradoksalių dalykų. Jaunas tapytojas 1936 m. nutapo stambią drobę „Kirovo laidotuvės“, kurioje vaizduojamas su juo atsisveikinti atėjęs visas partijos centro komitetas. Idealus kritikas pastebėjęs, kad už portretinių Stalino ir kitų centristų minioj matoma daug lyg ir nebaigtų tapyti veidų, beveik kaukolių. Lyg ir būsimos aukos. Net Dailės akademijoje buvo prieštaringi šio kūrinio svarstymai, po kurių ir kūrinys, ir jo autorius dingo be žinios.
Satyrinio žurnalo „Krokodilas“ dailininkas man pasakojo, kad jų žurnale buvo atspausdinta karikatūra, vaizduojanti apsnigtą pusnuogio sportininko skulptūrą su užrašu: „Ar jis dar nesušalė?“ Kažkas suabejojęs, kad tai galinti būti užuomina į Stalino paminklus, kurių tuo metu buvo pristatyta visur. Tuoj pat dailininkas buvo atleistas iš darbo, prisidžiovinęs duonos tremčiai, bet „kaltei“ prigesus ir užmiršus, dailininkas vėl grįžo į redakciją. Jurijus Pimenovas 1951 m. nutapė gyvenimo gerovę vaizduojančią sceną „Traktoristų vakarienė“. Į lauką traktorininkui atnešusi maistą moteris pila aiškiai akcentuotą baltą pieną. Tačiau dailininkui buvo priekaištaujama už tarybinės buities menkinimą, nes vakarienei – tik pienas. Panašių atvejų būta nemažai.
Pasirodžius L. Šepečio knygai „Modernizmo metmenys“ V. Trušys pasipiktinęs vertino impresionistų ir kitų modernistų kritiką, tačiau po kurio laiko ir jis, ir mūsų dauguma pripažinom, kad tai – savotiškas būdas supažindinti su vakarietiškąja daile. Rusijos meno žmonės yra sakę, kad jums, t.y. lietuviams, bepigu, turint kultūros ministrą L. Šepetį...
Lietuvos dailininkai ne itin domėjosi Rusijos daile, artimesni buvo kaukaziečiai (M. Sarjanas). Apskritai Lietuvos dailė puoselėjo ir išlaikė koloristinės tapybos savitumą, nors ir prieštaringai, bet tai pripažino ir Kremliaus dailėtyra.
O apie socrealizmą būta ir tokių smulkmenų: prestižiniame dailėtyros seminare Palangoje buvo svarstomos ateinančių metų temos ir buvo pasiūlyta kažkas apie socrealizmą. Armėnas Igitianas išdrožė: „Imkitės tą savo socialistinį realizmą į Maskvą, o mums čia jo nereikia“. Taip ir atsitiko. O kai aš ten pat pasiteiravau apie liaudies meno socrealizmą, tai kažkuris dailės akademikas pratarė: „Mesk šalin kalbas apie tuos niekus...“. Betgi įdomu, kad pastaruoju metu Maskvos dailės aukcionuose siužetiniai socrealizmo kūriniai tapo paklausesni ir brangesni už rusiškąjį avangardą ir pogrindžio meną. Dailės istorijoje pripažįstama, kad buvo tokia kryptis ir didieji pasaulio kultūros muziejai privalo turėti tos krypties pavyzdžių.
Amžių sandūroje – Šiaulių dailės mokykla
V.V. Daug dešimtmečių Lietuvoje buvo du dailininkų ruošimo centrai: Vilniaus dailės institutas ir ŠPI Menų fakultetas, ruošiantis dailės pedagogus. Tarp šiauliečių absolventų daugiau nei 200 žinomų dailininkų. Ar galima kalbėti apie Šiaulių dailės mokyklą?
V.R. Mano nuomone, tokia mokykla susiformavo amžių sandūroje, kai Lietuvoje paplito ŠPI auklėtiniai, piešimo, braižybos ir darbų mokytojai. Kaip tik jie daugelyje vietų ėmė steigti dailės židinius ir net vadovauti. Mažeikiuose, Alytuje, Biržuose ir kitur aktyviai dirba buvę šiauliečiai. Pedagoginis darbas įgijo kūrybinio darbo prasmę, mokydami vaikus iš jų mokėsi ir dailininkai. Šiauliečių dailininkų pastangomis į respublikos dailės gyvenimą įsijungė vaikų dailė. Menų fakulteto dėstytojai stebėjo ir koregavo studentų vedamas piešimo, darbelių pamokas, savo iniciatyva piešimo mokydavo darželinukus. Pradėtos ruošti ir paplito įvairios vaikų kūrybos parodos, piešinių konkursai, publikacijos.
