Šaligatviais gali riedėti tik mažos galios paspirtukai

Šaligatviais gali riedėti tik mažos galios paspirtukai

Ša­li­gat­viais ga­li rie­dė­ti tik ma­žos ga­lios pa­spir­tu­kai

Elekt­ri­niai pa­spir­tu­kai pa­ma­žu tam­pa vis po­pu­lia­res­ni ne tik ku­ror­tuo­se, bet ir ki­tuo­se mies­tuo­se, gy­ven­vie­tė­se kaip kas­die­nė su­si­sie­ki­mo prie­mo­nė. Kar­tu dau­gė­ja ir dis­ku­si­jų, ar elekt­ri­nius pa­spir­tu­kus rei­kia re­gist­ruo­ti, kur jais ga­li­ma, o kur ne­ga­li­ma va­ži­nė­ti.

Jur­gi­ta JUŠ­KE­VI­ČIE­NĖ

jurgita@skrastas.lt

Pir­ko to­kį, ku­rio ne­rei­kia re­gist­ruo­ti

Ne­se­niai elekt­ri­nį pa­spir­tu­ką įsi­gi­jo ir Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės ta­ry­bos na­rys, olim­pie­tis bai­da­ri­nin­kas Au­ri­mas Lan­kas. Vaiz­de­lį, kaip va­žiuo­ja Šiau­lių gat­vė­mis, tiks­liau ša­li­gat­viais, nau­juo­ju pir­ki­niu, įkė­lė į sa­vo „Fa­ce­book“ pa­sky­rą. Net­ru­kus už­vi­rė dis­ku­si­ja, ar ga­li­ma to­kia trans­por­to prie­mo­ne va­žiuo­ti ša­li­gat­viais.

A. Lan­kas „Šiau­lių kraš­tui“ sa­kė, kad prieš įsi­gy­da­mas pa­spir­tu­ką do­mė­jo­si, ar jį rei­kės re­gist­ruo­ti, at­lik­ti tech­ni­nę ap­žiū­rą ir pa­na­šiai.

„Par­da­vė­jas pa­ti­ki­no, kad to ne­rei­kės, nes jis ne­vir­ši­ja 1 ki­lo­va­to ga­lios ir ne­va­žiuo­ja grei­čiau nei 25 ki­lo­met­rai per va­lan­dą. To­dėl ir nu­spren­džiau įsi­gy­ti bū­tent to­kį, o ne ben­zi­ni­nį, juo­lab kad šiais lai­kais elekt­ri­nės trans­por­to prie­mo­nės la­bai po­pu­lia­rė­ja“, – sa­ko A. Lan­kas.

Bai­da­ri­nin­kas taip pat iš­siaiš­ki­no, kad to­kio ga­lin­gu­mo pa­spir­tu­ku ga­li­ma va­ži­nė­ti ša­li­gat­viais. Tik ar tai sau­gu?

„Sa­ky­čiau, kad tai yra tiek sau­gu, kiek pa­spir­tu­ko vai­ruo­to­jas su­ge­ba įver­tin­ti ki­tus eis­mo da­ly­vius, sa­vo pa­tir­tį, ge­bė­ji­mus ir taip to­liau. Juk kai vai­ki­ga­lis su BMW pa­da­ro ava­ri­ją, ne­reiš­kia, kad so­li­dus vers­li­nin­kas, vai­ruo­jan­tis BMW, taip pat elg­sis nu­trūkt­gal­viš­kai vien to­dėl, kad jis su to­kia ma­ši­na.

Tas pa­ts ir su pa­spir­tu­ku. Es­ka­luo­ja­ma, kad Ni­do­je ne­pil­na­me­tė par­tren­kė pės­čią­jį ir dėl to Vy­riau­sy­bė jau ke­ti­na im­tis prie­mo­nių. Tru­pu­tį juo­kin­ga, kai 200 ki­log­ra­mų sve­rian­tį daik­tą ne­su­val­do mer­gi­na ir dar ne­pil­na­me­tė ir ta­da no­ri­ma vi­siems griež­tin­ti są­ly­gas ir pri­vers­ti­nai re­gist­ruo­ti. Ką re­gist­ra­vi­mas pa­keis? Nie­ko! Ga­li­ma ri­bo­ti am­žiaus cen­zą“, – įsi­ti­ki­nęs A. Lan­kas.

