
Naujausios
Pieną gers tik kiaulės
Lietuvoje "gyvulių ūkis" dažniausiai vartojamas, kalbant apie mokestines, socialines lengvatas, pašalpas, įvairias išimtis iš taisyklių. Kuo daugiau išlygų – tuo kuriai nors fermai geriau. Būtent ta prasme šią sąvoką prisimena ir Prezidentas Gitanas Nausėda, užsimojęs Lietuvoje kurti gerovę.
Gyvulių ūkis apima daugelį viešame gyvenime vyraujančių blogybių. Nors Dž. Orvelo satyra rašyta baigiantis Antrajam pasauliniam karui, o joje turima minty bolševikinė Rusija, stalinizmas, tačiau aktuali ir šiandien, nes pasakos idėja – universali, todėl suprantama, interpretuojama ir pri(si)taikoma labai plačiai.
Alegorijoje vaizduojami neįtikėtini įvykiai viename Anglijos tvarte, kur įvyko gyvulių revoliucija prieš išnaudotoją fermerį Džonsą. Greitai socialinė revoliucija išsigimsta į diktatūrą, kur "žemesnieji gyvuliai dirba daugiau ir gauna mažiau pašaro", nes vadovauti ėmusios kiaulės nusprendžia, kad pieną gers ir obuolius ės tik jos, kiaulės. Nusipelnė gyventi geriau.
Gyvulių ūkis apima ir visokių rūšių patyčias, priekabiavimus, gamtos teršimą, klientų apgaudinėjimą, veidmainystę, slaptųjų tarnybų įsigalėjimą, sėjamą baimę, kitaip manančių apspjaudymą ir šiaip malonų pasisėdėjimą prie valdžios lovio. Tad galima pavartoti ir dar talpesnį žodį – gyvulizmas. Kodėl gi ne? Bolševizmas, stalinizmas, socializmas, neoliberalizmas ir visokie kitokie ... izmai. Būtent Dž. Orvelo satyroje vaizduojama ištisa filosofinė sistema pavadinta gyvulizmu.
Manau, gyvulizmas Lietuvoje labiausiai paplitęs tarp politinio lauko karių: kuo viršesnis – tuo gyvulizmo: valdžios troškimo, piktos valios, savo galios ir kiaulės akių demonstravimo – daugiau. Nobelio premijos laureatas poetas Česlovas Milošas (1911–2004), apibūdindamas socializmo mimikriją – prisitaikymo gamtoje fenomeną – paleido taiklią strėlę: kiek suleista dialektinio materializmo. Suprask: kuo daugiau injekcijų – tuo didesnis prisitaikėlis. Taip ir lietuviškame gyvulių ūkyje: kuo didesnis generolas įsivaizduoji esąs fermoje – tuo daugiau gyvulizmo išspinduliuoji.
Vienas "Gyvulių ūkio" gyvulizmo kertinių akmenų – gyvenimas priešų apsuptyje. Jeigu priešų staiga pristinga – būtina surasti. Tik kiaulės ir jų vadas geriausiai žino, kaip nuo jų apsiginti: "Ar žinote, kas nutiktų, jei mes, kiaulės, nebesugebėtumėme atlikti savo pareigų? Atgal sugrįžtų Džonsas!"
Sėjama baimė kaip akmenys. Baimė prarasti valdžią ar jos vėl nepasiekti labai didelė, todėl visos rinkėjų mobilizavimo priemonės yra geros.
Gyvulių ūkis prasideda nuo nepagarbos ir susireikšminimo. Nepagarba oponentams, socialinės atskirties grupėms ir tautinėms mažumoms perauga į nepagarbą savo valstybei, bendratautiečiams ir demokratijos principams.
Tokio gyvulizmo apraiškų kasdien fiksuojame begales. Kad ir epizodas iš paskutiniojo Šiaulių savivaldybės tarybos posėdžio, kai daugumos buldozeris pervažiavo Kontrolės komitetą ir dar... viešai pasilinksmino.
Nepagarbos valstybei pliūpsnius stebime nuo pat jos atkūrimo. Poetas Justinas Marcinkevičius (1930–2011) 1994 m. interviu "Respublikai", svarstydamas apie žmogaus atsakomybę prieš tautą ir valstybę, pastebėjo: " Galima suprasti ir atleisti klaidas, nenusisekusias akcijas ar reformas, bet kaip atleisti begėdišką žaidimą: žinau, kad esu neteisus, bet vis tiek didžiavyriškai pučiu krūtinę, matau, kad juoda, bet tvirtinu: balta."
Poetas kalbėjo apie paprasčiausią padorumą – priešingybę gyvulių ūkio kanalizacinei taršai.
2019 m. interviu Delfi filosofas Arvydas Šliogeris (1944–2019) pastebi, kad J. Marcinkevičiaus akcentuotas "begėdiškas žaidimas" virto valstybinėmis aferomis, todėl šioje visuomenėje ir neįvyko respublika.
"Lietuvoje neįmanomas joks nacionalinis projektas, jokia nacionalinė programa. Privatizavimas buvo afera, žemės grąžinimas – afera, besitęsianti dar ir šiandien. Lito įvedimas – afera. Lietuviški bankai – afera", – sakė filosofas.
Dar išvardijo: "Mažeikių nafta", Valdovų rūmai, "Leo LT", "Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009".