Štai šiandien žinomas dailininkas ir dailės organizatorius Saulius Kruopis pabrėžia, kad dar darželyje prof.A.Toleikis vesdavęs piešimo pamokas, o jo pirmąjį parodos piešinį V.Rimkus pagyręs spaudoje. Kol kas, atrodo, Šiauliuose yra vienintelė Lietuvoje vaikų kūrybos galerija Vilniaus gatvėje.
V.V. Jūs taip pat reiškėtės ne tik kaip dailės dėstytojas, menotyrininkas, bet ir kaip dailininkas – piešėjas, akvarelistas. Prisiminant prieškario Jūsų dailės mokytojo žodžius – paleistuvavot spalvomis. Negalėjot be molberto, be spalvų?
V.R. Jau vaikystėje galvojau būsiąs dailininku. Įtakos turėjo senelio, tėvo kūryba, pirmųjų dailės mokytojų Juozo Jankaus, Teofilio Petraičio, G.Bagdonavičiaus originalios pamokos. O vėliau įvairios gyvenimo situacijos, net lozungų rašymas, automobilių dažymas – vis tai buvo proga nenutolti ir nuo piešimo, tapybos. Siekti specialaus, aukštojo dailės mokslo neturėjau jokių materialinių, politinių galimybių. Prisiėjo pasinaudoti galimybe studijuoti menotyrą tolimajame Leningrade neakivaizdiniu būdu. Nenutolau nuo dažų ir teptukų, ypač laisvalaikio minutėmis. Po visokių bandymų sustojau ties akvarele, dalyvavau parodose, suruošiau ir personalinių ekspozicijų. Apskritai aš esu patenkintas menotyros – rašymo ir dailės – akvarelės samplaika. Iki šiol aš negaliu visiškai pasitikėti dailės kritiku, kuris kritikuoja kūrinį ir net jo technines savybes, gyvenime neturėjęs teptuko, nemirkęs jo į aliejinius ar akvarelinius dažus.
V.V. Iki šiol dalyvavote „Žiemgalos“ dailininkų veikloje. Kuo prasmingas, reikšmingas šis kraštiečių dailininkų susibūrimas?
V.R. Gimtųjų vietų dailininkų susibūrimai prasidėjo apie 1970-uosius metus. Prie to prisidėjo kraštotyros judėjimas, atsigręžimas į gimtines, tradicijas, paminklus. Akcentuojami atskirų vietovių savitumai, pradėtos leisti vietovių monografijos. Ypač susidomėta Šiaurės Lietuva, „Žiemgalos“ sambūriui pradžią davė V.Trušys, vasaros metu buvo rengiami plenerai Pakruojyje, Pasvalyje, Žagarėje ir kt. Į juos atvykdavo „Žiemgalos“ kraštiečiai iš Vilniaus, Kauno, prisijungdavo ir ne kraštiečiai.
Pleneruose dailininkai tartum atitrūksta nuo oficialios tarnybos, pasineria į vaikystes aplinką, tartum naujai ją atranda. Iš Vilniaus grįžta J.Galkus, iš Kauno – R.Čarna ir kiti. Atsiranda naujos temos, sukuriami nauji kūriniai, formuojasi kultūros reiškinys, pavadintas regionalizmu.
Taip V.Trušio tapyboje atsiranda lygumų, arimų vaizdai, kiti žavisi Pakruojo, Žagarės dvarų architektūra, vietos žmonėmis. Ypač bendraujama su vaikais, kviečiami bendrai dalyvauti kūrybos procese, svarstyti apie kūrybą. Pagarsėja Nidos, Druskininkų ir kiti plenerai, kūrybinės stovyklos, kai kurie tampa tarptautiniais subuvimais. Apskritai šis reiškinys tampa visuotinis: štai JAV atrandami mažai žinomi ar net užmiršti provincijų dailininkai, ruošiamos jų personalinės parodos net Niujorke, regionalizmas tampa sudėtine JAV meno dalimi.
V.V. Ilgą laiką Šiauliuose buvote vienintelis profesionalus menotyrininkas, dailės proceso fiksuotojas, propaguotojas ir vertintojas. Parašėte knygų apie dailę, dailininkus. Kurios Jums svarbiausios?
V.R. Negalėčiau į tai tiksliai atsakyti. Būna net smulki informacija savaip svarbi. Pradėjau rašinėti įpusėjęs studijas. Tai buvo žinutės apie Šiaulių dailininkus, parodas vietinėje spaudoje, pamažu atsirado ir stambesnių publikacijų. Daug jų buvo pasirašyta inicialais, slapyvardžiais, dažnai net ne mano paties sugalvotais.