Ta­ry­bos na­rys pa­spir­tu­ku va­ži­nė­ja ne tik ša­li­gat­viu, bet ir gat­ve. Jo trans­por­to prie­mo­nė­je yra įtai­sy­ti po­sū­kio sig­na­lai, gar­so sig­na­las, yra ar­ti­mos prie­ki­nės ir ga­li­nės švie­sos, to­dėl ki­tų eis­mo da­ly­vių yra pa­ste­bi­mas.

Va­žiuo­da­mas pa­spir­tu­ku A. Lan­kas dė­vi šal­mą: „Pats taip nu­spren­džiau, nes ma­nau, kad at­sar­gu­mo ne­ga­li bū­ti per daug. Jis ga­li iš­gel­bė­ti, kad ir nuo skrie­jan­čio iš po au­to­mo­bi­lio ra­tų ak­mens ar at­si­ti­kus ne­nu­ma­ty­tai si­tua­ci­jai.“

Ga­lin­gus pa­spir­tu­kus bū­ti­na re­gist­ruo­ti

Šiau­lių ap­skri­ties vy­riau­sio­jo po­li­ci­jos ko­mi­sa­ria­to Ke­lių po­li­ci­jos tar­ny­bos Veik­los or­ga­ni­za­vi­mo ir pre­ven­ci­jos po­sky­rio spe­cia­lis­tė Al­ma Ma­ti­nian sa­ko, kad kai ku­rie elekt­ri­niai pa­spir­tu­kai ga­li bū­ti pri­ly­gi­na­mi mo­to­ri­niam dvi­ra­čiui – trans­por­to prie­mo­nei, ku­ri tu­ri ne ma­žiau kaip du ra­tus ir vi­daus de­gi­mo va­rik­lį ar elekt­ros va­rik­lį, ku­rių di­džiau­sio­ji nau­din­go­ji ga­lia ne di­des­nė kaip 1 kW, ir ku­rios di­džiau­sia­s pro­jek­ti­nis grei­tis ne di­des­nis kaip 25 km/h.

Mo­pe­dų ka­te­go­ri­jai jau bū­tų pri­ski­ria­mi tie pa­spir­tu­kai, ku­rių di­džiau­sias pro­jek­ti­nis grei­tis ne ma­žes­nis kaip 25 km/h ir ne di­des­nis kaip 45 km/h ir ku­rių va­rik­lio dar­bi­nis tū­ris ne di­des­nis kaip 50 kub. cm (esant vi­daus de­gi­mo va­rik­liui), o di­džiau­sio­ji nau­din­go­ji ga­lia ne di­des­nė kaip 4 kW (esant elekt­ros va­rik­liui).

„Rei­kia at­kreip­ti dė­me­sį į tai, kad elekt­ri­nės dvi­ra­tės trans­por­to prie­mo­nės, ku­rios pa­gal sa­vo tech­ni­nes cha­rak­te­ris­ti­kas pri­ski­ria­mos ne mo­to­ri­niams dvi­ra­čiams, o mo­pe­dams, da­ly­vau­da­mos vie­ša­ja­me eis­me, tu­ri bū­ti įre­gist­ruo­tos, ap­draus­tos, tu­ri bū­ti at­lik­ta jų pri­va­lo­mo­ji tech­ni­nė ap­žiū­ra, o šių trans­por­to prie­mo­nių vai­ruo­to­jai pri­va­lo tu­rė­ti vai­ruo­to­jo pa­žy­mė­ji­mą su ati­tin­ka­ma vai­ra­vi­mo ka­te­go­ri­ja“, – pa­žy­mi A. Ma­ti­nian.