Filosofo sąrašas – tęstinis. Perfrazuojant dabar madingą posakį galima sakyti: iš "Grigeo" vamzdžio besiveržianti korupcija su visom išvestinėm velniavom. Todėl ir turime Dž. Orvelo "Gyvulių ūkio" vaizdelį: "Visi gyvuliai lygūs, bet kai kurie gyvuliai lygesni už kitus."
Taip valdžioje vis labiau įsigali siauri partiniai, grupiniai ir asmeniniai tikslai, o Valstybė tampa įrankiu, priemone jiems įgyvendinti. Valdantieji nori, kad opozicija prikąstų liežuvį, o pastarieji – azartiškai kasa vilkduobes, kad valdžia susimautų. Kuo blogiau, tuo geriau.
Todėl gyvulių ūkyje vyrauja agresyvus protas, visuomenei neatnešantis jokio gėrio, tik – nepasitikėjimą valstybės institucijomis, visuomenių grupių priešpriešą, oponentų menkinimą, įvairiausių baimių rinkinį ir emigracijos skatinimą.
Gyvenimas fermoje neįsivaizduojamas be šou. Lietuviškai tai būtų – minčių ir faktų draiskalynė, kai viešumon išmetamos minčių nuotrupos be kontekstų, dėl reikalo parinkti faktai išpučiami iki burbulų, o duomenys, prieštaraujantys vadinamajai "pagrindinei srovei", tiesiog nutylimi arba apglaistomi kviestinių savų komentatorių demagogija.
Iš inercijos ir kad būtų gražiau draiskalų srautai dar vadinami žurnalistika, nes propaganda skamba sovietiškai ir proputiniškai. Reikia pripažinti, kad lietuviškos progandos srautas būna ir labai paveikus, todėl, nenustebčiau, kad ir dalis pensininkų vis dar mano, jog pensijos po Naujųjų padidėjo ne 33 eurais, o tik – trim.
Arba – jau antrą mėnesį gyvenam su Seimo ryškia persvara priimtu biudžetu, nors "pagrindinės srovės" choras pranašavo apokalipsę, reikalavo Prezidento veto. Tačiau ir G. Nausėda pripažino: biudžetas – ne idealus, bet socialiai orientuotas.
Panašiai ir Dž. Orvelo "Gyvulių ūkyje". Fermoje užguiti padarai kartais išdrįsdavo nusistebėti, kodėl mažėja ėdalo, nors išauginama vis daugiau, kodėl kiaulės miega žmonių lovose ir geria alų, nors taisyklėse – griežtai draudžiama. Tada kelios avys – kiaulių liaupsintojos – pradėdavo sutartinai bliauti: "Keturios kojos – gerai, dvi kojos – blogai", kol neapsikentę gyvuliai išsiskirstydavo, o gerai įmitusių šunų urzgimas priversdavo prikąsti liežuvį. Argi tai ne lietuviškas vaizdelis iš lietuviško gyvulio ūkio?
Vienas ryškiausių fermos bruožų – kaltų ieškojimas. Po kažkieno pralaimėtų rinkimų ieškoma laidininkų, nesėkmės energijai nuleisti. Veik sutartinai atpirkimo ožiais tampa rinkėjai. Tai – mes, rinkėjai, kiekvienąkart balsuojame ne taip, nes esame: tamsuoliai, abejingi Lietuvos likimui, nekritiški, apduję nuo rusiškos propagandos ir nostalgijos sovietijai, nedėkingi, todėl – nepatikimi elementai, kandidatai į Rusijos agentus – ir šiaip baudžiauninkai.
Tačiau – kodėl ši nekritiška tamsuolių masė per kiekvienus Seimo rinkimus esmingai pakeičia valdžios koalicijas: konseravatorius – socialdemokratais, o šiems dar kartą pademonstravus "socialinę" politiką, suranda darbiečius, tvarkiečius, Valinsko artistus, o paskutinį kartą ir "valstiečius". Ir taip elgiasi nekritiškai mąstantys piliečiai, tamsuoliai baudžiauninkai?!
Būtent rinkėjai, nepaisant pažeminimų ir nusivylimo, vedami pilietinės pareigos ir patriotinių jausmų, norėdami, kad mūsų valstybėje būtų mažiau gyvulių ūkio, mažiau gyvulizmo, o daugiau Respublikos, vertina, ieško ir suranda. Argi mūsų kaltė, kad išrinktiesiems neužtenka raumenų nešuliui pakelti?!
...Vertinsime, ieškosime ir šiemet, nes vėl ateina pasirinkimo laikas. Pavyzdžiui, kokiame bunkeryje lindėjo Šiaulių skyriaus partiniai "valstiečiai ir žalieji", kai mieste kunkuliavo aistros dėl kertamų medžių?
Satyra – negailestingas žanras, todėl politikos veikėjams, bent jau tiems, kurie dar neprarado gebėjimo suprasti literatūros kūrinio, skaityti "Gyvulių ūkį" gali būti nemalonu. Tačiau visada galima pasakyti: tai ne apie mane...
Dž. Orvelo knyga – ne tik plati, bet ir itin skaudžiai taikli, galbūt todėl Lietuvoje gyvulių ūkis aiškinamas supaprastintai arba tiesiog nežinoma apie ką kalbama.