Pradėjau rašinėti į „Literatūrą ir meną“, „Pergalę“. Šalia trumpų informacijų pasirodė ir ilgesni apžvalginiai, probleminiai straipsniai. Tapau nuolatiniu „Kultūros barų“ bendradarbiu. Pagal visą šią laikraštinę-žurnalinę veiklą aš esu daugiau žurnalistas nei menotyrininkas, tuo labiau – kritikas. Šių publikacijų skaičius siekia iki 3000 pozicijų. Jos suvaidino savo informacinį vaidmenį apie Šiaulių dailininkus, dailės gyvenimą. Šalia to paruošiau iki 300 parodų katalogų, bukletų, daugumai jų – įvadinius straipsnius. Dažnai į juos tenka kreiptis ieškant primirštų įvykių, kūrinių pavadinimų.
Pirmąją mano knygą apie Ablingą rusų kalba 1977 m. išleido Leningrado leidykla „Iskusstvo“. Jos iniciatorius buvo fotografas Jevgenijus Pliuchinas, tapęs knygos bendraautoriumi. Keletą dienų kartu prabuvome prie šio ansamblio, apie kurį jau buvau rašęs poroje centrinių Maskvos dailės žurnalų. Išėjo monografijos apie dailininkus Antaną Visockį, Gerardą Bagdonavičių, Joaną Taujanskienę, Jaroslavą Rimkų, liaudies meistrus Algirdą Sakalauską, Vytautą Ulevičių, Eleną Adomaitienę, Juozą Laudanskį, mažesnės knygos apie V.Trušį, A.Toleikį, Igną Budrį, Gražiną Didelytę, Aldoną Visockienę, Bronių Grušą, Alfonsą Čepauską, Jeronimą Kmieliauską.
Rašiau įvadinius straipsnius Arvydo Každailio, Valerijono Vytauto Jucio ir kitiems albumams. Dauguma šių knygų išleista jau Nepriklausomybės metais, o tarybiniais metais mano pavardė vis sulaukdavo priešiškumo. 1985 m. „Vagos“ leidykla išleido albumą „Akvarelė“, kurios pagrindas – mano kandidatinės disertacijos tekstas. Net dviejų korektūrų metu pastebėjau, kad, nežiūrint sutarties su leidykla, nėra mano pavardės. Taip albumas ir pasirodė, tik knygos gale smulkiomis raidėmis rusų kalba pažymėta kad tekstas – V. Rimkaus. Leidykla mane informavo, kad tai „Glavlito“ įsakymas. Ką gi? Tenka dėkoti ištikimiems "Glavlito" vadovams.
Apskritai knygų knygelių, mokslinių straipsnių rinkiniuose, publikacijų rusų kalba, vertimų į anglų, prancūzų, vokiečių, vengrų, bulgarų, lenkų, latvių, estų, ukrainiečių, armenų susidarytų keli šimtai. Per tą gausą man teko padaryti klaidų, būta nuomonių, vertinimų kaitos, susilaukti kritikos ir net kaltinimų, bet, anot Antano Gudaičio, man pasiskundus dėl užsipuolimų: visad teisus tas, kuris nedirba.
Pasitaiko, kad ir eilinis straipsnis tampa ganėtinai svarbus. Prasidėjus atgimimui parašiau studiją „Paminklų karas“. Ją perskaičiau tuo metu Palangoje vykusiame seminare. Žurnalo „Tvorčestvo“ redaktorė jo paprašė spaudai ir jis buvo atspausdintas tame žurnale, o geriausių mėnesio publikacijų žurnalas „Daidžest“ jį persispausdino. Po to jis buvo atspausdintas Armėnijoje, „Literatūroje ir mene“, „Šiaulių krašte“, jo fragmentai – keliose mano knygose.
V.V. Ar domitės Šiaulių jaunųjų dailininkų darbais? Kaip šiandien mieste vyksta profesionalaus meno procesas?
V. R. Šiaulius ištiko didelė vyresniosios dailininkų kartos netektis: mirė Vaclovas Zigmantas, Einaras Otsas, Vytautas ir Dalia Tribandžiai, Kazys ir Birutė Kasperavičiai, Eduardas Juchnevičius, Donatas Lukoševičius, Romanas Vilkauskas, Vitolis Trušys, Viktoras Ostašenkovas. Jų įnašas į miesto kultūrą tebėra gyvas. Aktyviai kuria vyresnės kartos atstovai Rimantas Buivydas, Ričardas Garbačiauskas, Gražina Arlauskaitė-Vingrienė, Antanas ir Aldona Visockiai, Irena Ambrazienė, Povilas ir Salvinija Anikinai, Raimondas Trušys, Sigitas Prancuitis, Gražina ir Virginijus Šimoliūnai, Giedrius Šukščius ir kiti. Mieste vyksta intensyvus meninis gyvenimas, veikia trys dailės galerijos, parodos parodėlės rengiamos bibliotekose, mokyklose. Daugumos jų dalyviai – jaunimas. Nebespėji visų tų renginių aplankyti.