Pa­sak spe­cia­lis­tės, dvi­ra­čių trans­por­to prie­mo­nių su elekt­ros va­rik­liu iden­ti­fi­ka­vi­mo, re­gist­ra­vi­mo ir eis­mo da­ly­vių sau­gu­mo už­tik­ri­ni­mo klau­si­mai ne sy­kį bu­vo ap­tar­ti su Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­jos, Po­li­ci­jos de­par­ta­men­to ir vals­ty­bės įmo­nės „Re­git­ra“ at­sto­vais. Priei­ta prie bend­ros nuo­mo­nės, kad šiuo me­tu ga­lio­jan­tis tei­si­nis re­gu­lia­vi­mas yra pa­kan­ka­mas, ta­čiau trūks­ta ūkio su­bjek­tų, par­duo­dan­čių trans­por­to prie­mo­nes ar tei­kian­čių jų nuo­mos pa­slau­gas, rin­kos prie­žiū­ros ir var­to­to­jų in­for­ma­vi­mo.

„Va­do­vau­da­ma­si Ny­der­lan­dų Ka­ra­lys­tės ge­ro­sios pra­kti­kos pa­vyz­džiu, Vi­daus rei­ka­lų mi­nis­te­ri­ja pa­ren­gė ir iš­pla­ti­no at­min­ti­nę, skir­tą dvi­ra­čių trans­por­to prie­mo­nių vai­ruo­to­jams. Jo­je pa­teik­ta in­for­ma­ci­ja dėl trans­por­to prie­mo­nių su­skirs­ty­mo į pa­pras­tą dvi­ra­tį, elekt­ri­nį dvi­ra­tį ir mo­pe­dą pri­klau­so­mai nuo di­džiau­sio pa­sie­kia­mo grei­čio ir ga­lios, taip pat in­for­ma­ci­ja apie po­rei­kį tu­rė­ti trans­por­to prie­mo­nės re­gist­ra­ci­ją ir tech­ni­nę ap­žiū­rą pa­tvir­ti­nan­čius do­ku­men­tus, pri­va­lo­mo­jo drau­di­mo liu­di­ji­mą, vai­ruo­to­jo pa­žy­mė­ji­mą“, – sa­ko A. Ma­ti­nian.

Po­li­ci­jos įstai­gos did­mies­čiuo­se ir mies­tuo­se, tu­rin­čiuo­se ku­ror­to sta­tu­są, įpa­rei­go­tos im­tis pre­ven­ci­nių dvi­ra­čių trans­por­to prie­mo­nių su elekt­ros va­rik­liu eis­mo da­ly­vių kont­ro­lės prie­mo­nių ir pe­rio­diš­kai jas vyk­do se­zo­no me­tu. Šiau­liuo­se kol kas pa­žei­dė­jų, vai­ruo­jan­čių elekt­ri­nius pa­spir­tu­kus, ne­bu­vo nu­sta­ty­ta.

ci­ta­ta: Kai vai­ki­ga­lis su BMW pa­da­ro ava­ri­ją, ne­reiš­kia, kad so­li­dus vers­li­nin­kas, vai­ruo­jan­tis BMW, taip pat elg­sis nu­trūkt­gal­viš­kai vien to­dėl, kad jis su to­kia ma­ši­na.

Si­mo­no MAL­DO­NIO nuo­tr.

Olim­pie­tis bai­da­ri­nin­kas Au­ri­mas Lan­kas įsi­gi­jo to­kį elekt­ri­nį pa­spir­tu­ką, ku­rio ne­rei­kia re­gist­ruo­ti ir ku­riuo ga­lė­tų va­ži­nė­ti ne tik gat­ve, bet ir ša­li­gat­viais.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Elekt­ri­nį pa­spir­tu­ką, iš­vys­tan­tį iki 25 km/h grei­tį, tu­ri ir Min­dau­gas Be­za­ras, Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės Kū­no kul­tū­ros ir spor­to sky­riaus spe­cia­lis­tas. Jis su šia dvi­ra­te prie­mo­ne – ren­gi­ny­je „Dau­giau­siai dvi­ra­čių ant sto­go“.

VRM at­min­ti­nė

Vi­daus rei­ka­lų mi­nis­te­ri­ja pa­ren­gė ir iš­pla­ti­no at­min­ti­nę, skir­tą dvi­ra­čių trans­por­to prie­mo­nių vai­ruo­to­jams.