Centrinė dailės galerija daugiau orientuojasi į modernistinį, eksperimentinį meną, „Laiptai“ – į klasikinę dailę. Jos jau turi ir savuosius lankytojus, bet griežtų ribų nėra. Didžiąją jaunimo dalį sudaro Šiaulių universiteto auklėtiniai, prasiveržę ir į respublikines erdves ( Bonaventūras Šaltis, Antanas Kavaliauskas, Valdemaras Barakauskas, Arūnas Vasiliauskas, Vidmantas Zarėka, Arūnas ir Reda Uogintai, Vida Žabarauskaitė, prof.Vaidotas Janulis, Petras Rakštikas, beje Rašytojų sąjungos narys, Bronislovas Rudys ir daug kitų). Sėkmingai tebeveikia Šiaulių dailės mokykla. Povilo Višinskio bibliotekoje įkurtas G.Bagdonavičiaus ekslibrisų fondas (vad. Jonas Nekrašius), ruošiantis ekslibrisų parodas, konkursus, konferencijas. V.Purono sukurta „Lapė“, pastatyta Talkšos ežero pakrantėje, tapo vaikų nuolatinio lankymo objektu.
Išaugo respublikinio masto dailėtyrininkai Virginijus Kinčinaitis, doc.Salomėja Jastrumskytė, prof. Remigijus Venckus, dažnai ir įdomiai apie meną rašo žurnalistės Živilė Kavaliauskaitė, Rita Žadeikytė, Teresė Hokienė. Suklestėjimą išgyvena fotografija: pačiame centre restauruoti rūmai – vienintelis tokio pobūdžio muziejus šalyje. Jame nuolat rengiamos meninės ir istorinės fotografijos parodos, kaupiamas archyvas, vyksta paskaitos ir diskusijos. Aktyviausi fotomeistrai Antanas Dilys, Algirdas Musneckis, Ričardas Dailidė, Rolandas Parafinavičius, Vilmantas Dambrauskas ir kt.
Tai jau kita sfera, įėjusi į kultūrą su savąja istorija, raida ir problematika. Vienok didžiulis nuostolis miesto dailei ir kultūrai – Menų fakulteto uždarymas, universiteto likimas apskritai. Dabar dar gal tai mažiau jaučiama, tebėra nedidelė dailės magistrantų grupė, šiemet, 2019 m., dar aštuoni iš jų apgynė magistro diplomus, bet ateičiai optimizmo nedaug. Taigi šiandien uždavinys: dar aktyviau dirbti, kurti, neužmiršti praeities ir visa tai numatyti ateities labui.
Iš V.Rimkaus archyvo.
Pirmosios Šiaulių dailininkų darbų parodos katalogas.
Katalogas pradedamas žodžiais: „Niekuomet Šiaulių mieste negyveno tiek daug dailininkų profesonalų, kaip dabar. Tai, ką sukūrė mūsų miesto dailininkai, kaip jiems sekasi dirbti kūrybinį darbą, galima susipažinti šioje pirmoje Šiaulių miesto dailininkų darbų parodoje.“
Antrosios parodos katalogas.
„Šiaulių miesto dailininkų darbų parodos pradeda darytis tradicija. Ši paroda antroji. Šiauliškių dailininkųveikla kasmet vis daugiau jaučiama mūsų mieste (...) Mūsų miesto dailininkai savo kūrybiniu darbu stengiasi eiti su gyvenimu koja kojon. Savo kūryboje jie vadovaujasi socialistinio realizmo principais ir išmintingais Komunistų partijos nutodymais“, – rašoma katalogo pratarmėje.
A.Krištopaičio ir A. Vasiliausko parodos katalogas.
„Aušros“ muziejuje 1967 m. surengtoje V.Rimkaus akvarelių ir piešinių parodoje „Leningrado eskizai“ eksponuoti 1960 – 1966 m. laikotarpio 43 darbai.
Atvirukas Magno Magistro Vyteniui Rimkui. A.Krištopaičio akvarelėje – senoji Lygumų bažnyčia, statyta 1793 m., nugriauta 1907 m.
1989 m. „Vagos“ leidyklos išleista V.Rimkaus monografija „Joana Taujanskienė“.
2012 m. leidyklos „Saulės delta“ išleista V.Rimkaus monografija „Jaroslavas Rimkus. Dailininkas, pedagogas, visuomenininkas.“